Flashback bygger pepparkakshus!
2016-05-25, 15:32
Medlem
LA1905s avatar
Hallå!

Jag behöver ekonomisk rådgivning angående pengarna som bara ligger på bankkontot.

Har ni några erfarenheter av rådgivarna hos Max Matthiessen, Söderberg & Partners eller Cerberus? Jag har hört lite olika saker, och vill ta de som är mest seriösa.

Vilka ska man gå till?
Citera
2016-06-21, 14:57
Medlem
LA1905s avatar
Ingen som har erfarenhet med någon av dessa? Cerberus verkar lite populärt.. tänkte höra hur det gått mer era pengar där.
Citera
2016-06-21, 17:45
Medlem
Det bästa tipset du kan få är att inte låta någon förvalta dina pengar. Det enda de gör är att ta ut ockerpriser för att placera pengarna i helt vanliga indexfonder, något du kan göra helt själv och gratis. Lär dig grunderna själv istället. Finns jättemycket information här på Flashback, Youtube, böcker, podcasts o.s.v.

Är det pensionspengar som du ska spara på lång sikt? Öppna ett ISK hos Avanza och köp Avanza Zero
Citera
2016-06-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA1905
Hallå!

Jag behöver ekonomisk rådgivning angående pengarna som bara ligger på bankkontot.

Har ni några erfarenheter av rådgivarna hos Max Matthiessen, Söderberg & Partners eller Cerberus? Jag har hört lite olika saker, och vill ta de som är mest seriösa.

Vilka ska man gå till?

Generellt sätt så är "ekonomiska rådgivare" bara säljare, om någon av dom du nämner endast tar betalt en del av dom vinster som dom skapar åt dig så det den du ska ta. annars bör du göra valet att lära dig själv, från oberoende källor hur du bör placera dina pengar. Kunskap är alltid bättre än att låta andra sköta dina finanser

Allvädersportföljen är ju alltid ett bra alternativ för ett långsiktigt sparande:

The all weather portfolio
Citera
2016-06-23, 22:02
Medlem
Har man inte tid och intresse så är en förvaltare eller rådgivare ett mycket förnuftigt sätt att maximera avkastning i förhållande till risk. Det som är att hitta dels ett bra företag, och sedan där en bra person som läser av kunden bra och hittar en bra väg att gå.

Jag har testat i omgångar har att köra själv, men missar ofta topparna, när jag väl har reagerat, ja då kommer raset som jag då hann med... Så rådgivning eller förvaltning? Ja, alla dagar i veckan!

Ett val jag går och klurar på, är vilken typ av produkt jag vill ha.
Alt 1. En väldigt aktiv förvaltning av fonder och bra bevakning, vilket gör att man åker upp och ner med sina besparingar med svängningarna på börsen, men med så bra utdelning som är realistiskt och bromsar de djupaste dalarna. Exempelvis Söderberg & Partner.
Alt 2. En rådgivare som säljer olika typer av strukturerade produkter som har helt eller delvis kapitalskydd. Här blir det i regel vi st oavsett hur börsen går, snabba ryck med bra avkastning. Nackdelarna är skyhöga avgifter på produkterna, och när en av dessa går helt åt skogen, ja för dåligt gör inget, det tar kapitalskyddet, men går det riktigt uselt och produkten inte har 100% kapitalskydd, ja då förlorar man bigtime! Exempelvis Exceed eller Intacta kapital.
Detta val gör mig gråhårig.
Citera
2016-07-30, 08:14
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA1905
Ingen som har erfarenhet med någon av dessa? Cerberus verkar lite populärt.. tänkte höra hur det gått mer era pengar där.
Avråder bestäm från att anlita Cerberus. De vill bara sälja in sina egna svindyra och usla fonder. Är extremt passiva som kapitalplacerare, och ger dålig avkastning. Sedan försöker de förvirra genom fagra ord och blå dunster.
Citera
2020-09-17, 10:34
Medlem
Mullrets avatar
Blev uppringd av Söderberg & Partners. Säljaren vill ha ett möte och utlovade reducera mina förvaltningskostnader på mina fonder.

Lät bra, men jag är ytterst tveksam de kan pressa banken på kostnaderna.

Någon som har erfarenhet eller koll?

Vad är haken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in