2016-05-11, 10:34
Medlem
Nihennas avatar
Att ha ett gott självförtroende och inte låta sig bli nedtrampad är bra egenskaper, inget snack om det.
Däremot anser jag att de som är tofflor, blir överkörda osv. får ta en överdriven stor andel av skulden.
Det är HANS fel att han låter sig bli överkörd och utnyttjad, det är HAN som måste ändra på sig, HAN HAN HAN!

Varför sätts inte en del av skulden på den som kör över personen?
Enligt mig är den personen genomrutten och på gränsen till ond, ändå pratas det aldrig om deras roll i det hela och att den personen måste ändra på sitt beteende.

I ett förhållande, om killen är en toffelhjälte är det helt och hållet hans fel, att tjejen är en genomond idiot som utnyttjar det så långt det går, det pratas det inte så mycket om.

Att killen, som är jättekär i sin kompis och erbjuder sig att åka 20 mil i natten så att hon inte ska behöva sova på hotell, blir kallad white knight men tjejen ,som VET att han är kär men använder det för fördelen att ha en betjänt, har noll skuld i det hela pratas det inte så mycket om.

Att killen i kompisgänget som gör minsta lilla vink som de andra säger åt honom kallas mes som måste stå upp för sig själv är vanligt, men killarna som utnyttjar honom ses bara som "några som följer sin natur".

Seriöst, varför all denna offerbeskyllning, det som kallas victim blaming på engelska?
Enligt mig har de som utnyttjar minst lika mycket skuld i det hela, fast på ett värre och ondare sätt.
"Mesen" gör bara något som han tror uppskattas, medans de som utnyttjar gör det av rent av egoistiska och, enligt mig, onda skäl. Ändå får de gå fria och mesen får ta all skuld.

Att killen måste skaffa lite självförtroende och att bli mindre medgörlig är bara sunt, det säger jag inget om, däremot avskyr jag verkligen hur de som utnyttjar personen får fripass eftersom att det är killens "fel".

Tankar?
Citera
2016-05-11, 10:50
Medlem
empoisonnes avatar
Du pratar om människor som utnyttjar andra personers snäll- och vekhet. Och jag vet inte om det är så många som tycker att det är ett soft beteende och verkligen lägger över skulden på den som låter sig trampas på. Däremot är det onekligen så att man bär ansvar för sitt eget agerande. Även den som som mesar med. Vad menar du egentligen? Att man ska ta ansvar för hur andra människor är och beter sig?
Citera
2016-05-11, 10:52
Medlem
För att man redan förutsätter att partnern är en idiot och därför direkt går över till att påpeka för toffeln att eftersom det är toffeln som hamnar i underläge i sin relation till idioten så är det upp till toffeln att bryta. Idioten mår inte dåligt, känner sig inte trampad på och lever bekvämt med toffeln på fötterna.
Citera
2016-05-11, 10:55
Bannlyst
Absolut har den som utnyttjar och beter sig som en idiot en del i det hela.

Men måste säga att, baserat på egna känslor när jag ser en kille bli totalt överkörd av sin tjej, att jag tappar respekt för honom.

Varför är han ihop med henne? Ser han inte hur hon behandlar honom?
Varför tar han hennes skit istället för att slänga hyndan i poolen?
Tror han att det där är kärlek?
Hon står och slår dig på käften otaliga gånger och du vill "prata om det" what?

Ha lite självrespekt och säg ifrån istället.

Och det är där jag tror det bottnar för alla.
Man ser denna person som bara tar och tar, men aldrig ger. Och han tar det ifrån en bunch off asshats... Ett gäng nobodies som vill vara somebody.
Nej tack. Kommer ge dig tipset att du måste man up och sluta vara så mesig. Men sen vill jag slippa se skiten.

Citat:
Enligt mig har de som utnyttjar minst lika mycket skuld i det hela, fast på ett värre och ondare sätt.
Om du tänker efter så är personerna som håller låda sällan personer man ser upp till. Så dom får knappast några belöningar för hur dom beter sig. Snarare så att dom blir utfrysta dom med, så kan dom sitta där med sin lilla grupp och tro dom är the shiet. Mest synd om toffeln såklart, som är helt ensam.
Men skulle vilja påstå att det inte finns någon som går vinnande ur en sån situation.
Citera
2016-05-11, 10:57
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
Du pratar om människor som utnyttjar andra personers snäll- och vekhet. Och jag vet inte om det är så många som tycker att det är ett soft beteende och verkligen lägger över skulden på den som låter sig trampas på. Däremot är det onekligen så att man bär ansvar för sitt eget agerande. Även den som som mesar med. Vad menar du egentligen? Att man ska ta ansvar för hur andra människor är och beter sig?

Menar egentligen såpass lite som att om man ser tendens till att personen är en som kanske gör lite för mycket, att man helt enkelt inte ska utnyttja det till egen vinning utan uppmuntra till förändring.
Citera
2016-05-11, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Menar egentligen såpass lite som att om man ser tendens till att personen är en som kanske gör lite för mycket, att man helt enkelt inte ska utnyttja det till egen vinning utan uppmuntra till förändring.

Tror folk tar tillfället i akt att höja sig själva lite. Så dom slipper all fokus på sin egen person. Mobbning du vet.
Citera
2016-05-11, 11:03
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Absolut har den som utnyttjar och beter sig som en idiot en del i det hela.

Men måste säga att, baserat på egna känslor när jag ser en kille bli totalt överkörd av sin tjej, att jag tappar respekt för honom.

Varför är han ihop med henne? Ser han inte hur hon behandlar honom?
Varför tar han hennes skit istället för att slänga hyndan i poolen?
Tror han att det där är kärlek?
Hon står och slår dig på käften otaliga gånger och du vill "prata om det" what?

Ha lite självrespekt och säg ifrån istället.

Och det är där jag tror det bottnar för alla.
Man ser denna person som bara tar och tar, men aldrig ger. Och han tar det ifrån en bunch off asshats... Ett gäng nobodies som vill vara somebody.
Nej tack. Kommer ge dig tipset att du måste man up och sluta vara så mesig. Men sen vill jag slippa se skiten.

Om du tänker efter så är personerna som håller låda sällan personer man ser upp till. Så dom får knappast några belöningar för hur dom beter sig. Snarare så att dom blir utfrysta dom med, så kan dom sitta där med sin lilla grupp och tro dom är the shiet. Mest synd om toffeln såklart, som är helt ensam.
Men skulle vilja påstå att det inte finns någon som går vinnande ur en sån situation.

Jo alltså, du har helt rätt i att personen måste bryta mönstret, det säger jag inget om, bara trött på att många gånger att man läser om situationer och detta och förövaren försvaras med att "han/hon följer bara sin natur, det är ju killen som inte får låta sig bli trampad på!", precis som att bara en sida har ansvaret att inte bete sig fel.

Sen är det möjligt att det finns kretsar där dessa personer får tillsägelser, dock har jag inte sett det själv utan det brukar vara rätt tyst om det
Citera
2016-05-11, 11:06
Avslutad
Citat:

Dom som utnyttjar har dålig uppfattnng om gränser, eller i en del fall, bryr sig inte. Så, ja, offret måste förändra det offret kan för att skydda sig, det finns en hel värld därute, och det går inte att tro att alla vargar ska bli lamm.
Citera
2016-05-11, 11:12
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Dom som utnyttjar har dålig uppfattnng om gränser, eller i en del fall, bryr sig inte. Så, ja, offret måste förändra det offret kan för att skydda sig, det finns en hel värld därute, och det går inte att tro att alla vargar ska bli lamm.

Det håller jag med om, säger bara att jag tycker att folk är riktigt dåliga, i alla fall av det jag har sett, med att ge ut utskällningar till folk som just utnyttjar folk som beter sig som de tror att man ska för att få kompisar/partner, även om det är fel sätt.
Citera
2016-05-11, 11:13
Bannlyst
Citat:
Jo alltså, du har helt rätt i att personen måste bryta mönstret, det säger jag inget om, bara trött på att många gånger att man läser om situationer och detta och förövaren försvaras med att "han/hon följer bara sin natur, det är ju killen som inte får låta sig bli trampad på!", precis som att bara en sida har ansvaret att inte bete sig fel.

Sen är det möjligt att det finns kretsar där dessa personer får tillsägelser, dock har jag inte sett det själv utan det brukar vara rätt tyst om det

Aldrig sett att det skulle förklaras med att någon enbart följer sin natur. Tycker det var ett korkat argument om något Då jag är mer inne på att det handlar om att ta fokus från sig själv ett tag. Känna att man är "över någon" som är ynklig.

Nej, aldrig sett någon få tillsägelser för sånt heller faktiskt
Man fattar nog att det är självmord att byta fokus i en sån situation. Att strålkastarna kommer riktas om.
Vet med mig själv att jag vid såna tillfällen tänker att det var sista gången jag umgås med den personen iaf.
Citera
2016-05-11, 11:22
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Aldrig sett att det skulle förklaras med att någon enbart följer sin natur. Tycker det var ett korkat argument om något Då jag är mer inne på att det handlar om att ta fokus från sig själv ett tag. Känna att man är "över någon" som är ynklig.

Nej, aldrig sett någon få tillsägelser för sånt heller faktiskt
Man fattar nog att det är självmord att byta fokus i en sån situation. Att strålkastarna kommer riktas om.
Vet med mig själv att jag vid såna tillfällen tänker att det var sista gången jag umgås med den personen iaf.

Speciellt här på Flashback tycker jag att det är väldigt vanligt att beskylla folks beteenden på psykologi och "folks natur". Det finns väldigt lite utrymme för att folk är olika utan allt fungerar på samma hårdprogrammerade sätt enligt vissa.
Lyckligtvis är det bara ett fåtal personer så möjligt att jag inte skulle dra upp det då det är en så försvinnande liten del.
Citera
2016-05-11, 11:28
Bannlyst
Citat:
Speciellt här på Flashback tycker jag att det är väldigt vanligt att beskylla folks beteenden på psykologi och "folks natur". Det finns väldigt lite utrymme för att folk är olika utan allt fungerar på samma hårdprogrammerade sätt enligt vissa.
Lyckligtvis är det bara ett fåtal personer så möjligt att jag inte skulle dra upp det då det är en så försvinnande liten del.

Finns iof en liten sanning i det. Då tjejer är hard-wired att fullständigt förlora all respekt och attraktion för en toffel. Då han alltid säger det han tror att hon vill höra, istället för vad hon behöver höra.
Men översittarbeteende härstammar oftast från något jagsvagt. Så det är ingen ursäkt till att bete sig så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in