• 1
  • 2
2016-05-15, 14:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
ISK och aktiedepåer marknadsförs helt olika om man jämför med kapitalförsäkringar som oftast riktar sig till äldre människor utan kunskap som lockas att tro att dessa är skyddade insättningar vilket det inte är.

Jag tror att personer som har en ISK eller aktiedepå är väl medvetna om riskerna jämfört med en pensionär med en kapitalförsäkring såld av en säljare.

Du verkar gissa friskt, det är knappast pensionärerna som är målgruppen för kapitalförsäkringar

Jag är strax över 40 och har haft kapitalförsäkringar sedan 2008, av skatteskäl och då hos nätmäklarna. Ingen säljare var i kontakt med mig - däremot försökte SEB sälja på mig samma lösning fast med 500% högre kostnad...

ISK var något man tog fram snabbt när man upptäckte att var och varannan svensson skaffade kapitalförsäkring för att undgå kapitalskatten.
Citera
2016-05-15, 15:19
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du verkar gissa friskt, det är knappast pensionärerna som är målgruppen för kapitalförsäkringar

Jag är strax över 40 och har haft kapitalförsäkringar sedan 2008, av skatteskäl och då hos nätmäklarna. Ingen säljare var i kontakt med mig - däremot försökte SEB sälja på mig samma lösning fast med 500% högre kostnad...

ISK var något man tog fram snabbt när man upptäckte att var och varannan svensson skaffade kapitalförsäkring för att undgå kapitalskatten.

Målgruppen är det inte rent generellt men dom som säljare av dessa försäkringar aktivt vänder sig till är oftast 60+ dvs den grupp som inte ska köpa bostad eller sitter med stora lån.
Bland medelsvenssons så är antagligen 60+ överrepresenterade i kapitalförsäkringar.
Citera
2016-05-15, 15:39
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Målgruppen är det inte rent generellt men dom som säljare av dessa försäkringar aktivt vänder sig till är oftast 60+ dvs den grupp som inte ska köpa bostad eller sitter med stora lån.
Bland medelsvenssons så är antagligen 60+ överrepresenterade i kapitalförsäkringar.
Nu är det nog inte den sortens kapitalförsäkringar som avses i denna tråden utan dess funktion som depå för handel med aktier.

Skyddet i en KF är sämre då man faktiskt inte äger värdepapperena i den utan bara själva värdet. Insättningsgaranti gäller inte heller.
Citera
2016-05-15, 16:00
Medlem
En fördel med KF är att man kan fortsätta använda dom om man flyttar utomlands. En ISK omvandlas till vanlig depå om man gör det. Enda kravet är att KFen skapades när man fortfarande var skriven i Sverige.
Citera
2016-05-15, 16:00
Medlem
Citat:
Kapitalförsäkringen kan väl till stor del försvinna?
En stor del av kapitalet i kapitalförsäkringen ligger väl ofta i obligationer utgivna av olika banker.
Om vi går tillbaka ett par år i tiden hur kul hade det varit om din kapitalförsäkring innehållt obligationer från tex Lehman Brothers?

Ja men då är det enbart tillgångarna som minskar i värde. Frågeställarens fråga handlade inte om vanlig marknadsrisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in