2016-05-22, 14:14
Medlem
Kattskrellets avatar
Tja fan!

Jag bor i lägenhet byggd -89, och undrar vilket kök jag kan ha. Hittar inga dokument om det, trodde länge att jag hade Ikeas FAKTUM-serie. Men beställde nyligen hem en lucka för att testa och den satt fan fel.
Det är Mepla-gångjärn i skåpen, hålen för montering är väldigt lika FAKTUM, men har lite andra mått så luckorna sitter antingen för lågt eller för högt :/
Citera
2016-05-22, 14:16
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Lägg upp en bild vetja! Om du har möjlighet kan du ju kolla med tidigare boende i lägenheten
Citera
2016-05-22, 14:18
Medlem
Har för mig att IKEA ändrat mått på all sin skit för inte alls längesedan men behåller namnen. Kan det vara ett sådant debacle som hänt dig.

KANSKE jag som missförstått något gällande det. Dock: kan du ha fått en METOD istället?

Något vajs är det med måtten nuförtiden och inte bara FAKTUM och skit.

http://www.ikea.com/ms/sv_SE/catalog_categories/departments/kitchen/faktum/faq_kontakt.html

https://www.bing.com/search?q=ikea+%C3%A4ndrar+m%C3%A5tt&form=EDGTCT&qs =PF&cvid=3bf4a29e899c43e7b22df5bbff32642d&pq=ikea% 20%C3%A4ndrar%20m%C3%A5tt&elv=AHk98mG*y4xYLTV*TeGu TuZedHIObcXESusFHyiRH6ry
Senast redigerad av 17aug88 2016-05-22 kl. 14:22.
Citera
2016-05-22, 14:21
Medlem
Kattskrellets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 17aug88
Har för mig att IKEA ändrat mått på all sin skit för inte alls längesedan men behåller namnen. Kan det vara ett sådant debacle som hänt dig.

De bytte ut Faktum-systemet mot ett nyare med helt andra mått, men det är alltså den äldre Faktum-luckan som inte heller passar mina skåp. Vafan.
Citera
2016-05-22, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskrellet
Tja fan!

Jag bor i lägenhet byggd -89, och undrar vilket kök jag kan ha. Hittar inga dokument om det, trodde länge att jag hade Ikeas FAKTUM-serie. Men beställde nyligen hem en lucka för att testa och den satt fan fel.
Det är Mepla-gångjärn i skåpen, hålen för montering är väldigt lika FAKTUM, men har lite andra mått så luckorna sitter antingen för lågt eller för högt :/

Men hur fan ska vi veta det utan bilder?
Citera
2016-05-22, 14:56
Medlem
Kattskrellets avatar
Bilder:

Faktumluckan

Originalluckan

Notera hur snett faktumluckan sitter, dessutom är ett av de förborrade hålen snett som fan och passar inte mepla-gångjärnet.
Citera
2016-05-22, 15:16
Medlem
Citat:
Bilder:

Faktumluckan

Originalluckan

Notera hur snett faktumluckan sitter, dessutom är ett av de förborrade hålen snett som fan och passar inte mepla-gångjärnet.

Hur blir de tom du skiftar plats på luckorna? (Om det nu är två det vill säga). Jag brainstormar bara lite, har säkert inget med saken att göra.
Citera
2016-05-22, 16:16
Medlem
Kattskrellets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 17aug88
Hur blir de tom du skiftar plats på luckorna? (Om det nu är två det vill säga). Jag brainstormar bara lite, har säkert inget med saken att göra.

Alla mina nuvarande luckor ser ur som den på bilden, så det tjänar inget till att byta plats på dem. Problemet ligger i att Faktum-luckan har hålen felborrade.
Citera
2016-05-25, 23:46
Medlem
Citat:
Alla mina nuvarande luckor ser ur som den på bilden, så det tjänar inget till att byta plats på dem. Problemet ligger i att Faktum-luckan har hålen felborrade.
Går det göra nya hål? Om själva dörrarna är av rätt storlek så kanske det går borra nya hål eller bara dra in träskruv på skåpsidan. Givet att det blir lite avstånd mellan de ny och gamla hålen. Annars blir det nog till att använda sig av en tunn platta (trä, metall, plast) som fästs i två av de befintliga hålen och så får du fästa gångjärnet i plattan. Fast det kanske inte kommer att se så snyggt ut.
Citera
2016-05-26, 08:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Hålen är inte felborrade. De har bara ändrat hålplaceringarna.
Citera
2016-05-26, 08:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Går det göra nya hål? Om själva dörrarna är av rätt storlek så kanske det går borra nya hål eller bara dra in träskruv på skåpsidan. Givet att det blir lite avstånd mellan de ny och gamla hålen. Annars blir det nog till att använda sig av en tunn platta (trä, metall, plast) som fästs i två av de befintliga hålen och så får du fästa gångjärnet i plattan. Fast det kanske inte kommer att se så snyggt ut.

Nya hål är det bästa alternativet. Det behöver inta vara avstånd mellan de nya och gamla hålen. Man får bara se till att fylla igen de gamla hålen innan man borrar nya.

De gamla hålen får självklart inte fyllas igen med vanligt spackel eller liknande. Det måste vara något som går att borra och skruva i.
Citera
2016-05-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
De gamla hålen får självklart inte fyllas igen med vanligt spackel eller liknande. Det måste vara något som går att borra och skruva i.
Förslag på något att fylla dem med? Jag har lite dålig erfarenhet av att fylla igen och göra nya hål för tätt intill de gamla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in