2016-05-05, 20:50
Medlem
Har ju köpt en Audi a3 1.8ts 01 och dessa "klossar" under strålkastarna verkar sitta rätt hårt, iallafall ena sidan.

Vid spolning så verkar de inte hoppa ut.

Spolar dom varje gång man spolar rutorna eller hur fungerar det? Hur kan jag felsöka dom?
Citera
2016-05-05, 20:59
Medlem
Vrid om ljusvredet och se om det blir nån skillnad.
Citera
2016-05-05, 21:15
Medlem
Vanligt att folk plockar säkringarna på dem. Anledningen är att det drar så mycket spolarvätska.
Värt att kolla om inte tidigare ägare gjort detta.
Citera
2016-05-05, 21:24
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jag misstänker att du är en smart kille som läst instruktionsboken. För det har du väll?
Nu är inte Audi min grej. Men ett annat märke jag ägt hade samma princip på spolningen o jag läste instruktionsboken för att se hur det funkade.

På min bil funkade det så att den spolade strålkastarna var tredje gång man spolade.
Men detta gäller knappast din Audi då det borde stått även i en tysk instruktionsbok.
Citera
2016-05-06, 07:58
Medlem
Trodde att det skulle kunna vara något med denna modellen/årsmodell. Men enligt boken så ska den spraya varje gång.. Och den sprayar inte alls.

Hur går man tillväga att felsöka?
Citera
2016-05-06, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Trodde att det skulle kunna vara något med denna modellen/årsmodell. Men enligt boken så ska den spraya varje gång.. Och den sprayar inte alls.

Ljud från pumpen då den aktiveras?
Spänning till pumpen? Om inte, kolla säkringen!

Så mycket mer går knappast att göra, trasig pump inte så sällsynt.
Citera
2016-05-06, 09:21
Medlem
Fuzzs avatar
Du måste vrida ljusvredet till "helljus" samt hålla in spaken några sekunder.
Sen tar det ett litet tag innan du kan spola lyktorna igen.
Citera
2016-05-06, 10:07
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq

Kan ju vara både elfel samt fel på vattenförsörjningen.
Bara börja kolla så det brummar vid tanken när man ska spola. Brummar det inte är det elfel/pumpen. Brummar det blir det antagligen blött under bilen.
Citera
2016-05-06, 17:08
Medlem
killawifes avatar
Jag håller på med just detta fel på min S3:a så jag kan förklara hur det funkar. Spolarna drivs endast av vattentryck, så när den separata spolarpumpen får signal att den ska spola så är det vattnet som gör att spolarna går upp och spolar. Spolarpumpen sitter på vattentankens framsida mellan lyktan och tanken. Det går en vattenslang till den med en specialkoppling och en kabelanslutning. Denna har en egen säkring, nr. 33, headlight washer system.
Man kan aktivera systemet på två sätt, när lyset är på så rengörs strålkastarna var femte gång man spolar under den körcykeln. När tändingen slås av så påbörjas alltså en ny körcykel. Man kan även tvinga spolaren att spola genom att ha lyset på och hålla spolknappen inne en längre stund.

På min bil så var pumpen bränd. Jag köpte en ny på Ebay och efter att ha monterat allt så funkar det ändå inte. Jag har inte hunnit kolla det då man måste riva ner främre kofångaren för att komma åt. Många klagar på att detta spolarsystem förbrukar väldigt mycket vätska pga sin uppbyggnad så jag funderar faktiskt på att bygga om det så att spolaren aktiveras av bakrutespolningen istället. Det är dock inget som jag rekommenderar att du gör då det är rätt omständigt.

Men förhoppningsvis kan du få ordning på sprutet med lite av denna information.
Citera
2016-05-08, 12:50
Medlem
Så otroligt som de må låta, så står det faktiskt inte all info i intruktionsboken om hur den fungerar.

Det står inte alls att ratten till lyset måste vara vridet till att ljuset ska vara igång hela tiden. Vad det står är att dom spolar på varje tryck. Men detta fungerade inte först, så bytte säkringen, då fungerade allt

Men med de sagt, så fungerar spolarna felfritt
Senast redigerad av Tehfuq 2016-05-08 kl. 12:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in