Flashback bygger pepparkakshus!
2016-05-10, 17:17
Medlem
Pope666s avatar
Kung FU.

Du klår ned 10-20 man. Kan lära dig lite dödstekniker som jag fick lära mig i Tibet.
Citera
2016-05-10, 21:42
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyndiKandAm92
Letar faktiskt åt de första du sa men de måste såklart också kunna användas.

Tack fast som sagt så pallar jag inte med brottas o sånt. boxning har jag prövat va faktiskt rätt kul.

Du pallar inte att brottas, hur har du tänkt använda något i verkligheten då?

Är du medveten om att du vill ha "gympa" så kan du leta efter dim mak, ninjutsu (bujinkan taijutsu), wushu och snarlika arter kan vara flashiga, ha intressanta traditioner och ge dig lite fysisk träning och gemenskap.

Är du intresserad av just självförsvar och vill att det SKA fungera i praktiken så gäller oftast en blandning av kontaktsporter (kickboxning, thaiboxning, vanlig boxning, kyokushin karate, mma, judo, brottning...) tillsammans med någon självskyddssystem som krav maga, defendo osv. Beroende på klubb kan även endast självskydd hjälpa om det finns moment där du får sparras med personer som är atletiska, så man undviker "jag lär mig självförsvar mot svaga och ovilliga kontorsnissar".
Citera
2016-05-10, 22:16
Medlem
SyndiKandAm92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Du pallar inte att brottas, hur har du tänkt använda något i verkligheten då?

Är du medveten om att du vill ha "gympa" så kan du leta efter dim mak, ninjutsu (bujinkan taijutsu), wushu och snarlika arter kan vara flashiga, ha intressanta traditioner och ge dig lite fysisk träning och gemenskap.

Är du intresserad av just självförsvar och vill att det SKA fungera i praktiken så gäller oftast en blandning av kontaktsporter (kickboxning, thaiboxning, vanlig boxning, kyokushin karate, mma, judo, brottning...) tillsammans med någon självskyddssystem som krav maga, defendo osv. Beroende på klubb kan även endast självskydd hjälpa om det finns moment där du får sparras med personer som är atletiska, så man undviker "jag lär mig självförsvar mot svaga och ovilliga kontorsnissar".
Läs mina inlägg om varför och vad jag letar efter. och de klart jag brottas om jag måste. men har du inte tänkt på att flertals kampsporter utan brottning ANVÄNDS och FUNKAR i VERKLIGHET. Va tror du inte boxning, savate, muay thai etc. fungerar om man slåss på riktigt eller?
Citera
2016-05-10, 22:47
Medlem
Citat:
Letar faktiskt åt de första du sa men de måste såklart också kunna användas.

Tack fast som sagt så pallar jag inte med brottas o sånt. boxning har jag prövat va faktiskt rätt kul.

Kör på det då. Har aldrig provat just ninjutsu men kan tänka mig att de har en del av vad du söker. Sen tror jag nog du måste sparras - ofta och bitvis hårt dessutom - om du vill att teknikerna ska funka i en fight. Men inget hindrar ju att du också fortsätter med boxningen parallellt så får du väl det bästa av båda världar.

Och nej, man måste inte lära sig grappling om man inte gillar det, även om det är en klar fördel för självförsvar etc att kunna lite. Själv kör jag BJJ just nu och tycker mycket om det, men det är meningslöst att plåga sig genom nåt man inte gillar.
Citera
2016-05-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Bäst träning för ren självförsvar
enligt min åsikt, sedan kan det skilja lite beroende om vi pratar krogslagsmål eller
försvara sig mot två rånmördare i Rio.

1 MMA
2 BJJ
3 Boxning
4 Thaiboxning
5 Krav Maga
6 Brottning
Byt plats på BJJ samt Brottning så är du hemma.
Tänk på att motståndaren kan ha kniv samt vara flera.
Citera
2016-05-11, 01:52
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Läs mina inlägg om varför och vad jag letar efter. och de klart jag brottas om jag måste. men har du inte tänkt på att flertals kampsporter utan brottning ANVÄNDS och FUNKAR i VERKLIGHET. Va tror du inte boxning, savate, muay thai etc. fungerar om man slåss på riktigt eller?

Läste dina inlägg även när jag postade förra inlägget. Har jag förstått dina prioriteringar rätt:

1) Du vill ha stående sport där du kan sänka någon med så få slag som möjligt
2) Du vill ha tryckpunkter och andra typer av magiska krafter
3) Du vill att det funkar i verkligheten
4) Du vill ha sparring men inte så mycket och även fys (vad menar du exakt med "härda" kroppen?)

Utifrån det så kan jag säga att punkt numer 2 och 3 krockar med varandra, hade det funnits hemliga tekniker som folk kunde enkelt använda i dynamiska situationer med kläder på så hade det funnits i samtliga självförsvarskonster. Även till synes enkla saker som pungen, ögon, strupen, solarplexus och levern är svåra att pricka med tillräckligt kraft i slagsmål. Men de flesta självskyddsarter brukar träna mot de svaga punkter som är rimliga att träna på.

Är inte din primära fokus på självförsvar så duger vilken sport du vill med fullkontakt. Stående och liggande brottning behövs endast för att du faktiskt ska kunna försvara dig mot just detta (se tidigaste UFC för folk som trodde att de kunde försvara sig effektivt utan att träna med och mot brottning). Så länge du är medveten om din svaghet mot brottning så är det inga problem att träna vad du vill, även om du tar med brottning så får sen tänka på "flera angripare", "kniv", "gömd kniv bakifrån", "skjutvapen", "dödsvirusepidemi", etc.

Så om thai- eller vanlig boxning duger för dig så träna det. Lyckas du hitta en bra savate skola som du trivs med är det bara att gratulera, verkar vara en rolig och ovanlig sport. Personligen skulle jag hålla mig borta från bujinkan och dylik för att nivån på vissa utövare kan vara väldigt låg (men beror på klubb) och teoretiska party trick dödar endast i teorin.
Citera
2016-05-11, 02:18
Medlem
SyndiKandAm92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Utifrån det så kan jag säga att punkt numer 2 och 3 krockar med varandra, hade det funnits hemliga tekniker som folk kunde enkelt använda i dynamiska situationer med kläder på så hade det funnits i samtliga självförsvarskonster. Även till synes enkla saker som pungen, ögon, strupen, solarplexus och levern är svåra att pricka med tillräckligt kraft i slagsmål. Men de flesta självskyddsarter brukar träna mot de svaga punkter som är rimliga att träna på.
Jag tror det finns i finns med tanke på världens hundratals kampsporter. jag vill se om de finns i omkring i här i Sverige (Malmö helst). jag hade faktiskt kunnat tänka mig flytta för det. jag vill hitta en kampsport som inte bara träna lite mot svaga punkter utan inrikta sig mycket på svaga punkter, förstår du?
Senast redigerad av SyndiKandAm92 2016-05-11 kl. 02:22.
Citera
2016-05-11, 02:19
Medlem
SyndiKandAm92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Tro mig de vet jag väl om
Senast redigerad av SyndiKandAm92 2016-05-11 kl. 02:20. Anledning: Fel språk
Citera
2016-05-11, 04:53
Medlem
Tror det enklaste är att du tränar thaiboxning och Krav Maga parallellt. Du får dom fula trixen i krav och den hårda fysen och slagkraften från thai.
Citera
2016-05-11, 21:40
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:

Njae det vill jag inte göra, BJJ är klart underskattat.
Förutsätt att brottaren och BJJ människan har samma fysik.

Däremot ångrar jag mig och vill byta plats på boxaren och flytta upp Thai.
Boxare har mycket dåliga vanor som gör det lätt att ta ner på backen.
Thaiclinchen och balansen är inte att underskatta
Citera
2016-05-13, 12:06
Medlem
Citat:
Jag skulle nog lägga Krav Maga åtminstone ovanför Boxning och Thaiboxning, framförallt då de helt saknar mark, nedtagningsförsvar, nedtagningar(förutom svepen i Thaiboxning men det är ju väldigt begränsat).
Citera
2016-05-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Njae det vill jag inte göra, BJJ är klart underskattat.
Förutsätt att brottaren och BJJ människan har samma fysik.

Däremot ångrar jag mig och vill byta plats på boxaren och flytta upp Thai.
Boxare har mycket dåliga vanor som gör det lätt att ta ner på backen.
Thaiclinchen och balansen är inte att underskatta
Bra poäng med Thaiboxningen vs Boxning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in