2016-05-26, 01:09
Medlem
keyboardcowboys avatar
Hej alla hjälpsamma fina människor!

Lång historia kort, men har haft ett ostabilt liv och nu fått mycket mer stabilitet på livet i och med fast tjänst och utbildning osv. Vill verkligen köpa en bostad då jag känner att jag vill ha den tryggheten, bryr mig inte om så mycket andra materiella saker osv (Dessutom känns de som priserna kommer stanna eller gå upp, med tanke på hur lite som byggs, barn som födds och för att inte tala om migrationen..)

Hur som helst, de lägenheterna jag kollat på ligger runt 1-1.5 mille, vilket gör att jag skulle behöva en kontantinsats på 150-225 K (15% på 1 mille = 150, 15% på ,15 = 225 right?)

Säg att jag väljer den högre varianten, (1,5) och behöver då 225 K, men har bara ca 100K, kan banken låna mig resten? Är det ens möjligt, och hur dyr skulle min avgift ligga då tror ni med amotering (som de är krav på nu efter 1 juni verkar det som) och räntor osv

Tusen tack på förhand flashback! <3
Citera
2016-05-26, 01:33
Medlem
Ja, det är fullt möjligt. Då får du ta ett blancolån. Exakt vad det kommer kosta får du fråga din bank om.
Citera
2016-05-26, 09:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardcowboy
Hur som helst, de lägenheterna jag kollat på ligger runt 1-1.5 mille, vilket gör att jag skulle behöva en kontantinsats på 150-225 K (15% på 1 mille = 150, 15% på ,15 = 225 right?)

Säg att jag väljer den högre varianten, (1,5) och behöver då 225 K, men har bara ca 100K, kan banken låna mig resten? Är det ens möjligt, och hur dyr skulle min avgift ligga då tror ni med amotering (som de är krav på nu efter 1 juni verkar det som) och räntor osv

Tusen tack på förhand flashback! <3

Du kan välja bundet eller obundet lån. Väljer du bundet lån i exempelvis fem år får du betala en högre ränta, men då är räntan samma i fem år. Den går alltså inte upp (eller ner). Obundet kostar i dag ungefär två procent enligt prislista. En halv procentenhet är inte så svårt att få i rabatt. Blancolånet som du ev. kan få för att betala kontantinsatsen är dyrare och kommer att behöva amorteras snabbare. Två procent av ditt bottenlån är standardamortering. Säg att du får fyra procent i ränta på blancolånet och att det ska amorteras på fem år. Jag räknar med två procent på bottenlånet, men du kan nog få billigare än så.

Vad har du för lön? Det är viktigt att veta för att avgöra om du kommer få lån och hur stort lån. Har du några betalningsanmärkningar?

Om du köper för 1,5 och har 100' och får lån ger det ungefär:

Blancolån: 125k
Bottenlån: 1275k

Årskostnad, obundet lån:
Ränta blancolån: 0,04*125 = 5'
Ränta bottenlån: 0,02*1275 = 25,5k
Amortering blanco: 125/5 = 25
Amortering botten: 1275*0,02 = 25,5k

Nu är ju inte amortering en kostnad per se, men det är pengar som ska ut varje månad. Efter ränteavdrag ger det en total räntekostnad på 21.35 och amortering på 50,5k. Delat på tolv ger det en totalt betalning varje månad på knappt 6 000 kr. Plus bostadsrättsföreningens månadsavgift (och ev. saker som inte ingår, som bredband, el o.s.v (dessa saker ingår dock i vissa BRFer)).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in