Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Det finns alltså två sätt.
Nej, ett annat sätt har jag upprepat flera gånger i tråden. Det sättet som en överväldigande majoritet människor använder sig av, dvs miljontals antal amerikanare och andra i världen som sätter undan till sin pension, som inte har en sossesvensk som ser efter dem, baserat på gedigen empiri.
Kommer antagligen att gälla för framtidens svenskar också när pensionspengarna visar sig vara slut.
Citat:
1. Samla ihop kapital och sedan leva på avkastningen. Hur liten risken än är och hur genomsnittligt börsen än gått senaste 30 åren så finns det en risk. Går börsen ner 20% ett år så har du förlorat 20% av ditt kapital. Då spelar det ju ingen roll om du klarade dig på 5% avkastning - nu kanske du behöver 8% avkastning för att klara dig då ditt kapital sjunkit.
Man måste förstås inte bränna hela sin avkastning varje år. Om man är van vid det, då har man inte lyckats spara undan några pengar heller, så det problemet uppstår oftast bara när någon råkar ärva eller vinna en stor summa.
Om man inte bränner hela sin avkastning varje år så får man inom ett antal år marginal nog att klara börsras.
Citat:
2. Samla ihop kapital och leva av kapitalet. TS ville ha 20.000 i månaden. Om han vill leva på kapitalet i 20 år så behöver han 4,8 miljoner.
Inte inflationsjusterat alltså, vilket med stor sannolikhet kommer att bli ett bekymmer om 20 år. Fast det spelar mindre roll om 20 år och 1 månad, när han är helt pank, förstås.
Citat:
Alt 2 är nog lättare och säkrare att fixa jämfört med alternativ 1. Dock så är det säkert inte roligt att bara se sitt kapital sjunka och sjunka.
Skulle vilja påstå att alt 2 är svårare (man får ingen avkastning under tiden man sparar) och osäkrare (inte inflationssäkrat, och pengarna tar slut med 100% sannolikhet), men det är ju jag, jag gillar volatilitet.