Citat:
Ursprungligen postat av
Unanswered
Jag säger bara att jag har tur att mina nära är mer kärleksfulla och förstående än du.
Ingen människa är perfekt och även fast det kanske är extremt att jämföra med missbruk så är verkligheten så att mitt missbruk är diskret och jag har det under en kontroll så det inte drabbar dom så mycket.
Såklart det inte är deras ansvar på samma sätt det inte är ett ansvar att ta hand om en deprimerad eller handikappad nära men man gör det ändå pågrund av kärlek och uppskattning av personen
Oh boy,
Gör dig själv tjänsten att inte dra paralleller till individer som är handikappade eller deprimerade. Anser du själv att det är en rättvis jämförelse?
Du vägrar konsekvent att inse den skadeverkan som ditt drogberoende har på din omgivning. Fine. Är du säker på att din definition av "inte drabbar dom så mycket" är lika väl förankrad i din omgivning?
Men vet du vad, fortsätt gärna att ansvarsbelägga din omgivning med dina drogproblem och gör dem till medberoende. Givetvis ska de känna skuld när du gått lite för hårt på knarket och då slås av tanken: "Det är mitt fel, jag borde ha daltat mer med honom".
Allvarligt talar, gör dig själv tjänsten och bli kvitt med dina drogproblem. Gamla floskler som "missbruk i släkten" osv. kan du slänga ut genom fönstret. Vänd på perspektivet, bli drogfri för att visa kärlek mot din omgivning istället för att knarka och suga kärleken av andra. Livet utan droger är bättre, vilket du innerst inne är väl medveten om.