2016-05-20, 06:09
Medlem
Jag är allt, och ingenting. Jag är du, och du är jag. Men vem va vi?

Vem ställde frågan och vem får veta svaret?

Jag är allt, och du är ingenting. Men hur gör jag dig till allt, och mig till ingenting?

-

Jag vill att vi i denna tråden pratar om hur vi som människor fungerar, och vilket jobb vi gjort och hur det arbetet sett ut från start och har anpassats med tiden.
Vill försöka samtala om hur vi är, var vi är och varför. Jag vill skapa en massa frågor som sätter igång en process som ger förklaringar och expanderar hela tiden.
Jag vill prata om livet i stort, vad som driver dig och hur det fungerar, jag vill tala om allt och ingenting, försöka hitta mig en livskamrat som jag kan vara mig själv med.

Hur fungerar människan just nu och vart är vi påväg?
Finns det något vi kan göra för att vi som människor kan bli bättre?
Hur skapar vi skapelser som aldrig tar slut?

Med vänliga hälsningar.
Citera
2016-05-20, 06:20
Medlem
Jag är jag och du är du, vi har inget gemensamt förutom att vi är djur som råkade födas under samma tid på den här planeten. Ingen är allting.
Citera
2016-05-20, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Jag är jag och du är du, vi har inget gemensamt förutom att vi är djur som råkade födas under samma tid på den här planeten. Ingen är allting.

Nej så är det inte, för om du är du och jag är jag, vem är du och vem är jag? Vem är åskådaren?
Ditt svar va lika givande som svaret på en felställd fråga.
Senast redigerad av EarthWalker 2016-05-20 kl. 06:37.
Citera
2016-05-20, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EarthWalker
Nej så är det inte, för om du är du och jag är jag, vem är du och vem är jag? Vem är åskådaren?
Ditt svar va lika givande som svaret på en felställd fråga.

Du har uppenbarligen postat i fel kategori. Det ska handla om Vetenskap och Filosofi, inte patetisk spiritualism
Citera
2016-05-20, 07:29
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Jag är allting.
Vad är du?
Citera
2016-05-20, 08:52
Medlem
Allt är som det är
Frågan är vem e är?
Senast redigerad av Babyspenat 2016-05-20 kl. 08:55.
Citera
2016-05-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Jag är allting.
Vad är du?

Jag va, vilket ressulterade i att jag är.

Vad är allting?
Citera
2016-05-20, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Jag är allting.
Vad är du?

Jag va, vilket ressulterade i att jag är.

Vad är allting?
Citera
2016-05-20, 09:45
Medlem
David-Humes avatar
Frågan är felställd.

Det ska vara vad är vem för vem är jag? Hur är jag om vad är vem och samtidigt inte vem? Vem kan annars säga att vad inte är samtidigt som var är om hur inte anses vara vad?

/David-Hume, filosof
Citera
2016-05-20, 10:52
Medlem
Orden som vi har till svar på den filosofiska frågan kan endast peka i den riktning som svaret finns i och det är innåt. Det finns inget ord eller symbol som liknar den sanning som är vårat medvetande, vilket är sammankopplat mellan oss. Vi delar alltså medvetandet med andra.

Såg nyligen en dokumentär om DMT som heter just "DMT". Man kan koppla den dokumentären till det här ämnet. Kolla om ni är intresserade.

Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Du har uppenbarligen postat i fel kategori. Det ska handla om Vetenskap och Filosofi, inte patetisk spiritualism

Hahah! Nu försöker jag tänka mig varför du som i du och jag skulle försöka framstå som att du, jag och/eller vi vill framstå som hatiska gentemot spiritualism. Och varje gång ser jag någon sorts Marlboro rökande biologisk varelse som är nedgrävd i en datorstol, klädd i Darthvader cosplay på sitt rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in