2016-05-24, 22:00
Medlem
I höst ska jag börja plugga och valet står mellan Umeå, Uppsala och Sundsvall.

Är det någon som vill dela med sig av erfarenheter, för och nackdelar med universiteten och städerna? Vilka områden man vill bo i/bör undvika?

Det är för övrigt ingenjör jag ska plugga till.

Alla tips är välkomna!
Citera
2016-05-24, 22:14
Medlem
Helt klart umeå. Mycket trevlig trevliga människor. Undvik att bo på östra ersboda
Citera
2016-05-24, 23:16
Medlem
DonBaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlscore
I höst ska jag börja plugga och valet står mellan Umeå, Uppsala och Sundsvall.

Är det någon som vill dela med sig av erfarenheter, för och nackdelar med universiteten och städerna? Vilka områden man vill bo i/bör undvika?

Det är för övrigt ingenjör jag ska plugga till.

Alla tips är välkomna!
Vad är det för typ av ingenjör du ska plugga till då utbildningarna ser olika ut beroende på vilken stad du ska läsa i? Annars är Uppsala en härlig stad med ett trevlig studentliv
Citera
2016-05-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonsson1979
Helt klart umeå. Mycket trevlig trevliga människor. Undvik att bo på östra ersboda

Tack för tipset! Har du något tips på vilket område som är trevligast att bo i? Vill gärna ha andra studenter runt mig och ha möjlighet att gå ut och dricka ett glas om man vill.

Citat:
Vad är det för typ av ingenjör du ska plugga till då utbildningarna ser olika ut beroende på vilken stad du ska läsa i? Annars är Uppsala en härlig stad med ett trevlig studentliv

Utbildningarna i sig har jag rätt god koll på. Har sökt olika ingejörsprogram i respektive stad och är egentligen lika "sugen" på alla. Det jag funderar mest över är universiteten och livet kring lärandet.
Jo man har ju hört att uppsalas studentliv ska vara trevligt vilket såklart lockar. Har du tips på områden som är trevliga att bo i och vilka man bör undvika? Hur är universitetet i allmänhet?
Citera
2016-05-26, 17:30
Medlem
Har en del insyn i detta så tänkte att jag skulle försöka dra ut några rader om det hela.

Umeå och Uppsala har betydligt bättre studentliv och vad jag förmodar enormt mycket bättre utbildning än Sundsvall. Av egen erfarenhet så börjar man bara i Sundsvall för att man har släkt/vänner i staden eller att man inte kommer in i någon annan stad.

Sundsvall har sina positiva sidor med små klasser, rätt dålig standard överlag om man vill glassa igenom utbildningen och det är relativt enkelt att få bostad samt att företagen i regionen är väldigt mån om att tidigt ta kontakt med studenter för eventuella jobb/praktiker/exjobb osv.
Citera
2016-05-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisskitfittan
Har en del insyn i detta så tänkte att jag skulle försöka dra ut några rader om det hela.

Umeå och Uppsala har betydligt bättre studentliv och vad jag förmodar enormt mycket bättre utbildning än Sundsvall. Av egen erfarenhet så börjar man bara i Sundsvall för att man har släkt/vänner i staden eller att man inte kommer in i någon annan stad.

Sundsvall har sina positiva sidor med små klasser, rätt dålig standard överlag om man vill glassa igenom utbildningen och det är relativt enkelt att få bostad samt att företagen i regionen är väldigt mån om att tidigt ta kontakt med studenter för eventuella jobb/praktiker/exjobb osv.

Av det du berättar låter ju isf Umeå eller Uppsala som det självklara valet i mitt fall. Var lite roligt att du tog upp det, för min främsta anledning att jag tittat på Sundsvall är just att jag har flera vänner där. Känner dock ingen som pluggat på Sundsvalls universitet.

Har du även någon insyn i bra/dåliga områden i Umeå och Uppsala?
Citera
2016-05-27, 16:05
Medlem
Citat:
Av det du berättar låter ju isf Umeå eller Uppsala som det självklara valet i mitt fall. Var lite roligt att du tog upp det, för min främsta anledning att jag tittat på Sundsvall är just att jag har flera vänner där. Känner dock ingen som pluggat på Sundsvalls universitet.

Har du även någon insyn i bra/dåliga områden i Umeå och Uppsala?

Nej det har jag tyvärr inte. Finns nog en hel del i befintliga trådar på facebook för respektive universitet/stad
Citera
2016-05-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisskitfittan
Nej det har jag tyvärr inte. Finns nog en hel del i befintliga trådar på facebook för respektive universitet/stad

Då letar jag vidare där.
Citera
2016-05-30, 20:05
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Tänk på vintern och mörkret i Umeå. Skulle inte rekommendera det till en person som blir höstdeppig. Känner några som pluggar där. Ingen egen erfarenhet
Citera
2016-06-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Tänk på vintern och mörkret i Umeå. Skulle inte rekommendera det till en person som blir höstdeppig. Känner några som pluggar där. Ingen egen erfarenhet

Uppvuxen betydligt mer norrut än Ume så nog är man lite härdad av den norrländska vintern.
Citera
2016-06-05, 09:45
Medlem
Citat:
Uppvuxen betydligt mer norrut än Ume så nog är man lite härdad av den norrländska vintern.

Uppsala är väl sveriges mest kända studentort? Nordens älsta universitet med många gamla anor som lever vidare, nationerna etc etc.

Tror det ser bättre ut på Cv:et också, Visste inte att umeå hade något direkt lärosäte...

Rekomenderar dig att plugga i uppsala, både för Cv:et men även kontakterna, du har nog större chans att hitta kontakter som hjälper med jobb etc i Uppsala än umeå.
Citera
2016-06-07, 09:17
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Uppsala är väl sveriges mest kända studentort?
Inte när det gäller ingenjörsstudier. Uppsala tillhör inte ens "de fyra stora" (dvs. Chalmers, KTH, LiTH och LTH).

Sedan skulle jag snarare ranka Lunds Universitet som Sveriges främsta lärosäte i största allmänhet, men då råkar jag också anse att norra Sverige är en cancersvulst som borde skäras bort (snittet borde gå någonstans strax norr om Norrköping).
Senast redigerad av Tjackmoster 2016-06-07 kl. 09:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in