Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Jag är ingen vidare expert på brie, så jag har ingen rekommendation att komma med när det gäller sorter. Jag undrar bara om TS har provat med att låta de billigare brieostarna stå och mogna tills de blir mjuka rakt igenom? Ibland när man skär en brieost, så kan man i genomskärningen se hur mittenpartiet har fått en lite annorlunda konsistens som buktar utåt, medan delarna närmare skalet fortfarande är stelare. Jag menar alltså att låta dem mogna på det sättet från skal till skal. Smakar de fortfarande plast då? Dock bör man inte låta dem bli så mogna att de börjar flyta ut helt, för jag vill minnas att det lätt börjar smaka ammoniak om dem i det stadiet.
Edit: I vilket fall är alltså min (begränsade) erfarenhet att en och samma brie smakar som bäst i en specifik mognadsstadie. I förbigående bör man nog inte lägga brien i den allra kallaste delen i kylskåpet om man vill testa att låta den mogna, men inte heller lägga den för varmt utanför kylskåpet, så att den mognar sakta och jämt.
Det fetade är något som många verkar missa.
Jag tycker att
Kolibrie funkar (Även om den inte är världens bästa.) om man låter den mogna ordentligt. Jag brukar låta den ligga i den varmare delen av kylskåpet (Högst upp i mitt fall.) tills några veckor (3-4) efter
bäst före datumet passerat för att få den lagom mogen, men det går ju att köra längre än så... Så mitt råd till TS blir att börja med att låta dem mogna ordentligt innan du avfärdar dem helt och hållet.