Mitt blygsamma bidrag till tråden är en text av Björn af Kleen publicerad i DN för ett par år sedan.
Rubriken är "Ett nederlag av allra värsta sort".
Är lite kluven till killen men här är han i alla fall klädsamt självkritisk, och skänker dessutom en inblick i det som tråden handlar om:
"Detta var hösten efter gymnasiet. Jag hade pluggat mig till hyfsade betyg. Jag drömde om framstående universitet i England och USA. Klotband och medeltida valv. Förstahandsvalet blev Magdalene College i Cambridge.
En gråbrun stenbyggnad som motsvarade min bild av anglosaxisk lärdom. När jag kallades till antagningsintervju trodde jag saken var klar. Ett lyckligt liv bland böcker skulle snart ta sin början.
– Jaha, när är det berättigat att använda våld i internationella konflikter?
Professorn som inledde intervjun hade ögonbryn buskiga som murgröna. En plågsam tystnad tog vid. Jag improviserade, utan riktning:
– Ja... om jag utgår från mig själv...
Han bet omedelbart ifrån.
– I det här fallet tror jag inte att du ska utgå från dig själv...
När intervjuerna var över hade jag inför tre olika Cambridgelärare grundligt misslyckats med att lösa Israel-Palestina-konflikten och definiera humanism. Jag hade heller inte lyckats övertyga om att jag, en 20-årig rumpmas utan kunskap om världen utanför Dalarna, skulle bidra till det intellektuella samtalet vid ett av västvärldens mest ansedda universitet."
För den som vill läsa resten, som handlar om romanen "Stoner", kommer länken här:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bjo...a-varsta-sort/