Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-18, 13:32
  #13
Medlem
Alla stilar har sina fördelar o nackdelar. Handlar om dig som person och även i vissa fall vad du själv vet om motståndaren. Om du tex vet att motståndet tränar en specifik stil, finns där nåt att exploatera? Som exempel kan jag jämföra ITF TaeKwon-Do med WTF Taekwondo. De senare är fantstiska på sparkar. Makalösa. Jag vill hävda att de är bäst (generellt) på den biten. Men samtidigt erbjuder de inte lika mycket boxningstekniker och i tävling sker inte lika många sparkar mot huvudet osv. Detta kan ge ett hål i deras "game". Jag har nött en del med wtf-individer, jag har itne en suck om vi bara ska sparka. Men mer stilspecifikt så tappar jag inte många poäng mot dem då jag helt enkelt går över till att boxas mer. Att lära sig en attack innebär att lräa sig att fintas av den också, är lite det tänker jag är ute efter här. På samma sätt resonerar jag med gamla tkd-tekniker idag när jag är thaiboxare. Efter fem år av thaiboxning har jag ett gott hum om vad jag kan använda mig av från mina år i taekwon-don osv.

O skulle man nu känna behovet eller råka hamna i fysisk växling ute på stan så kan väl alla springa? Utöver det vill jag nog hävda att 1 av 10 faktiskt kan slåss. En någorlunda tränad fighter kan nog ducka för de flesta rallarsvingar som kan dyka upp utanför lokala puben. Så hitta stilen som bäst kombinerar ducka-springa-modellen
Citera
2016-05-18, 14:13
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie
Alla stilar har sina fördelar o nackdelar. Handlar om dig som person och även i vissa fall vad du själv vet om motståndaren. Om du tex vet att motståndet tränar en specifik stil, finns där nåt att exploatera? Som exempel kan jag jämföra ITF TaeKwon-Do med WTF Taekwondo. De senare är fantstiska på sparkar. Makalösa.


På vilket sätt är WTF bättre sparkare än ITF? Det beror ju på klubben/staden. ITF-mönster för svartbältare har mycket fler och mer avancerade sparkar än WTF-mönster.
Citera
2016-05-18, 15:17
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
På vilket sätt är WTF bättre sparkare än ITF? Det beror ju på klubben/staden. ITF-mönster för svartbältare har mycket fler och mer avancerade sparkar än WTF-mönster.

Tul o teknik är inte helt samma sak. Men jag kommer inte på ngt som skulle räknas som en "avancerad" spark oavsett stil? Eftersom stilen som sådan lutar mer åt sparkar så övas det även mer på sparkar. Givetvis finns skillnader från klubb till klubb. Men detta är min åsikt som ju då baseras på min erfarenhet. Det betyder inte att det är fakta.
Citera
2016-05-18, 21:14
  #16
Avstängd
Du blir givetvis bäst fighter i den kampstilen du har främst potential och talang i. Det bottnar i genetik och vilja, inte kampsporten.
Citera
2016-05-18, 23:21
  #17
Medlem
N3ss3s avatar
Mycket OT.

Jämför stilarna och träningen till viss del, men glid inte från ämnet. "Vilken kampsport är bäst?" är det som gäller, inte era egna erfarenheter på eventuella klubbar.


/mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback