2016-11-27, 16:50
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Du läste aldrig 36 kap. 13 § i ovan nämnd lagtext?

Ed får inte avläggas av
1. den som är under femton år; eller
2. den som på grund av en psykisk störning befinns sakna erforderlig insikt om betydelsen av ed.
Ej heller må i brottmål ed avläggas av någon den tilltalade närstående, som avses i 3 §. Lag (1991:1549).

Reagerade på att det sa emot svaret på lawline.se, men eftersom jag inte är jurist så länkade jag både svaret på lawline och lagtexten.

36:6 är också intressant:

Citat:
Ett vittne får vägra att yttra sig om en omständighet, vars yppande skulle röja att vittnet eller någon vittnet närstående, som avses i 3 §, har förövat brottslig eller vanärande handling

Vi kan iallafall enas om att i detta fall har MGM:s föräldrar själv makten att välja om de vill vittna eller ej? Det kan vara så att dom till och med nekat till förhör, om jag tolkar lagtexten rätt?
Citera
2016-11-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyf1kn
Aha. Det är förvisso lite förståeligt. Kanske. Jag har barn själv, men skulle min unge ha ihjäl någon, så är jag ganska säker på att jag inte skulle skydda den. Nu kommer jag mest troligt aldrig hamna i den situationen, men ändå.

Jag undrar också varför de inte gjorde undersökningar i tarm mm, när det står att BO hade skador där. Det förbryllar mig. Eller har jag missförstått något? Jag har bara läst 1,5 FUP sammanlagt rätta mig gärna om jag har fel.

Måste ha missat det, i vilken del av fup finner jag detta?
Citera
2016-11-29, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Reagerade på att det sa emot svaret på lawline.se, men eftersom jag inte är jurist så länkade jag både svaret på lawline och lagtexten.

36:6 är också intressant:

Vi kan iallafall enas om att i detta fall har MGM:s föräldrar själv makten att välja om de vill vittna eller ej? Det kan vara så att dom till och med nekat till förhör, om jag tolkar lagtexten rätt?

I ett reportage av SVT gällande detta fall så säger reportern också att föräldrarna misstänks för att hjälpt sonen att undanröja bevis samt att "släktingar inte behöver vittna så denna utredning har inte kunnats slutföras ". Mycket underligt att så är fallet, borde vara självklart att det ska kunna begäras.

Om inte föräldrarna vill vittna så är det väl närmast uppenbart att det är något de vill dölja. Tycker att mycket tyder på att de är involverade, samtalen på morgonen som MGM raderat från sin telefon samt att vittnen sett den åka bil kl 06 på morgonen.. Visst, är man väldigt morgonpigg är det kanske inte jätte konstigt att de är ute och åker så tidigt en söndagsmorgon MEN i kombination med att samtalen har raderats och att de uppenbarligen inte vill vittna är det mycket misstänksamt.

Jag hoppas/antar att polisen även har pejlat deras mobiler och letat efter kläder samt lampfot där de har befunnit sig.

Är förövrigt övertygad om att MGM är den skyldige, tyvärr räckte inte den tekniska bevisningen hela vägen. Måste vara ett enormt hårt slag för offrets anhöriga och vänner med denna dom. Hoppas innerligt att utredningen kan fortsätta så ytterligare bevis kan läggas fram så rättvisa kan skippas. Tror även det skulle vara bäst för MGM och dennes familj att få ett riktigt avslut på detta.
Citera
2016-11-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
feeel....
han har Trivsel tattuerat på ena armen.
Trivsel är inget Gårdsnamn!
Håller med, det är inget gårdsnamn, men frågan kvarstår, varför Trivsel, och varför tatuera namnet? Inte speciellt passande till denne person kan tyckas..
Citera
2016-11-29, 17:43
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drummelton
I ett reportage av SVT gällande detta fall så säger reportern också att föräldrarna misstänks för att hjälpt sonen att undanröja bevis samt att "släktingar inte behöver vittna så denna utredning har inte kunnats slutföras ". Mycket underligt att så är fallet, borde vara självklart att det ska kunna begäras.

Om inte föräldrarna vill vittna så är det väl närmast uppenbart att det är något de vill dölja. Tycker att mycket tyder på att de är involverade, samtalen på morgonen som MGM raderat från sin telefon samt att vittnen sett den åka bil kl 06 på morgonen.. Visst, är man väldigt morgonpigg är det kanske inte jätte konstigt att de är ute och åker så tidigt en söndagsmorgon MEN i kombination med att samtalen har raderats och att de uppenbarligen inte vill vittna är det mycket misstänksamt.

Jag hoppas/antar att polisen även har pejlat deras mobiler och letat efter kläder samt lampfot där de har befunnit sig.

Är förövrigt övertygad om att MGM är den skyldige, tyvärr räckte inte den tekniska bevisningen hela vägen. Måste vara ett enormt hårt slag för offrets anhöriga och vänner med denna dom. Hoppas innerligt att utredningen kan fortsätta så ytterligare bevis kan läggas fram så rättvisa kan skippas. Tror även det skulle vara bäst för MGM och dennes familj att få ett riktigt avslut på detta.

Har du någon länk? Oavsett vad stämmer det väl med det vi redan kommit fram till här i tråden.

Mordet är väl "polisiärt uppklarat". Finns nog inte många som tvivlar på att MGM är den verkliga gärningsmannen. Jag hoppas också på att utredningen kan fortsätta och fallet tas upp i Hovrätten med bättre bevisning.
Citera
2016-11-29, 17:49
Medlem
Citat:
Har du någon länk? Oavsett vad stämmer det väl med det vi redan kommit fram till här i tråden.

Mordet är väl "polisiärt uppklarat". Finns nog inte många som tvivlar på att MGM är den verkliga gärningsmannen. Jag hoppas också på att utredningen kan fortsätta och fallet tas upp i Hovrätten med bättre bevisning.

Här är länken ang. SVT-reportaget:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/rattegangen-om-idre-mordet-inledd
Citera
2016-11-29, 17:57
Medlem
Hydraheads avatar
Instämmer helt med att MGM är den skyldiga.
Dels det som ni tidigare skrivit;

*Samtalen, raderandet av dessa, föräldrar ute tidigt körandes på väg mot deras sommarställe/stuga. (Mött upp MGM och tagit kläder samt mordvapen?)

*MGM som tidigare under kvällen "skrutit" om att han kommer gå fri från tidigare misshandel av sin flickvän pga av att han nekar till allt. (dock blev som tur är inte detta fallet)

*Att han tidigare under kvällen bråkat, slagits, hotat folk med trasig glasflaska mm.
Han är inte känd som att vara den vänligaste själen när han druckit.

*Att han ändrar sin historia från att först ha suttit och pratat med BO och den "okände mannen" länge om allt möjligt till att sedan inte pratat med honom alls och lämnat huset när den okände lånade toaletten.

*Att föräldrar inte vittnat. Är detta styrkt? Om så är fallet, mycket suspekt!
Förhören fanns ju inte med i Fup men det kan bero på annat?

Det är sjukt och jävligt obehagligt att han antagligen kommer gå fri trots att det känns som glasklart att han gjort detta.
Citera
2016-11-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead

*Samtalen, raderandet av dessa, föräldrar ute tidigt körandes på väg mot deras sommarställe/stuga. (Mött upp MGM och tagit kläder samt mordvapen?)

*MGM som tidigare under kvällen "skrutit" om att han kommer gå fri från tidigare misshandel av sin flickvän pga av att han nekar till allt. (dock blev som tur är inte detta fallet)

*Att han tidigare under kvällen bråkat, slagits, hotat folk med trasig glasflaska mm.

*Att han ändrar sin historia från att först ha suttit och pratat med BO och den "okände mannen" länge om allt möjligt till att sedan inte pratat med honom alls och lämnat huset när den okände lånade toaletten.

Det är sjukt och jävligt obehagligt att han antagligen kommer gå fri trots att det känns som glasklart att han gjort detta.

Ja det är både sjukt och obehagligt, man blir mycket illa berörd när man tänker på BO's sista tid i livet. Ensam med en galning i huset som även direkt säger att han ska mörda honom. Kallt och klartänkt av BO att spela in hoten men det räckte uppenbarligen inte att få honom fälld.

Som jag nämnt tidigare är det mycket misstänkt att föräldrarna är insyltade. Jag har ett hopp om att de ska lätta sina samveten en vacker dag, kan inte vara lätt att bo i Idre även för dem med dessa misstankar hängande över sig. Även andra anhöriga som syskon med flera borde förstå vad som har hänt och därmed försöka få fram sanningen. Enligt uppgift ska detta inte vara någon WT-familj så de borde inse att det i slutänden är bäst för alla att sanningen kommer fram.

Vad gäller föräldrarnas vittnesmål så uppfattar jag det från SVT-reportaget att de inte har vittnat, någon som tolkar det på annat sätt? Reporten säger att eftersom släktingar inte behöver vittna så har den utredningen (gällande deras inblandning) inte kunnat slutföras. Notera att reportaget görs i anslutning till rättegången.
Senast redigerad av Drummelton 2016-11-29 kl. 18:31.
Citera
2016-11-29, 18:41
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead

Citat:
Förhören med släktingarna har sekretessbelagts i förundersökningen så det är oklart hur föräldrarna ställt sig till uppgifterna.

Vet inte varför förhören är sekretessbelagda. Men oavsett vad så behöver inte hans föräldrar vittna under rättegången. Jag trodde det var därför förhören inte fanns med i FUP:en, men tydligen hade jag fel. Av vilken anledning kan dom vara sekretessbelagda?
Citera
2016-11-29, 21:13
Medlem
Citat:

Vet inte varför förhören är sekretessbelagda. Men oavsett vad så behöver inte hans föräldrar vittna under rättegången. Jag trodde det var därför förhören inte fanns med i FUP:en, men tydligen hade jag fel. Av vilken anledning kan dom vara sekretessbelagda?

Mycket intressant fråga!

Lite funderingar.. Kan det ändå inte vara så ändå att att förhören blev sekretessbelagda pga av att de vägrade att vittna, att förhöret inte skulle ha någon vikt om de ändå inte kan återberätta det under ed vid en rättegång?

Hittade förövrigt lite info på Åklagarmyndighetens hemsida där det bland annat står:

"Sekretess kan även gälla med hänsyn till de inblandade personerna. Uppgifter kan därför vara sekretessbelagda om en enskild person skulle skadas eller lida men av att uppgifterna blir kända."

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/forundersokningen/sekretess-under-pagaende-forundersokning/

En annan eventuell förklaring är att förhöret med föräldrarna var uppenbar rappakalja. Kanske de också raderade samtalslistan i tron att spåren skulle sopas undan för att därefter förneka all telefonkontakt i förhöret. Att ta med ett sådant förhör i fup'en skulle bli rent löjelseväckande och att detta i kombination med vittnesvägran endast åsamka dem skada = sekretess.

Vad gäller dessa telefonsamtal säger ju dessutom MGM att han inte minns vad de handade om...
Citera
2016-11-30, 22:18
Medlem
Är det förresten någon som vet om MGM har återvänt till Idre?

Det lär nog inte vara en person som står högst upp på inbjudningslistan till nästa födelsedagskalas i byn..
Senast redigerad av Drummelton 2016-11-30 kl. 22:22.
Citera
2016-11-30, 22:28
Medlem
Jag har nu tagit mig igenom allt i FUP, och att denna inavlade horungen går fri är inget annat än en katastrof. Han kommer undan på en bullshit ursäkt om att "någon jag inte kände igen kom ensam... sjukt sent på natten". Herrefuckinggud alltså. Det är ju ungefär som när man var lite för ung och hade några öl i en fattig backpack och polisen frågade var man fått tag i drickan och man svarade "ööhh jag köpte de av någon, jag har aldrig sett han förr" och kom undan med det. Lider verkligen med denna familjen. USCH FÖR DETTA LANDET.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in