Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Det är inte ovanligt att kylskåp idag går mycket mer än 20%, mitt kylskåp av märke bosch går 12-14 timmar per dygn, en kompressor drar inte så mycket ström kanske 50-70 watt.
Det är ett begagnat ca 8 år gammalt. Har haft många kylskåp men inget som knorrar, gnider, bubblar, låter som ett gnyende djur och gör hiss ljud hela tiden som det här. På mitt gamla kylskåp från år 2003 som jag har kvar låter det ingenting och kompressorn går sällan. Så har även alla andra kylskåp varit i min ägo genom åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
labambas
Prova att rengöra baksidan (kondensatorn och eventuellt filter), om det är dammigt minskas möjligheten för kylskåpet att göra sig av med värmen och kompressorn får gå väldigt mycket.
Se också till att kylskåpet inte står för nära väggen så att det finns utrymme för den varma luften att ventileras bort.
Redan rengjort baksidan från damm och det har inte gjort någon skillnad. Har däremot sänkt temperaturen ner mot minimum och nu går kompressorn lite mindre gud ske lov.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Kylskåpet har troligen legat ner under transporten så köldmediet och smörjmedlet hamnat på fel ställen. Testa med att låta det stå avstängt ett antal timmar så att oljan får chans att rinna ner till kompressorn.
Känner till det där om liggande transport och lät det stå upp 22 tim innan uppstart.