Citat:
Man får göra uppskov på vinstskatt om man byter upp sig men då måste man betala ränta på uppskovsbeloppet . Detta skulle betyda 1% på nästan 2 miljoner.
Då betalar jag hellre bankränta på skattebeloppet som skulle bli ca 3-400 k efter diverse avdrag för renovering etc.
Men problemet kvarstår med prisökningen att jag förlorar massor på att byta bostad tack vare att priserna gått upp jämfört med om domlegat kvar .
Exempel 5 år sedan mot nu
5 år sen
Min bostad 2 mil och en större 2,5 mil = 500 k mer i lån
Nu
Min bostad 4 mil ny bostad 5 mil = 1 mil dyrare samt 3-400 k skatt = 1,350 000 mer lån
Värsta är att staten ska ha dessa pengar som jag förlorar på att ha "tjänat"
Så nej jag skiter i att byta tills priserna går ner . Jag tjänar på nergång då jag aldrig kommer sätta mig i en Hr .
Då betalar jag hellre bankränta på skattebeloppet som skulle bli ca 3-400 k efter diverse avdrag för renovering etc.
Men problemet kvarstår med prisökningen att jag förlorar massor på att byta bostad tack vare att priserna gått upp jämfört med om domlegat kvar .
Exempel 5 år sedan mot nu
5 år sen
Min bostad 2 mil och en större 2,5 mil = 500 k mer i lån
Nu
Min bostad 4 mil ny bostad 5 mil = 1 mil dyrare samt 3-400 k skatt = 1,350 000 mer lån
Värsta är att staten ska ha dessa pengar som jag förlorar på att ha "tjänat"
Så nej jag skiter i att byta tills priserna går ner . Jag tjänar på nergång då jag aldrig kommer sätta mig i en Hr .
Du har rätt i det du skriver... Dock får du ett mervärde som familj med två barn att byta tvåan till en trea eller fyra i och med att du får en vettigare lägenhet.
Men... Vad finns det för skäl för mig som ensamstående att sälja och köpa mindre? På grund av skatterna kommer jag troligtvis ligga kvar på samma månadskostnad och självklart väljer jag då att bo kvar. En inlåsning som heter duga...
Denna inlåsningseffekt genom skatt gör att folk inte kommer att flytta och ge plats åt barnfamiljer. Därav mitt tänk att vi inte befinner oss i en bostadsbubbla, utbudet är helt enkelt för litet. Vi som bor i för stora lägenheter kommer knappast sälja till förmån för familjer som har behov av större lägenhet, därav lär priser fortsätta gå upp... Visst kan det komma en kort period då priserna dalar på grund av ökade räntor osv, dock kommer priserna återhämta sig snabbt.