2016-05-27, 01:11
Medlem
Köpte en kyl o frys kombiskåp begagnat som funkar dåligt.

Kompressorn står och snurrar 80% av tiden och skåpet gurglar, gör gnidljud och andra konstiga ljud nästan hela tiden. Det låter nästan som en gnyende djur som sitter inuti skåpet och vad jag förstått det är det köldmedlet som kan låta men det här är ju extremt.
Har haft många kylskåp genom åren och inget har betett sig på det här viset. På andra skåp som även varit äldre än detta går kompressorn vanligtvis 20% av tiden och brukar oftast inte göra några andra konstiga ljud speciellt ofta.
Skåpet kyler annars bra och så men då jag har det i vardagsrummet och min sovalkov ligger 5 meter bort utan dörr emellan blir det väldigt påfrestande.

Vad kan det vara för fel på skåpet?
Borde jag ringa säljaren och säga jag är missnöjd och försöka få pengarna tillbaka? Jag kan inte ha kvar det om det inte går att laga enkelt. Min lägenhet är helt tyst annars och står inte ut med detta oljud hela tiden.
Senast redigerad av storsnorren 2016-05-27 kl. 01:16.
Citera
2016-05-27, 02:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsnorren
På andra skåp som även varit äldre än detta går kompressorn vanligtvis 20% av tiden
Det är inte ovanligt att kylskåp idag går mycket mer än 20%, mitt kylskåp av märke bosch går 12-14 timmar per dygn, en kompressor drar inte så mycket ström kanske 50-70 watt.
Citera
2016-05-27, 08:15
Medlem
labambass avatar
Prova att rengöra baksidan (kondensatorn och eventuellt filter), om det är dammigt minskas möjligheten för kylskåpet att göra sig av med värmen och kompressorn får gå väldigt mycket.
Se också till att kylskåpet inte står för nära väggen så att det finns utrymme för den varma luften att ventileras bort.
Citera
2016-05-27, 10:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsnorren
Köpte en kyl o frys kombiskåp begagnat som funkar dåligt.

Kompressorn står och snurrar 80% av tiden och skåpet gurglar, gör gnidljud och andra konstiga ljud nästan hela tiden. Det låter nästan som en gnyende djur som sitter inuti skåpet och vad jag förstått det är det köldmedlet som kan låta men det här är ju extremt.
Har haft många kylskåp genom åren och inget har betett sig på det här viset. På andra skåp som även varit äldre än detta går kompressorn vanligtvis 20% av tiden och brukar oftast inte göra några andra konstiga ljud speciellt ofta.
Skåpet kyler annars bra och så men då jag har det i vardagsrummet och min sovalkov ligger 5 meter bort utan dörr emellan blir det väldigt påfrestande.

Vad kan det vara för fel på skåpet?
Borde jag ringa säljaren och säga jag är missnöjd och försöka få pengarna tillbaka? Jag kan inte ha kvar det om det inte går att laga enkelt. Min lägenhet är helt tyst annars och står inte ut med detta oljud hela tiden.

Kylskåpet har troligen legat ner under transporten så köldmediet och smörjmedlet hamnat på fel ställen. Testa med att låta det stå avstängt ett antal timmar så att oljan får chans att rinna ner till kompressorn.
Citera
2016-05-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det är inte ovanligt att kylskåp idag går mycket mer än 20%, mitt kylskåp av märke bosch går 12-14 timmar per dygn, en kompressor drar inte så mycket ström kanske 50-70 watt.

Det är ett begagnat ca 8 år gammalt. Har haft många kylskåp men inget som knorrar, gnider, bubblar, låter som ett gnyende djur och gör hiss ljud hela tiden som det här. På mitt gamla kylskåp från år 2003 som jag har kvar låter det ingenting och kompressorn går sällan. Så har även alla andra kylskåp varit i min ägo genom åren.

Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Prova att rengöra baksidan (kondensatorn och eventuellt filter), om det är dammigt minskas möjligheten för kylskåpet att göra sig av med värmen och kompressorn får gå väldigt mycket.
Se också till att kylskåpet inte står för nära väggen så att det finns utrymme för den varma luften att ventileras bort.

Redan rengjort baksidan från damm och det har inte gjort någon skillnad. Har däremot sänkt temperaturen ner mot minimum och nu går kompressorn lite mindre gud ske lov.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kylskåpet har troligen legat ner under transporten så köldmediet och smörjmedlet hamnat på fel ställen. Testa med att låta det stå avstängt ett antal timmar så att oljan får chans att rinna ner till kompressorn.

Känner till det där om liggande transport och lät det stå upp 22 tim innan uppstart.
Senast redigerad av storsnorren 2016-05-27 kl. 22:44.
Citera
2016-05-28, 08:55
Medlem
woofers avatar
Många nyare skåp låter mer och har ofta just dom ljud som du beskriver. Mitt tips är att göra dig av med skåpet och köpa ett annat. Äldre skåp är generellt tystare.
Citera
2016-06-05, 19:53
Medlem
Mitt kylskåp brukar gå igång rätt ofta nu under värmen. Helt plötsligt så kyler det inte längre. Den gröna lampan lyser och jag har försökt vrida upp och ner effekten för att se om jag kan trigga igång kylen. Min frys är avstängd och jag har försökt starta den för att få någon slags effekt utan att det händer något. Hur vet man att kylskåpet inte gått ner i någon slags idle mode pga av värmen? Kan man få fart på kompressorn på något annat sätt?
Senast redigerad av BEHZADIRAD 2016-06-05 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in