2016-05-26, 18:25
Medlem
Har under en längre tid haft ett ljudsystem hemma som består av en hemmabioreciever (Onkyo Tx-sr608), två golvhögtalare (Canton Ergo SC-L), en centerhögtalare (B&W M-1) och en subbas (Proson, Oklar modell 8-10 tum). Allt är i princip ärvt och inget jag valt ut med omsorg.

Ska nu flytta till en mindre lägenhet och undrar lite vad jag ska göra. Min anläggning ska först och främst fungera som en stereoanläggning för musik - har alltså inget intresse att det ska vara optimalt för att titta på film. Trycket behöver inte vara lika stort som tidigare, jag kan alltså tänka mig att byta ut allting mot mindre högtalare. Min budget är inte speciellt stor utan är i princip värdet av min utrustning vid försäljning. Mina tankar går som följer:

Ger min reciever rättvisa för mina golvhögtalare? Är det värt att byta ut den mot en stereoförstärkare? Eller behöver man gå upp i pris för att höra någon skillnad?

Alla relevanta tankar och tips uppskattas!

Väl mött,
Citera
2016-05-26, 18:41
Medlem
Freders avatar
Nu har jag inte lyssnat på dina prylar, men jag kan göra lite antaganden. Centerhögtalaren har antagligen en annan ton är golvhögtalarna, B&W brukar ha varmare ljud, men i vilket fall som är det ytterst osannolikt att de låter likadant. Proson är skräp och baslådan kommer bara stå och mumla omusikaliskt oljud i bakgrunden.

Det bästa du kan göra är således att börja med att sälja center och baslåda, sedan kan du försöka byta till dig en bra stereoförstärkare mot din flerkanalsförstärkare. Eller sälja hemmabioförstärkaren också och sedan köpa en ny stereoförstärkare för pengarna.
Citera
2016-05-26, 19:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Nu har jag inte lyssnat på dina prylar, men jag kan göra lite antaganden. Centerhögtalaren har antagligen en annan ton är golvhögtalarna, B&W brukar ha varmare ljud, men i vilket fall som är det ytterst osannolikt att de låter likadant. Proson är skräp och baslådan kommer bara stå och mumla omusikaliskt oljud i bakgrunden.

Det bästa du kan göra är således att börja med att sälja center och baslåda, sedan kan du försöka byta till dig en bra stereoförstärkare mot din flerkanalsförstärkare. Eller sälja hemmabioförstärkaren också och sedan köpa en ny stereoförstärkare för pengarna.

Istället för att börja byta och sälja - behåll allt som det är. När du ser film så kör du din hemmabiouppsättning (frontar/center/baslåda). När du vill spela musik så kör du din hemmabioförstärkare i stereo mode (eller 2 channel mode), då kör du ut stereosignalen i dina frontar och din baslåda. Inställningarna mellan hemmabio mode och stereo mode gör du i förstärkaren.

För övrigt...baslådan är inte mycket att skriva hem om men funkar den så funkar den. Centerhögtalaren M-1 är inte heller mycket att skriva hem om...samma sak där. Funkar den så använd den.

Dina fronthögtalare var ganska hyfsade högtalare men tiden har börjat springa ifrån dom. Lät ganska bra som nya. Samma sak där...funkar dom så använd dom.

Nej, det finns ingen anledning att byta ut din förstärkare så länge den håller.
Citera
2016-05-26, 19:29
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Istället för att börja byta och sälja - behåll allt som det är. När du ser film så kör du din hemmabiouppsättning (frontar/center/baslåda). När du vill spela musik så kör du din hemmabioförstärkare i stereo mode (eller 2 channel mode), då kör du ut stereosignalen i dina frontar och din baslåda. Inställningarna mellan hemmabio mode och stereo mode gör du i förstärkaren.

För övrigt...baslådan är inte mycket att skriva hem om men funkar den så funkar den. Centerhögtalaren M-1 är inte heller mycket att skriva hem om...samma sak där. Funkar den så använd den.

Dina fronthögtalare var ganska hyfsade högtalare men tiden har börjat springa ifrån dom. Lät ganska bra som nya. Samma sak där...funkar dom så använd dom.

Nej, det finns ingen anledning att byta ut din förstärkare så länge den håller.

Ingenting matchar ju, så det lär låta väldigt märkligt och ojämt. Förutom vissa filmer där de gjort en hård indelning mellan all dialog och allt annat ljud.
Citera
2016-05-26, 19:31
Medlem
Servals avatar
Sälj inte högtalarna, dom var bra den dagen dom såldes som nya, och är fortfarande bra. Nu vet jag inte vad du lyssnar på för musik men till exempelvis rock är Ergoserien väldigt trevlig, jag har själv ett par nyare B&W-golvare och till rock så föredrar jag faktiskt Ergo framför B&W.
Citera
2016-05-26, 19:33
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ingenting matchar ju, så det lär låta väldigt märkligt och ojämt. Förutom vissa filmer där de gjort en hård indelning mellan all dialog och allt annat ljud.

Det är ju bara centern som inte matchar isf, och prioritet för ts är ju musik. Men vill han klangmatcha centern så kan han sälja centern och köpa en begagnad Ergocenter.
Citera
2016-05-26, 19:45
Medlem
Subben har jag förstått är skräp. Den har haft egenskapen att pumpa tungt på fest. Har inget intresse av surroundljud och min tanke har väl varit att göra mig av med allt förutom frontarna och köpa en stereoförstärkare men varit osäker på hur högt jag måste gå i pris för att det ska vara värt det.

Tankarna går också att skaffa en mindre aktiv anläggning. Tankar där?
Citera
2016-05-26, 19:51
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Det är ju bara centern som inte matchar isf, och prioritet för ts är ju musik. Men vill han klangmatcha centern så kan han sälja centern och köpa en begagnad Ergocenter.

Precis, centern (B&W) är inte klangmatchad med golvhögtalarna och då kan han lika gärna skippa att ha center.

Citat:
Ursprungligen postat av OskLin
Subben har jag förstått är skräp. Den har haft egenskapen att pumpa tungt på fest. Har inget intresse av surroundljud och min tanke har väl varit att göra mig av med allt förutom frontarna och köpa en stereoförstärkare men varit osäker på hur högt jag måste gå i pris för att det ska vara värt det.

Tankarna går också att skaffa en mindre aktiv anläggning. Tankar där?

Jag tror också det är bäst att göra sig av med allt utom frontar, Serval sade det bra;

Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Sälj inte högtalarna, dom var bra den dagen dom såldes som nya, och är fortfarande bra. Nu vet jag inte vad du lyssnar på för musik men till exempelvis rock är Ergoserien väldigt trevlig, jag har själv ett par nyare B&W-golvare och till rock så föredrar jag faktiskt Ergo framför B&W.

Om ett par högtalare köpta 1995 var bra när de köptes så är de fortfarande bra, inte mycket har hänt sedan dess.
Citera
2016-05-26, 19:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Precis, centern (B&W) är inte klangmatchad med golvhögtalarna och då kan han lika gärna skippa att ha center.

Hallå...klangmatchad? Det begreppet existerar inte i dom här sammanhangen. Ledsen om jag gör dig besviken men ställer man krav på klangmatchning så rör vi oss på andra planeter.
Citera
2016-05-26, 20:25
Medlem
Freders avatar
Citat:
Hallå...klangmatchad? Det begreppet existerar inte i dom här sammanhangen. Ledsen om jag gör dig besviken men ställer man krav på klangmatchning så rör vi oss på andra planeter.

Om ljudeffekter rör sig mellan front och center låter det konstigt om dessa högtalare har olika ljudkaraktärer. Centern verkar vara någon slags minisatellit och frontarna är fullstora golvhögtalare. Vissa filmer kör all dialog genom centern och alla effekter genom frontparet, de flesta låter dock ljudet vandra mellan alla högtalare och då lär det låta konstigt med en sådan set-up.

Ingenting matchar i ljudkaraktär och därför bör ts bara behålla fronthögtalarna. Har man bara frontar så finns det stor poäng att byta till en bra stereoförstärkare istället för att behålla flerkanalaren.
Citera
2016-05-26, 20:47
Medlem
Servals avatar
Citat:

Klangmatchad kanske inte var riktigt rätt ordval. Centern matchar iaf inte hans fullstora golvare, men tror säkert att den fyller en bra funktion i hans anläggning ändå.
Senast redigerad av Serval 2016-05-26 kl. 20:51.
Citera
2016-05-26, 20:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Om ljudeffekter rör sig mellan front och center låter det konstigt om dessa högtalare har olika ljudkaraktärer. Centern verkar vara någon slags minisatellit och frontarna är fullstora golvhögtalare. Vissa filmer kör all dialog genom centern och alla effekter genom frontparet, de flesta låter dock ljudet vandra mellan alla högtalare och då lär det låta konstigt med en sådan set-up.

Ingenting matchar i ljudkaraktär och därför bör ts bara behålla fronthögtalarna. Har man bara frontar så finns det stor poäng att byta till en bra stereoförstärkare istället för att behålla flerkanalaren.

Du har helt rätt när det gäller B&W M-1, det är en minisatellit. Ingen dålig högtalare alls med utgångspunkt från priset. Den är nog inte tänkt som centerhögtalare egentligen men är iofs så pass bra att den inte gör bort sig som en center. Även en vanlig hyfsat bra datorhögtalare kan fungera OK som center om man sänker kraven lite.

Jag menar att eftersom TS skall flytta till en mindre lägenhet så är det bättre att först flytta och sedan eventuellt köpa nytt. Först efter flytten så vet TS hur det låter och inser kanske då att det finns delar av utrustningen som helt enkelt kan kastas (eller bytas ut).

Så...flytta först...lyssna sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in