Citat:
Ursprungligen postat av
zBr9
Det bästa sättet att motverka regelbrott tycker jag är att man rapporterar de man stöter på. Enklare än att vänta på att någon annan gör det.
Fast frågan är om det föreligger något regelbrott här.
TS är ju något rörig, men om jag tolkar det rätt är frågan om man får använda en annan privatpersons bild (och även efternamn) som avatar och användarnamn på Flashback. Alltså i princip utge sig för att vara en annan levande person. Regel 0.05 säger inget om det. Man får inte utge sig för att vara en admin eller moderator, men andra levande personer står det inget om.
Möjligen skulle det kunna klassas som 0.09 falsk ryktesspridning (om den person man låtsas vara). Men det beror väl lite på vad man skriver i personens namn.
Det är inte ovanligt att folk har avatarer med bilder av svenska politiker etc. och då förstår alla att det inte är den avbildade personen som postar. Men är det OK att använda en helt okänd icke-offentlig persons bild som avatar och dessutom dennes efternamn som användarnamn? Jag tycker spontant att det borde vara förbjudet. Det är ju som att kapa någons identitet.
Sedan är det förstås svårt att förhindra. Den som döljer sig bakom kontot kan ju alltid hävda att han eller hon
är den avbildade personen.