Citat:
Ursprungligen postat av
Z2361
Reagerade på att det sa emot svaret på lawline.se, men eftersom jag inte är jurist så länkade jag både svaret på lawline och lagtexten.
36:6 är också intressant:
Vi kan iallafall enas om att i detta fall har MGM:s föräldrar själv makten att välja om de vill vittna eller ej? Det kan vara så att dom till och med nekat till förhör, om jag tolkar lagtexten rätt?
I ett reportage av SVT gällande detta fall så säger reportern också att föräldrarna misstänks för att hjälpt sonen att undanröja bevis samt att "släktingar inte behöver vittna så denna utredning har inte kunnats slutföras ". Mycket underligt att så är fallet, borde vara självklart att det ska kunna begäras.
Om inte föräldrarna vill vittna så är det väl närmast uppenbart att det är något de vill dölja. Tycker att mycket tyder på att de är involverade, samtalen på morgonen som MGM raderat från sin telefon samt att vittnen sett den åka bil kl 06 på morgonen.. Visst, är man väldigt morgonpigg är det kanske inte jätte konstigt att de är ute och åker så tidigt en söndagsmorgon MEN i kombination med att samtalen har raderats och att de uppenbarligen inte vill vittna är det mycket misstänksamt.
Jag hoppas/antar att polisen även har pejlat deras mobiler och letat efter kläder samt lampfot där de har befunnit sig.
Är förövrigt övertygad om att MGM är den skyldige, tyvärr räckte inte den tekniska bevisningen hela vägen. Måste vara ett enormt hårt slag för offrets anhöriga och vänner med denna dom. Hoppas innerligt att utredningen kan fortsätta så ytterligare bevis kan läggas fram så rättvisa kan skippas. Tror även det skulle vara bäst för MGM och dennes familj att få ett riktigt avslut på detta.