Kortfattat är mitt problem följande. I drygt fyra månader fungerade inte varmvattnet i min lägenhet, utan var ljummet i varierande utsträckning varje dag. Jag gjorde fem felanmälningar, mejlade, besökte hyresvärdens kontor. Inget hände, ingen gjorde hembesök, fick ingen som helst klarhet i saken. Förutom "vi ska titta på det" blev jag helt ignorerad tills de tillslut löste problemet.
Hur som helst begärde jag avdrag på hyran/ersättning för detta. Hyresvärden nekar och säger att jag inte alls haft problem, utan att vattnet varit ljummet någon kort stund på morgonen bara. I övrigt är problemet bara att temperaturen inte varit som jag "önskar". Detta stämmer inte alls, vattnet har bokstavligt talat varit pissljummet, och de har ingenting de kan backa upp det med då de inte mäter temperaturen eller liknande. Jag kan dock styrka mina problem då jag pratat om detta med vänner på Facebook och även andra hyresgäster som haft problem.
Jag har anmält detta till hyresnämnden och nästa vecka ska vi "medla". Någon som vet hur det går till? Och vad gör jag om de vägrar ge med sig, kan man anmäla hyresvärden till någon beslutande instans? Hyresnämnden kan nämligen inte fatta beslut, men någon instans måste ju ha beslutsfattande befogenheter?