• 4
  • 5
2017-11-30, 00:20
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Undrar hur ökningarna kommer se ut framöver för bostadsrättsföreningar?
Har brf:er nåt att sätta emot om markägaren vill höja dramatiskt?

Vi i vår förening röstade för att köpa loss vår tomt vid senaste mötet.
Svårt som privatperson att vara tillräckligt insatt i sånt här.
Det är lite av ett lotteri beroende på vilken kommun det gäller. Olika kommuner har olika sätt att räkna fram marknadsvärdet för tomterna (vilket de har fått kritik för ska nämnas).

Ett aktuellt fall är Halmstad som höjer rejält. Jag läste för någon vecka sedan om en villaägare som inte hade koll på det hela och får en rejäl höjning ( https://www.expressen.se/kvallsposte...d-640-procent/ ). Detsamma gäller givetvis även BRF.

Jag har svårt att tro att föreningarna har mycket att säga till om när det kommer till avgälderna. Det är som tidigare nämnts i tråden mark som hyrs av kommunerna och då dessa har ett ansvar gentemot alla kommuninnevånare att förvalta ekonomin på bästa sätt så är det marknadsvillkor som gäller. Självklart kan de inte utifrån det perspektivet subventionera BRFar.

Mitt råd är att de som idag antingen har villor med tomträtt eller är medlemmar i BRFar med tomträtt att om möjligt köpa ut marken.

Själv skulle jag inte vara intresserad av sådana objekt alls - just pga osäkerheten.
Citera
2017-11-30, 13:28
Medlem
Gällande åtminstone Sthlm stämmer det att många bor på sk tomträtter. Det stämmer också att hyreshöjningarna kan framstå som brutala vilket det skrivits om mycket de senaste tio åren.

Problemet är att åtminstone Sthlm tidigare haft avtal som löpt under väldigt lång tid, i delar av Enskede vet jag att avtalen löpt under 40år. Då är det inte konstigt med procentuellt sett skamlösa hyreshöjningar.

Trist om man är nyinflyttad såklart, men i det fallet är det något man bör ha koll på. Har man bott länge på ”sin adress”, bör man begripa att man under många år haft en otroligt låg hyra.

Gällande Enskede vet jag att många fick sin avgift höjd från ca: 2000kr/år till 6000kr/år, en ökning på 200% men i pengar mätt inte speciellt mycket 2017.

Sthlm har uppmärksammat detta ”problem” och en av lösningarna är att de nu avtalar om betydligt kortare perioder sagd hyra gäller. Något jag knappast tror gynnar husägarna.
Citera
2020-11-28, 13:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Högre avgifter gör bostadsrätterna billigare, detta balanserar sig själv, surt för de som tänkt sig göra ett klipp på sin bostad.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in