• 2
  • 3
2016-05-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Man får göra uppskov på vinstskatt om man byter upp sig men då måste man betala ränta på uppskovsbeloppet . Detta skulle betyda 1% på nästan 2 miljoner.
Då betalar jag hellre bankränta på skattebeloppet som skulle bli ca 3-400 k efter diverse avdrag för renovering etc.

Men problemet kvarstår med prisökningen att jag förlorar massor på att byta bostad tack vare att priserna gått upp jämfört med om domlegat kvar .

Exempel 5 år sedan mot nu

5 år sen

Min bostad 2 mil och en större 2,5 mil = 500 k mer i lån

Nu

Min bostad 4 mil ny bostad 5 mil = 1 mil dyrare samt 3-400 k skatt = 1,350 000 mer lån

Värsta är att staten ska ha dessa pengar som jag förlorar på att ha "tjänat"

Så nej jag skiter i att byta tills priserna går ner . Jag tjänar på nergång då jag aldrig kommer sätta mig i en Hr .

Du har rätt i det du skriver... Dock får du ett mervärde som familj med två barn att byta tvåan till en trea eller fyra i och med att du får en vettigare lägenhet.

Men... Vad finns det för skäl för mig som ensamstående att sälja och köpa mindre? På grund av skatterna kommer jag troligtvis ligga kvar på samma månadskostnad och självklart väljer jag då att bo kvar. En inlåsning som heter duga...

Denna inlåsningseffekt genom skatt gör att folk inte kommer att flytta och ge plats åt barnfamiljer. Därav mitt tänk att vi inte befinner oss i en bostadsbubbla, utbudet är helt enkelt för litet. Vi som bor i för stora lägenheter kommer knappast sälja till förmån för familjer som har behov av större lägenhet, därav lär priser fortsätta gå upp... Visst kan det komma en kort period då priserna dalar på grund av ökade räntor osv, dock kommer priserna återhämta sig snabbt.
2016-05-07, 18:50
Medlem
Fenjal888s avatar
En viktig effekt är faktiskt är många INTE HAR RÅD att bo i bostadsrätt i storstäderna om räntorna går upp. Många par där de tillsammans jobbar 100% eller mindre äger lägenheter på +3 mille och 85% lånat. Lite amorteringsregler och högre ränta och de kan inte betala. Om det når en sådan punkt att många måste sälja för att kunna "gå runt", då kan en prisdumpning vara realitet. Dock väldigt liten risk att detta skulle ske tror jag, då räntorna kommer gå upp lååångsamt när de väl gör det.
2016-05-07, 20:02
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Enda sättet att sänka priserna eller "spräcka bubblan" skulle jag tro är att skicka upp låneräntorna. Vad skulle kunna leda till att räntorna skulle gå upp?

Citat:
Dock väldigt liten risk att detta skulle ske tror jag, då räntorna kommer gå upp lååångsamt när de väl gör det.

Varför skulle räntorna öka långsamt? Det är inte bara reporäntan som styr, om svenska bolån ses som mer riskabla pga. ex. ökad skuldkvot kommer de utländska pensionsfonder som äger bostadsobligationer vilja ha mer betalt för att låna ut pengar till svenska bolånekunder, & då kan räntan ticka uppåt ganska fort.
2016-05-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
ETT
Hick!! Var har du hållit hus någonstans de sista årtiondena?
eller kan det vara så att du just lärt dig läsa.

Jag upprepar att vissa ekonomijournalister har jämnt och ständigt malt tesen att vi är på en bubbla som hotar att brista.

TVÅ
Det går inte att säga att vi står inför en bostadsbubbla förrän bubblan har brustit.
Eftersom såväl bostadsbristen som den låga räntan håller i sig under överskådlig tid, så finns det ett reellt underlag för de höga bostadspriserna.
Tänker vi på hur det såg ut i Danmark när den danska bostadsbubblan sprack 2007. Eftersom en lägenhet sågs som en säker investering kombinerat med den låga räntan var det många som köpte på spekulation.

Eftersom ett av mina intressen är just ekonomi så följer jag många ekonomi nyheter och NEJ det har inte snackats om nån bubbla någon längre tid utan det är på senare tid man kunnat läsa om detta i media. Precis som när alla andra bubblor spruckit så har det varnats i media en tid före men 9 av 10 har vägrat att lyssna, så då har de fått åka på smällen oxå.

Om du känner att du upplever en bostadsbrist så finns det en sida som heter Hemnet, gå in där och du kommer finna hundratusentals objekt till salu månad in och månad ut.
2016-05-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Vet du om lägrena är färdiga eller fortfarande under konstruktion ?
Vad ska jag söka på för att se dessa läger på google maps?
Bry dig inte om hans skriverier, han har allvarliga problem den pojken, lever i en låtsasvärld.
2016-05-07, 21:42
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Varför skulle räntorna öka långsamt? Det är inte bara reporäntan som styr, om svenska bolån ses som mer riskabla pga. ex. ökad skuldkvot kommer de utländska pensionsfonder som äger bostadsobligationer vilja ha mer betalt för att låna ut pengar till svenska bolånekunder, & då kan räntan ticka uppåt ganska fort.

Vadå varför skulle de öka långsamt? Svenska staten kommer göra allt som står i deras makt för att räntan ska öka så långsamt som möjligt om den går upp för att hindra att svenska familjer går i personlig konkurs.
2016-05-07, 21:58
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Vadå varför skulle de öka långsamt? Svenska staten kommer göra allt som står i deras makt för att räntan ska öka så långsamt som möjligt om den går upp för att hindra att svenska familjer går i personlig konkurs.

Vad ska staten göra åt saken menar du? & hur bra har de hanterat saker hittills? Riksbankschefen Ingves har själv gått ut med att de troligtvis kommer tvingas höja reporäntan om det jag skrev i förra inlägget inträffar, så räkna inte med någon hjälp från staten.
2016-05-07, 22:52
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Vad ska staten göra åt saken menar du? & hur bra har de hanterat saker hittills? Riksbankschefen Ingves har själv gått ut med att de troligtvis kommer tvingas höja reporäntan om det jag skrev i förra inlägget inträffar, så räkna inte med någon hjälp från staten.

Men vad fan tror du själv? Tror du på fullaste allvar att regeringen är helt maktlösa att påverka bostadssituationen eller? Dummaste jag hört.
2016-05-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om du känner att du upplever en bostadsbrist så finns det en sida som heter Hemnet, gå in där och du kommer finna hundratusentals objekt till salu månad in och månad ut.

Förstår jag dig rätt, med att du inte tycker att det är bostadsbrist? Bostadsrätter går som smör, säljes innan budgivning, och visningar. Även om det kommer nya lägenheter till försäljning så är det knappast många lägenheter som blir liggandes utan någon köpare. Det är ändå det som har gjort att priserna gått upp, d.v.s efterfrågan av lägenheter av olika anledningar (så som låg ränta etc).
2016-05-08, 08:21
Medlem
Crossmacks avatar
Vi har redan en stor tråd om bostadsbubblor i Sverige under Nationalekonomi.

Låst //Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in