2016-05-18, 15:10
Medlem
Unanswereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Här skriver du ju själv att det främst rör sig om missbrukare som har ett beteende som skadar omgivningen.

Annars består nog mycket i resonemanget på premissen att man inte alltid har kapacitet att hjälpa andra, så att istället för att båda ska lida så räddar man sig själv.. egoistiskt? tja kanske...
Fel? Jag vet inte, det är nog från fall till fall.

Absolut, från fall till fall hur man beter sig under missbruk håller jag med om. Drar du ut ditt problem på andra mer än oundvikliga saker som vetskapen om att din nära missbrukar mm är det såklart fel
Citera
2016-05-18, 15:11
Medlem
ArzeniXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unanswered
Jag säger bara att jag har tur att mina nära är mer kärleksfulla och förstående än du.
Ingen människa är perfekt och även fast det kanske är extremt att jämföra med missbruk så är verkligheten så att mitt missbruk är diskret och jag har det under en kontroll så det inte drabbar dom så mycket.
Såklart det inte är deras ansvar på samma sätt det inte är ett ansvar att ta hand om en deprimerad eller handikappad nära men man gör det ändå pågrund av kärlek och uppskattning av personen

Oh boy,

Gör dig själv tjänsten att inte dra paralleller till individer som är handikappade eller deprimerade. Anser du själv att det är en rättvis jämförelse?

Du vägrar konsekvent att inse den skadeverkan som ditt drogberoende har på din omgivning. Fine. Är du säker på att din definition av "inte drabbar dom så mycket" är lika väl förankrad i din omgivning?

Men vet du vad, fortsätt gärna att ansvarsbelägga din omgivning med dina drogproblem och gör dem till medberoende. Givetvis ska de känna skuld när du gått lite för hårt på knarket och då slås av tanken: "Det är mitt fel, jag borde ha daltat mer med honom".

Allvarligt talar, gör dig själv tjänsten och bli kvitt med dina drogproblem. Gamla floskler som "missbruk i släkten" osv. kan du slänga ut genom fönstret. Vänd på perspektivet, bli drogfri för att visa kärlek mot din omgivning istället för att knarka och suga kärleken av andra. Livet utan droger är bättre, vilket du innerst inne är väl medveten om.
Senast redigerad av ArzeniX 2016-05-18 kl. 15:44.
Citera
2016-05-18, 15:12
Medlem
mjukosten78s avatar
Kort utan att ha läst alla svaren i tråden.
Få eller ingen missbrukare slutar för att de har en stöttande partner som får dem att må så bra att de kan sluta. Däremot kan det bli lättare att fortsätta om de har en "lagkamrat" i missbruket som kan hjälpa till att lindra eller avvärja de negativa konsekvenser missbruket för med sig.
Att lagkamraten själv kan gå under är ytterligare en anledning...
Själv hade jag aldrig tagit tag i mina problem om jag hade haft en resursstark kvinna som inte ställlde några krav på mig vid min sida.
Köra den närstående till avgiftningen, hjälpa till med vård/soc-kontakter, besöka denne på behandlingshemmet etc = Good stuff
Trösta på bakfyllan/avtändningen för tusende gången, betala dennes hyra för tusende gången, ljuga för arbetsgivaren/släkten åt den beroende för tusende gången = Bad stuff

edit: läste TS ordentligt nu...jisses!
Senast redigerad av mjukosten78 2016-05-18 kl. 15:34.
Citera
2016-05-18, 15:13
Medlem
Tänker väl fan inte förstöra mitt eget liv bara för att inte svika någon patetiskt skitunge som knarkar hela dagarna... Lever väl inte för att enbart tillfredsställa andra, och absolut inte de som håller på och missbrukar
Citera
2016-05-18, 15:19
Medlem
JA, alla dagar i veckan.

Har växt upp där dena ena föräldern var missbrukare och fy fan säger jag bara, inget barn ska behöva genomlida det helvetet.

Till TS, skulle du stanna kvar om din sambo/partner var sexmissbrukare och notoriskt otrogen?
Eller spelmissbrukare och spelade bort alla era pengar och drog på sej stora skulder?
Eller matmissbrukare och gick upp 100 kg?
Citera
2016-05-18, 15:31
Medlem
Unanswereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPlLLEVINK
Missbruk är självförvållat. Jag kan förstå att man fastnar i missbruket och behöver hjälp utifrån, men den hjälpen ska komma från professionell rehabilitering, inte från familj och vänner.

Ser du inte att du lägger över ansvaret över DIN livssituation på dina nära och kära? Vad har de för skyldighet att hjälpa dig när du i gengäld endast håller dig på en "dräglig" nivå? Hade jag varit din partner hade du fått välja mellan mig och droger. Och med mig skulle mitt allra djupaste stöd vara inkluderas så länge du håller dig hundra procent drogfri, på egen hand eller med professionell hjälp.

Att det är självållat är väl sant men med det logiken ska man lämna överviktiga trots att dom äter sig själv till döds och från början fick det dåliga kortet att ha det genetiskt. Har hört att missbrukar tendeser också kan ligga delvis i genetiken även fast det också är ett medvetet val.
Man kan inte bli frisk först psyket är redo och ibland funkar inte det trots ultimatum, som att sätta ultimatum på någon som har spindel fobi som också går att övervinna men sjukt svårt ibland
Citera
2016-05-18, 15:36
Medlem
Citat:
Jag har läst flertal trådar som handlar om missbrukare och de närstående till dom där majoriteten av folket verkar tycka att är man i ett förhållande eller vän/familj med en missbrukare ska man lämna dom eller bryta kontakten.
Hur fan tänker ni?
En människa som redan är nerbruten och har hemska dagar konstant vill ni "läka" genom att svika dom och lämna dom med ännu färre val än dom redan har.
Har själv ett missbruk och det har varit väldigt illa vissa gånger, jag hade aldrig klarat av att dra ner det till en "dräglig" nivå utan min familj och flickvän.
Blir rakt igenom arg när jag läser om hur man ska "lämna manipulativa pundare" eller "Egoistiska fega knarkare".
Även fast det flesta blir sämre personer till dom runt sig när man är fast i ett grovt missbruk så är inte alltid så fallet.
Jag har till exempel aldrig behandlat dom runt mig dåligt eller snott saker bara pågrund av pundet, det enda sättet jag skadar mina nära på är väl ekonomiskt och att dom får oro men trots detta mår min familj och flickvän bra samt accepterar vad jag är fast i men stöttar alltid och försöker hjälpa mig tillbaka, trots åren som går.
Det är en helt annan sak om man börjar bete sig dåligt, slutar fungera socialt med skola/jobb/barn men då är det individens fel att den inte kan "hantera" sin sjukdom/destruktiva beteende.
Så frågeställningen är, tycker du det är moraliskt okej att lämna en missbrukare och bryta kontakten oavsett hur den individen beteer sig och klarar sin vardag?
Ja absolut! Du utgår från missbrukaren och vi som svarar Ja, lämna, utgår från den anhöriga.
Så lustigt förresten att du, missbrukaren, tänker på dig själv i första hand...
Citera
2016-05-18, 15:42
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Citat:
Att det är självållat är väl sant men med det logiken ska man lämna överviktiga trots att dom äter sig själv till döds och från början fick det dåliga kortet att ha det genetiskt. Har hört att missbrukar tendeser också kan ligga delvis i genetiken även fast det också är ett medvetet val.
Man kan inte bli frisk först psyket är redo och ibland funkar inte det trots ultimatum, som att sätta ultimatum på någon som har spindel fobi som också går att övervinna men sjukt svårt ibland

Fast skulle någon i min närmsta omgivning äta eller svälta sig själv till döds så hade även de fått ett ultimatum. Ta emot min hjälp eller lämna mig ifred. Jag tvingar ingen till nånting så länge det handlar om myndiga, normalt funtade personer.

Jag har aldrig sagt att det är lätt att bli drogfri, men jag tänker inte se på medan någon jag håller kär inte är villig att skaffa den hjälp hen behöver. Då går jag hellre, med gott samvete och energi kvar att lägga på någon annan. Eller helt enkelt på mig själv.

Jag skiter fullständigt i om missbrukartendenser kan sitta i genetiken. Bullshit ursäkt som är löjeväckande. Droger är ett val, det finns ingen gen som styr handlingen att bruka.
Senast redigerad av SPlLLEVINK 2016-05-18 kl. 15:45.
Citera
2016-05-18, 16:20
Medlem
Bananenbosse541s avatar
Citat:
Fast skulle någon i min närmsta omgivning äta eller svälta sig själv till döds så hade även de fått ett ultimatum. Ta emot min hjälp eller lämna mig ifred. Jag tvingar ingen till nånting så länge det handlar om myndiga, normalt funtade personer.

Jag har aldrig sagt att det är lätt att bli drogfri, men jag tänker inte se på medan någon jag håller kär inte är villig att skaffa den hjälp hen behöver. Då går jag hellre, med gott samvete och energi kvar att lägga på någon annan. Eller helt enkelt på mig själv.

Jag skiter fullständigt i om missbrukartendenser kan sitta i genetiken. Bullshit ursäkt som är löjeväckande. Droger är ett val, det finns ingen gen som styr handlingen att bruka.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
/bbosse
Citera
2016-05-18, 16:20
Medlem
Unanswereds avatar
Citat:
Fast en handikappad eller deprimerad person injicerar inte 'handikapp' eller 'depression'. Man bestämmer sig inte en dag för att bli handikappad till skillnad från det aktiva valet att införskaffa och bruka droger.

Å ena sidan säger du att din omgivning påverkas ekonomiskt och psykiskt, å andra sidan säger du att du lever precis som en vanligt utan social påverkan. Stämmer det sista så skulle åtminstone inte jag sätta dig i kategorin missbrukare. Brukare eller beroende förmodligen, men har ditt levene ingen påverkan över ditt eller din omgivnings liv så skulle jag inte säga att du missbrukar.

Absolut, kalla det bruk istället då men är påverkad varje dag när det passar på dygnet
Citera
2016-05-18, 16:23
Medlem
Unanswereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArzeniX
Oh boy,

Gör dig själv tjänsten att inte dra paralleller till individer som är handikappade eller deprimerade. Anser du själv att det är en rättvis jämförelse?

Du vägrar konsekvent att inse den skadeverkan som ditt drogberoende har på din omgivning. Fine. Är du säker på att din definition av "inte drabbar dom så mycket" är lika väl förankrad i din omgivning?

Men vet du vad, fortsätt gärna att ansvarsbelägga din omgivning med dina drogproblem och gör dem till medberoende. Givetvis ska de känna skuld när du gått lite för hårt på knarket och då slås av tanken: "Det är mitt fel, jag borde ha daltat mer med honom".

Allvarligt talar, gör dig själv tjänsten och bli kvitt med dina drogproblem. Gamla floskler som "missbruk i släkten" osv. kan du slänga ut genom fönstret. Vänd på perspektivet, bli drogfri för att visa kärlek mot din omgivning istället för att knarka och suga kärleken av andra. Livet utan droger är bättre, vilket du innerst inne är väl medveten om.

Jag lägger inte skuld på någon förutom mig själv, att bli drogfri är lättare sagt än gjort.
Det är det säkert men har testat att varit drogfri i ett år pågrund av behandling men det gjorde det bara värre och flippade mitt stabila missbruk till ett värre extremare tills jag lyckades balansera det igen
Citera
2016-05-18, 16:24
Medlem
Unanswereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Tänker väl fan inte förstöra mitt eget liv bara för att inte svika någon patetiskt skitunge som knarkar hela dagarna... Lever väl inte för att enbart tillfredsställa andra, och absolut inte de som håller på och missbrukar

Tur det, hade inte velat ha ett empatilöst arsle som dig nära mig ändå. Ett förhållande går väl ut på att ge och ta med tillfredställelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in