2016-05-26, 16:04
Medlem
Hall dr. Skulle vilja hra lite av er "ekonomiproffs" va ni sger om min ekonomi. Tnker framfrallt buffert och amortering osv.

21 r
ger bostadsrtt.
Belnad.
ger bil.
Fast inkomst p 22095 kr.

Mina ln...

Bottenln p bostaden 254k med rnta p 1,52 %. Amortering 95 kr

Toppln p bostaden 33k med rnta p 1.90%. Amortering 189 kr.

Privatln(billn) 118k med rnta p 3.00% amortering 3289 kr. Rntan ej aviserad.

Jag tnker att jag ska ha en buffert som jag ltt kommer t ifall de sker ngot med min bil eller med ngot i lgenheten. Vad br den vara p ? Lst lite och de r allt frn 1-6 mnadslner sparat. Jag sjlv har ett ml att ha 2 mnadslner in sparat p mitt sparkonto som buffert, lter de ok ?

Iaf har fasta kostnader p ca 9000 kr. Br jag amortera mer efter jag ntt mitt buffert ml eller br jag redan nu amortera mer ?

Ni har fritt fram o spekulera, finns ju inget som r rtt eller fel, kan bara vara sknt o f inputs frn andra n mor och far tex. r de ngot ni undrar s gr de bra att frga

Mvh
Citera
2016-05-26, 17:19
Medlem
Buffert brukar jag personligen räkna så jag klarar mig 3 månader om jag lever hyffsat snålt. Då får man räkna eventuell tid tills man får a-kassa och eventuell mellanskillnad man behöver med denna inräknad. Hur mycket detta blir är individuellt efter fasta kostnader och önskad levnadsstandard.

Sedan är det väl bara börja beta av billånet i så snabb takt du kan och sedan eventuellt topplånet. Därefter kan du ju eventuellt bara ammortera så lite som möjligt på bottenlånet och försöka spara 10% av din nettoinkomst i tex passiva indexfonder
Citera
2016-05-26, 18:17
Medlem
Bbobis avatar
Samtliga utgifter ink ln 9.000 allts?

Hur stor buffert r ju upp till dig. Hur lngt r ett snre?

Tycker man ska ha en buffert p bufferten. Allts att du ska tnka att du har kvar lite ven om ngot hnder. Har man otur kan saker ske ttt inp varandra innan man hunnit spara ihop igen.

Spara ihop 20-30k iaf och nt av billnet.

Varfr amorterar du p ditt bottenln nr du har ett toppln? Topplnet frst.

Billnet r ju ingen pengaslukare s. Lev inte som nn kyrkrtta fr att f bort det ven om folk hr skert kommer ptala hur du ska f bort det istllet fr samla pengar p hg (buffert). Men sanningen r ju att framfrallt efter avdraget s r det smpengar i rnta.
Senast redigerad av Bbobi 2016-05-26 kl. 18:22.
Citera
2016-05-26, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Buffert brukar jag personligen rkna s jag klarar mig 3 mnader om jag lever hyffsat snlt. D fr man rkna eventuell tid tills man fr a-kassa och eventuell mellanskillnad man behver med denna inrknad. Hur mycket detta blir r individuellt efter fasta kostnader och nskad levnadsstandard.

Sedan r det vl bara brja beta av billnet i s snabb takt du kan och sedan eventuellt topplnet. Drefter kan du ju eventuellt bara ammortera s lite som mjligt p bottenlnet och frska spara 10% av din nettoinkomst i tex passiva indexfonder

Aah =) Lite min plan som du sger med. Ska se om jag kan frhandla bort att amortera p bottenlnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Samtliga utgifter ink ln 9.000 allts?

Hur stor buffert r ju upp till dig. Hur lngt r ett snre?

Tycker man ska ha en buffert p bufferten. Allts att du ska tnka att du har kvar lite ven om ngot hnder. Har man otur kan saker ske ttt inp varandra innan man hunnit spara ihop igen.

Spara ihop 20-30k iaf och nt av billnet.

Varfr amorterar du p ditt bottenln nr du har ett toppln? Topplnet frst.

Billnet r ju ingen pengaslukare s. Lev inte som nn kyrkrtta fr att f bort det ven om folk hr skert kommer ptala hur du ska f bort det istllet fr samla pengar p hg (buffert). Men sanningen r ju att framfrallt efter avdraget s r det smpengar i rnta.

9k d r de

Botten/toppenln
hemfrskring
El
Telefon
Bredband
Spotify
La ven till snus hr
Bilskatt
Bilfrskring
Billn

Sen tillkommer ju givetvis mat och dylikt

Ska prata me banken om att skippa amortera bottenln.

Besitter redan 20k + i buffert s ska jobba upp den till cirkus 30k. Och drifrn beta av billnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in