2016-05-08, 15:38
Medlem
Det är en användare som skickar ut namn på en annan användare på flashback

Personen har hennes bild som avatar här på flashback, jag tror ni alla vet vem jag skriver om... Personen sa inte direkt hennes riktiga namn, personen skrev ett felaktigt förnamn men ett riktigt efternamn, så jag testade googla det, det kom fram personliga uppgifter om henne - Var hon bor, född, civilstatus osv... Kollade sedan hennes facebook och ja det stämmer att det är hennes bild som avatar här på flashback.

Personen som gav ut en riktig bild på sig själv på flashback var helt enkelt riktigt korkad, men tycker ändå det är fel att folk tar del av hennes personliga bilder på ett osmakligt sätt & påstår att det är henne när det egentligen inte är hon, egentligen får hon skylla sig själv men det är ändå fel, jag skiter i vilket kön det handlar om, sånt ska bort.

Jag tycker ni moderatorer eller admin får ta ställning nu, vad ska vi göra för att motverka detta?
Citera
2016-05-18, 15:32
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen - för ämnen som saknar eget forum --> Flashback
/Moderator
Citera
2016-05-18, 15:49
Medlem
zBr9s avatar
Det bästa sättet att motverka regelbrott tycker jag är att man rapporterar de man stöter på. Enklare än att vänta på att någon annan gör det.
Citera
2016-05-18, 17:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Det bästa sättet att motverka regelbrott tycker jag är att man rapporterar de man stöter på. Enklare än att vänta på att någon annan gör det.

Fast frågan är om det föreligger något regelbrott här.

TS är ju något rörig, men om jag tolkar det rätt är frågan om man får använda en annan privatpersons bild (och även efternamn) som avatar och användarnamn på Flashback. Alltså i princip utge sig för att vara en annan levande person. Regel 0.05 säger inget om det. Man får inte utge sig för att vara en admin eller moderator, men andra levande personer står det inget om.

Möjligen skulle det kunna klassas som 0.09 falsk ryktesspridning (om den person man låtsas vara). Men det beror väl lite på vad man skriver i personens namn.

Det är inte ovanligt att folk har avatarer med bilder av svenska politiker etc. och då förstår alla att det inte är den avbildade personen som postar. Men är det OK att använda en helt okänd icke-offentlig persons bild som avatar och dessutom dennes efternamn som användarnamn? Jag tycker spontant att det borde vara förbjudet. Det är ju som att kapa någons identitet.

Sedan är det förstås svårt att förhindra. Den som döljer sig bakom kontot kan ju alltid hävda att han eller hon är den avbildade personen.
Citera
2016-05-18, 17:48
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Exakt.

Om jag tolkar TS rätt borde fall som dessa kunna prövas mot såväl 0.09 som i vissa fall 1.08 (trakasseri riktade mot en annan användare).
Citera
2016-05-18, 21:05
Medlem
moden kan nt göra ngt eftersom användaren nt gav riktigt namn
Citera
2016-05-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekarn92
moden kan nt göra ngt eftersom användaren nt gav riktigt namn
Har blivit bannad (med ena annan användare) för att jag sarkastiskt kallade en användare för Jimmie i en tråd där Jimmie Åkesson diskuterades, eller var det Stefan i en tråd om Stefan Löfven. Det var en partiledare iaf, men ganska säker på att det var JÅ.

Så du behöver inte vara sant namn. Egentligen är det ett regelbrott att kalla någon för någonting alls förutom användarnamnet, då det kan vara personens riktiga namn.
Senast redigerad av PurpleWhale 2016-05-18 kl. 21:11.
Citera
2016-05-18, 21:40
Medlem
Du kan ju skicka PM till moderator eller admin och i det förklara tydligt vilken användare det är och hur den har gett ut namn på den andre användren.
Citera
2016-05-18, 23:35
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleWhale
Har blivit bannad (med ena annan användare) för att jag sarkastiskt kallade en användare för Jimmie i en tråd där Jimmie Åkesson diskuterades, eller var det Stefan i en tråd om Stefan Löfven. Det var en partiledare iaf, men ganska säker på att det var JÅ.

Så du behöver inte vara sant namn. Egentligen är det ett regelbrott att kalla någon för någonting alls förutom användarnamnet, då det kan vara personens riktiga namn.

Fast det du beskriver är 1.06 och där har vi nolltolerans, dvs en helt annan regel.

Till TS kan jag bara säga: rapportera PM:et så kan vi ta ställning till om det bryter mot 0.09 eller möjligtvis 1.08. Med den info jag har nu kan jag inte göra någonting.

admin5
Citera
2016-05-20, 15:40
Avslutad
Nån hade en foto på mig som avatar, men hade gjort gröna cirklar istället för ögon. Det klagade jag på o den avataren blev borttagen.

(Alltså inte ett foto på Mulla Krekar, utan på mig IRL, jo, måste tyvärr göra er besvikna att jag inte är den riktiga mullan). Så om den riktige Mulla Krekar skulle bli medlem här, så skulle jag respektera honom o byta konto o bild.
Senast redigerad av Mulla Krekar 2016-05-20 kl. 15:42.
Citera
2016-05-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Exakt.

Om jag tolkar TS rätt borde fall som dessa kunna prövas mot såväl 0.09 som i vissa fall 1.08 (trakasseri riktade mot en annan användare).
Ok, testade rapportera för användarnas anonymitet, visste inte vad annars jag ska rapportera det som, fanns så lite alternativ att välja mellan för att rapportera ett PM.

Ni får ta hand om PMet/anmälan nu, tog ett tag att starta denna tråd - 10 dagar.
Citera
2016-05-20, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Fast det du beskriver är 1.06 och där har vi nolltolerans, dvs en helt annan regel.

Till TS kan jag bara säga: rapportera PM:et så kan vi ta ställning till om det bryter mot 0.09 eller möjligtvis 1.08. Med den info jag har nu kan jag inte göra någonting.

admin5
Anmälde PMet, tog ett tag att starta denna tråd - 10 dagar... Låter er ta över denna händelse nu och se var det hamnar.

Trevlig helg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in