Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nja, anti-religiös som jag är - så måste jag erkänna att kristendomen har haft goda sidor också, såväl som de mörka och otäcka sidorna. Personligen anser jag nog inte att det goda kompenserar det onda, men ändå:
Kristendomen tog ju över efter Romarriket som en sammanhållande kraft i Europa. Tack vare kristendomen så överlevde civilisationen såsom den nu var och gjorde krig mellan europeer mindre vanliga än vad det annars förmodligen skulle varit.
Låter väldigt sant. Men som du säger, det goda kompenserar inte det onda, även om krigen bland europas folk blev "mindre vanliga" så skapades ju iom kristendomens olika riktningar (vet inte riktigt vad som räknas som kristet men, katolicism, protestantism osv) ännu en anledning att kriga. Ta tex 30åriga kriget, som rättfärdigades via trosuppfattning, eller det katolska Irland som, trots förtryck aldrig gett upp för det protestantiska England osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Administration, sjukvård och kultur har utvecklats och spritts inom ramen för klosterväsendet. Den lutherska läran var en direkt bidragande orsak till alfabetiseringen av nordeuropa. Lite såna saker.
Även om den utvecklades under kyrkans era, så förhalades den ju iom häxbränningar och liknande.
Angående alfabetiseringen av nordeuropa; hade vi inte kunnat klarat oss utan den?/anammat den utan kyrkan? Vi hade ju ett eget "alfabet" och kunde kanske utvecklat det, vid behov.
Även om religiösa människor verkar lugna harmoniska och besitter inre frid osv, så verkar de ofta (nu gör jag en bedömning på de få verkligen religiösa jag personligen har träffat) vara på gränsen till sinnessjuka människor. Allt dravel om jesus osv, eller Jehovas, som jag inte ens behöver förklara mitt förakt för.
Jag börjar mer och mer tro att vi hade mått bättre av en svag asatro än kristendomen. Det verkade även vara så att man fick tänka själv mer, inom asatron. Det fanns ju riktlinjer, men inget riktigt tvång att hålla sig efter dem. Och betänk att ord som inkvisition och bannbulla är saker som kristendomen bestraffat folket med under historiens gång.