• 1
  • 2
2016-05-21, 16:25
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Nu kanske jag går OT på min egen tråd men angående Hestons recept, säger han att man skall köra potatisen i 190 grader i en timme? Jag har inte provat ännu men det låter väldigt länge.

Ni som följt hans råd, dela gärna med era erfarenheter.

Jo, han säger det. Själv tycker jag att det låter som en rimlig tid.

Jag blandade också ut olivoljan med krarifierat smör. Har bara gjort efter detta recept två gånger. Första gången blev jag rätt missnöjd. Andra gången fick jag till det. Använde nog mer fett då. Nästa gång måste jag absolut testa med rosmarin.
Senast redigerad av JoeDevola 2016-05-21 kl. 16:30.
Citera
2016-05-22, 10:18
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jo, han säger det. Själv tycker jag att det låter som en rimlig tid.

Jag blandade också ut olivoljan med krarifierat smör. Har bara gjort efter detta recept två gånger. Första gången blev jag rätt missnöjd. Andra gången fick jag till det. Använde nog mer fett då. Nästa gång måste jag absolut testa med rosmarin.

Ja, jag får testa. De gånger jag ugnsrostat potatis har det varit råa klyftor med olja och örtor i någon halvtimme.
Citera
2016-05-22, 10:55
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ja, jag får testa. De gånger jag ugnsrostat potatis har det varit råa klyftor med olja och örtor i någon halvtimme.

Men då kör du på 225 grader va? Du får som sagt testa. Det funkar säkert bra med lite högre temperatur också.

Jag minns inte vilken temperatur jag körde på eller hur länge potatisen rostades, men jag antar att jag försökte följa receptet.
Citera
2016-05-22, 11:58
Medlem
skippers avatar
Citat:
Men då kör du på 225 grader va? Du får som sagt testa. Det funkar säkert bra med lite högre temperatur också.

Jag minns inte vilken temperatur jag körde på eller hur länge potatisen rostades, men jag antar att jag försökte följa receptet.

Satte just in en testsats i ugnen. Kokad, avångad, delikat inoljad och nu 190° i 60 min.
Citera
2016-05-22, 12:32
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Satte just in en testsats i ugnen. Kokad, avångad, delikat inoljad och nu 190° i 60 min.

Spännande! Du kom ihåg att att potatisen skulle vara lite skadad i kanterna och oljan het va?

Jag funderar på att göra en sats dag, men jag får nog skjuta upp det till nästa helg. Återkommer med resultat och tider.
Senast redigerad av JoeDevola 2016-05-22 kl. 12:36.
Citera
2016-05-22, 13:13
Medlem
skippers avatar
Citat:
Spännande! Du kom ihåg att att potatisen skulle vara lite skadad i kanterna och oljan het va?

Jag funderar på att göra en sats dag, men jag får nog skjuta upp det till nästa helg. Återkommer med resultat och tider.

Glömde att oljan skulle vara het...

Jag klyftade varje kvalitetspotatis "ICA Potatis (mos)"i fyra delar
Sköljde klyftorna under rinnande kallt vatten i 5-6 minuter
Samtidigt kokade jag upp saltat vatten i kastrull
Kokade potatisen en bra stund tills den börjat bli lite upplöst i ytterkanterna
Sedan ångade jag av i några minuter
Blandade den avångade potatisen i en fin olivolja och lite flingsalt.
In i varmluftsugn 190° 60 minuter.

Blev helt perfekt men väldigt salt. Jag tänker mig sådana här potatisar som fingermat med några goda dippsalsor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in