Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
Undrar hur ökningarna kommer se ut framöver för bostadsrättsföreningar?
Har brf:er nåt att sätta emot om markägaren vill höja dramatiskt?
Vi i vår förening röstade för att köpa loss vår tomt vid senaste mötet.
Svårt som privatperson att vara tillräckligt insatt i sånt här.
Det är lite av ett lotteri beroende på vilken kommun det gäller. Olika kommuner har olika sätt att räkna fram marknadsvärdet för tomterna (vilket de har fått kritik för ska nämnas).
Ett aktuellt fall är Halmstad som höjer rejält. Jag läste för någon vecka sedan om en villaägare som inte hade koll på det hela och får en rejäl höjning (
https://www.expressen.se/kvallsposte...d-640-procent/ ). Detsamma gäller givetvis även BRF.
Jag har svårt att tro att föreningarna har mycket att säga till om när det kommer till avgälderna. Det är som tidigare nämnts i tråden mark som hyrs av kommunerna och då dessa har ett ansvar gentemot alla kommuninnevånare att förvalta ekonomin på bästa sätt så är det marknadsvillkor som gäller. Självklart kan de inte utifrån det perspektivet subventionera BRFar.
Mitt råd är att de som idag antingen har villor med tomträtt eller är medlemmar i BRFar med tomträtt att om möjligt köpa ut marken.
Själv skulle jag inte vara intresserad av sådana objekt alls - just pga osäkerheten.