Citat:
Ursprungligen postat av
SyndiKandAm92
Läs mina inlägg om varför och vad jag letar efter. och de klart jag brottas om jag måste. men har du inte tänkt på att flertals kampsporter utan brottning ANVÄNDS och FUNKAR i VERKLIGHET. Va tror du inte boxning, savate, muay thai etc. fungerar om man slåss på riktigt eller?
Läste dina inlägg även när jag postade förra inlägget. Har jag förstått dina prioriteringar rätt:
1) Du vill ha stående sport där du kan sänka någon med så få slag som möjligt
2) Du vill ha tryckpunkter och andra typer av magiska krafter
3) Du vill att det funkar i verkligheten
4) Du vill ha sparring men inte så mycket och även fys (vad menar du exakt med "härda" kroppen?)
Utifrån det så kan jag säga att punkt numer 2 och 3 krockar med varandra, hade det funnits hemliga tekniker som folk kunde enkelt använda i dynamiska situationer med kläder på så hade det funnits i samtliga självförsvarskonster. Även till synes enkla saker som pungen, ögon, strupen, solarplexus och levern är svåra att pricka med tillräckligt kraft i slagsmål. Men de flesta självskyddsarter brukar träna mot de svaga punkter som är rimliga att träna på.
Är inte din primära fokus på självförsvar så duger vilken sport du vill med fullkontakt. Stående och liggande brottning behövs endast för att du faktiskt ska kunna försvara dig mot just detta (se tidigaste UFC för folk som trodde att de kunde försvara sig effektivt utan att träna med och mot brottning). Så länge du är medveten om din svaghet mot brottning så är det inga problem att träna vad du vill, även om du tar med brottning så får sen tänka på "flera angripare", "kniv", "gömd kniv bakifrån", "skjutvapen", "dödsvirusepidemi", etc.
Så om thai- eller vanlig boxning duger för dig så träna det. Lyckas du hitta en bra savate skola som du trivs med är det bara att gratulera, verkar vara en rolig och ovanlig sport. Personligen skulle jag hålla mig borta från bujinkan och dylik för att nivån på vissa utövare kan vara väldigt låg (men beror på klubb) och teoretiska party trick dödar endast i teorin.