Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-09, 12:14
  #1
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Så långt dvs som det är möjligt?

ovillig att handla med kort, bara ta ut kontanter
koppla aldrig mobil med gmail YT etc
koppla aldrig gmail(om du har det) med andra saker
Ingen facebook osv

Jag är en av dom, och jag basunerar inte ut det direkt men folk tycker jag är paranoid ibland haha

vad tycker ni?
Citera
2016-05-09, 12:47
  #2
Avstängd
Nej, eftersom det inte är möjligt om man vill nå internets nöjen vilket jag vill. Sedan har jag väl mer eller mindre vuxit ifrån det stadiet då jag trodde att det var ett problem att myndigheter kan se allt jag gör på internet.
Citera
2016-05-09, 13:00
  #3
Medlem
Freders avatar
Det stora hotet tror jag inte kommer från staten eller storföretag, utan märkliga politiska grupper. De försöker ständigt doxa folk genom att antingen passivt samla information som sedan läggs som ett puzzel, eller aktivt få information från användare genom att t.ex. låtsas vara studenter som gör enkätundersökningar eller dylikt.

Får en sådan grupp upp ögonen för en på grund av någon åsikt man har eller något man sagt så kan de skapa mycket problem åt en så man t.ex. får sparken. Tyvärr drar sådana grupper till sig personer som aldrig fick bli poliser för de ville förfölja folk och inte ens klarade att dölja sina intentioner länge nog för att bli antagen till polishögskolan.

Här har vi ett typexempel:
https://www.youtube.com/watch?v=nwvKa8K_liU

Henrik Pontén från Antipiratbyrån leker polis genom att försöka tvinga en person ut ur sin lägenhet. Han är heller inte den mest extrema, det finns folk som sitter och letar igenom massvis av flashbackinlägg för att se om någon använt ett rasistiskt epitet och försöker få dem sparkade från sina jobb om så skett.
Citera
2016-05-09, 13:07
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
Så långt dvs som det är möjligt?

ovillig att handla med kort, bara ta ut kontanter
koppla aldrig mobil med gmail YT etc
koppla aldrig gmail(om du har det) med andra saker
Ingen facebook osv

Jag är en av dom, och jag basunerar inte ut det direkt men folk tycker jag är paranoid ibland haha

vad tycker ni?

Jag tycker att det du gör låter väldigt överdrivet. Själv är jag nog alldeles för öppen på internet egentligen, så jag är knappast bättre själv. Men vi får väl se vad som händer i framtiden, om det har någon effekt eller ej.
Citera
2016-05-09, 13:45
  #5
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jP68
Nej, eftersom det inte är möjligt om man vill nå internets nöjen vilket jag vill. Sedan har jag väl mer eller mindre vuxit ifrån det stadiet då jag trodde att det var ett problem att myndigheter kan se allt jag gör på internet.

Jag når allt jag vill, tycker jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag tycker att det du gör låter väldigt överdrivet. Själv är jag nog alldeles för öppen på internet egentligen, så jag är knappast bättre själv. Men vi får väl se vad som händer i framtiden, om det har någon effekt eller ej.

Varför tycker du det är överdrivet? att din framtida arbetesgivare skall veta vilken drink du köpte i kos 2011?

Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Det stora hotet tror jag inte kommer från staten eller storföretag, utan märkliga politiska grupper. De försöker ständigt doxa folk genom att antingen passivt samla information som sedan läggs som ett puzzel, eller aktivt få information från användare genom att t.ex. låtsas vara studenter som gör enkätundersökningar eller dylikt.

Får en sådan grupp upp ögonen för en på grund av någon åsikt man har eller något man sagt så kan de skapa mycket problem åt en så man t.ex. får sparken. Tyvärr drar sådana grupper till sig personer som aldrig fick bli poliser för de ville förfölja folk och inte ens klarade att dölja sina intentioner länge nog för att bli antagen till polishögskolan.

Här har vi ett typexempel:
https://www.youtube.com/watch?v=nwvKa8K_liU

Henrik Pontén från Antipiratbyrån leker polis genom att försöka tvinga en person ut ur sin lägenhet. Han är heller inte den mest extrema, det finns folk som sitter och letar igenom massvis av flashbackinlägg för att se om någon använt ett rasistiskt epitet och försöker få dem sparkade från sina jobb om så skett.

Exakt, sen har vi såna som har politiska motiv. ambitioner man kanske inte hade när man var va 15-20 år gammal....
Citera
2016-05-09, 14:03
  #6
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
Jag når allt jag vill, tycker jag?



Varför tycker du det är överdrivet? att din framtida arbetesgivare skall veta vilken drink du köpte i kos 2011?

Och allt sådant blir alltid till ens nackdel, oavsett hur oskyldigt det är eller ens om arbetsgivaren gjort exakt samma sak själv.

Citat:
Exakt, sen har vi såna som har politiska motiv. ambitioner man kanske inte hade när man var va 15-20 år gammal....

Precis, och sedan finns det massor av personer som testar idéer genom att framföra dem som något de tror på. Alltså de framför en kontroversiell idé som de egentligen inte tror på, men vill se hur folk svarar på det. Sedan har vi regelrätta trollningar, alltså inte det omdefinierade trollbegreppet som ska passa näthatsdebatten, utan begreppets egentliga innebörd där en person bara skriver något kontroversiellt för att provocera.

Tyvärr går mentaliteten i samhället mot att varenda sak som skrivs ska skribenten stå till svars för all framtid. Godhetsriddare tror de skapar ett bättre samhälle genom att framhäva detta i åsikter så som "kan du inte stå för vad du säger så ska du inte säga något". Det har aldrig funkat så och kommer leda till total idéstagnation om folk inte vågar säga något på grund av risk för vedergällning.

Fridolin är ett annat praktexempel på en sådan person som vill ha kontroll på hur folk tänker och uttrycker sig. För något år sedan höll han ett tal där jag bodde då och han sade något i stil med "för att skapa ett bättre samhälle måste vi alla säga ifrån när något t.ex. drar ett sexistiskt skämt". Det kan tyckas som en liten grej, men det handlar om att skapa en apparat för att modifiera folks beteende, vilket aldrig slutar väl.
Citera
2016-05-09, 14:30
  #7
Medlem
Moderatorernasugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Och allt sådant blir alltid till ens nackdel, oavsett hur oskyldigt det är eller ens om arbetsgivaren gjort exakt samma sak själv.



Precis, och sedan finns det massor av personer som testar idéer genom att framföra dem som något de tror på. Alltså de framför en kontroversiell idé som de egentligen inte tror på, men vill se hur folk svarar på det. Sedan har vi regelrätta trollningar, alltså inte det omdefinierade trollbegreppet som ska passa näthatsdebatten, utan begreppets egentliga innebörd där en person bara skriver något kontroversiellt för att provocera.

Tyvärr går mentaliteten i samhället mot att varenda sak som skrivs ska skribenten stå till svars för all framtid. Godhetsriddare tror de skapar ett bättre samhälle genom att framhäva detta i åsikter så som "kan du inte stå för vad du säger så ska du inte säga något". Det har aldrig funkat så och kommer leda till total idéstagnation om folk inte vågar säga något på grund av risk för vedergällning.

Fridolin är ett annat praktexempel på en sådan person som vill ha kontroll på hur folk tänker och uttrycker sig. För något år sedan höll han ett tal där jag bodde då och han sade något i stil med "för att skapa ett bättre samhälle måste vi alla säga ifrån när något t.ex. drar ett sexistiskt skämt". Det kan tyckas som en liten grej, men det handlar om att skapa en apparat för att modifiera folks beteende, vilket aldrig slutar väl.

Vill inte dra en oneliner men du sätter fingret exakt på punkten.

Jag pratar om detta med flera av mina vänner, men förvånansvärt många bryr sig inte. Eller är medvetna om det men tror inte det kommer i spel.
Citera
2016-05-09, 15:47
  #8
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
Varför tycker du det är överdrivet?

Därför att du verkar paranoid i och med sättet du beter dig på. Jag säger inte att du gör fel, men du frågade vad vi andra tyckte om det hela så jag gav min syn på det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorernasuger
att din framtida arbetesgivare skall veta vilken drink du köpte i kos 2011?

Man får så klart ha nåt slags filter gällande det man lägger upp på internet, att lägga upp bilder där man är helt väck gör man så klart inte. Men däremot har jag, under arbetsintervjuer, fått både positiva kommentarer och nyfikna frågor om mitt resande som jag dokumenterat i bloggen. Så för egen del har jag faktiskt tjänat på det jag skrivit online, både arbetslivsmässigt och genom att hjälpa andra människor flytta utomlands.

Sen är det skillnad på att inte koppla sitt mobilnummer mot sitt Google-konto/inte ha någon Facebook för att man är rädd för staten/annat gentemot att vara selektiv i det man lägger upp på sina sociala mediekonton, bloggar med mera. För dig verkar allt väldigt svartvitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Och allt sådant blir alltid till ens nackdel, oavsett hur oskyldigt det är eller ens om arbetsgivaren gjort exakt samma sak själv.

Är man korkad och lägger upp drägg-bilder så är det klart det är negativt. Det säger ju en hel del om personen i fråga. Däremot är det skillnad på innehåll och innehåll, men TS är helt klart extrem enligt mig.
Citera
2016-05-09, 16:19
  #9
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Är man korkad och lägger upp drägg-bilder så är det klart det är negativt. Det säger ju en hel del om personen i fråga. Däremot är det skillnad på innehåll och innehåll, men TS är helt klart extrem enligt mig.

Det är där jag tror du har fel. Det räcker att man lägger upp en bild på en drink på stranden så tänker arbetsgivare "lat alkoholist" eller att en tjej lägger upp en bild i något kortare kjol så tänker de "slampa", speciellt om det är dem enda bilderna online. Arbetsgivarna är människor och generellt sätt så ändras förväntningarna på andra av någon anledning när man ser dem på skärmen. En person kan t.ex. i lunchrummet på jobbet säga "jag gillar inte dem där tiggarna" och då bryr sig ingen. Skriver samma person samma sak på nätet så kan de få sparken.

Många som är insatta i arbetsmarknaden rekommenderar att arbetssökare och folk som vill byta jobb/komma upp sig inom företaget ska styra upp sin "googleidentitet". Då pratar de inte om att ha en "normal" närvaro på google där man får upp lite bra, lite dåligt och lite neutralt. De menar att när man googlar Lisa Andersson så ska man få upp en fin linkedinsida fylld med massor av meriter, en sajt om hur Lisa varit volontär för någon god sak, något arbete hon gjort, och framförallt inte en enda bild eller kommentar som på något sätt kan tolkas på ett dåligt sätt.

Vissa arbetsgivare är såklart mer normala, speciellt mindre företag, jag har dock varit med och rekryterat med hjälp av mint test. Alltså chefen hade blivit övertalad av någon charlatan att vi skulle använda oss av en sorts personlighetstest som skulle rensa bort "olämpliga" arbetssökare om de svarar "fel". Det är inte exakt samma sak, men säger ändå mycket om inställningen vissa arbetsgivare här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback