2016-06-03, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejasydkraft
Är i liknande läge som TS och har sneglat lite på bl a street triple, cb650f och z800. Har panelen några kommentarer om dessa?

Street triple verkar vinna alla tester och vara något av en måttstock. Är den en bra nybörjarhoj?

Något jag har snöat in mig på är annars A2-hojar, närmare bestämt KTM Duke 390 och RC390. De är väldigt prisvärda, man kan få en väldigt ny hoj för lite pengar (=mindre krångel, fräscht utseende osv). Dessutom är försäkring och delar osv billigare vad jag förstår. För under 40' får man en hoj som är något eller några år gammal.

Det är ganska lätta hojar (139kg torrvikt) och vi pratar ändå om nästan 400cc och 44hk. (0-100 avverkas på 5.5s vid en snabb googling..) En Z800 väger 229(!) kg som jämförelse. Jag är väldigt nyfiken på dessa hojar då de sägs vara välbalanserade och roliga att köra. Gillar utseendet också såklart... Är det dumt att köpa en A2-hoj?

http://www.bike.se/test/mc-test/ktm-390duke

Om du har åldern inne att ta tungt A-kort skulle jag satsa på en tung hoj till att börja med just för att få full behörighet. Jag har två hojar, en urgammal offroad och en nyare HD. Offroaden är i många fall roligare men det är som sagt en A2-cykel.

En Honda Hornet 600 är utmärkt att lära sig på samt att köra upp på. Z800 har jag inte så bra koll på annat än att den går att köra upp på (en i min grupp körde upp på en sådan). Z750 som är föregångaren är klart mer svårmanövrerad i lågfart.

Sen finns Kawa ER6 såklart, går att få till härligt ljud i med rätt system och även den lätthanterlig. Populär tjejhoj.

CB650F du hänvisade till är mycket lik Hornet så köp en sån vetja :-)
Citera
2016-06-04, 20:32
Medlem
Jag introducerar härmed en ny utmanare - Yamaha MT07! Sjukt snygg hoj!

Men jag blir förvirrad av utbudet vad gäller motorer! MT07:an har en 2-cylindrig snurra med "V2-karaktär" enligt någon på bike.se. Street triple:n har istället en R3 medan CB650F har en R4. MT07:an ger 75hk, CB650F:en 86hk och Street Triple:n 106hk. Är det ena att föredra framför det andra? Alla har dock ungefär samma vrid ca 63-68nm så det kanske är strunt samma?

Något annat jag funderar över är om något märke har bättre/sämre rykte om sig att hålla hög/låg kvalitet, driftsäkerhet eller vad det nu kan vara...? (För bilar är det ju t ex allmänt känt att en del MB har haft en tendens att rosta osv)
Citera
2016-06-05, 06:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejasydkraft
Något annat jag funderar över är om något märke har bättre/sämre rykte om sig att hålla hög/låg kvalitet, driftsäkerhet eller vad det nu kan vara...? (För bilar är det ju t ex allmänt känt att en del MB har haft en tendens att rosta osv)

Vad gäller driftsäkerhet så ligger japanerna i topp. Honda har bästa ryktet, men det är nog ingen större skillnad mellan dem.
Citera
2016-11-23, 13:41
Medlem
ScorchPipes avatar
Jaha ja... då var helgintensiv i vår bokad. Finns ingen återvändo nu
Citera
2016-11-23, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
Jaha ja... då var helgintensiv i vår bokad. Finns ingen återvändo nu
ta hem böckerna och börja läs och plugga redan nu , kommer att gå så mycket lättare för dej i vår då
Citera
2016-11-23, 22:39
Medlem
ScorchPipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
ta hem böckerna och börja läs och plugga redan nu , kommer att gå så mycket lättare för dej i vår då

Redan fixat
Citera
2017-05-07, 20:40
Medlem
ScorchPipes avatar
Helgintensiv (som innehöll riskutbildningarna och lektion x3), 2st lektioner på manöverbanan samt teorin avklarad.

Nu är det 3st lektioner i trafik kvar och sedan uppkörning i juni. Hatar mitt liv just nu alltså.

Det är krypkörningen/lågfartsbanan som inte riktigt sitter ännu. Alltför ofta gör jag fullt utslag med styret och/eller sätter ner foten. Har tyvärr ingen egen hoj att träna med.
Högfartsbanan och bromsning går fint om jag får värma upp några gånger.

Man hör ju lite olika om lågfartsbanan.
Vissa säger att det är ok att sätta ner en fot en gång så länge det är kontrollerat och man har rätt teknik. En kollega sa dock att han råkade sätta ner foten. Då fick han börja om och fick bara ett till försök.
Vissa säger att man måste hålla typ 3km/h (omöjligt för mig i dagsläget), andra säger att det inte är så jättenoga.
Några erfarenheter?
Citera
2017-05-08, 00:07
Medlem
Citat:
Helgintensiv (som innehöll riskutbildningarna och lektion x3), 2st lektioner på manöverbanan samt teorin avklarad.

Nu är det 3st lektioner i trafik kvar och sedan uppkörning i juni. Hatar mitt liv just nu alltså.

Det är krypkörningen/lågfartsbanan som inte riktigt sitter ännu. Alltför ofta gör jag fullt utslag med styret och/eller sätter ner foten. Har tyvärr ingen egen hoj att träna med.

Vissa säger att det är ok att sätta ner en fot en gång så länge det är kontrollerat och man har rätt teknik. En kollega sa dock att han råkade sätta ner foten. Då fick han börja om och fick bara ett till försök.
Vissa säger att man måste hålla typ 3km/h (omöjligt för mig i dagsläget), andra säger att det inte är så jättenoga.
Några erfarenheter?

Det skiljer mellan olika förarprövare helt enkelt. Vissa tycker det är svinviktigtvatt kunna köra extremt långsamt. Medan andra tycker det är trams och bedömmer inte den biten lika hårt.
Citera
2017-05-08, 09:03
Medlem
Citat:

Några erfarenheter?
Nu kanske du redan kör så, men grunden för all krypkörning är att hålla blicken dit du vill köra, det vill säga nästa kon och inte konen du just håller på att passera. Man kör dit man tittar och tittar du på ditt framhjul kommer du ingenstans. Du får en helt annan balans i kroppen dessutom. Jag har övningskört med ganska många privat nu, och vinglandet försvinner hos alla så fort blicken kommer upp.

Måste du styra fullt på lågfartsbanan har du inte planerat svängen och kommer in för sent runt konen. När du passerar en kon ska du i princip redan svängt klart och vara på väg mot nästa. Pröva att gå ut tidigt, det vill säga sikta inte på konen och sväng sen, utan sväng en vid båge med apex innan konen.
Citera
2017-05-08, 09:11
Medlem
ScorchPipe,

var i samma situation som dig, hade ingen erfaren alls från moped eller crossåkande. jag tog intensivkurs 4 dar och åkte i princip från 8 till 16 konstant. krypkörningen tog säkert upp 90% av tiden jag åkte för jag tyckte den var svårast.

några tips,

-be instruktör åka före dig i banan och följ hans linje i kurvorna, efter ett tag lär man sig se linjerna och det kommer i sin tur ge dig marginaler. att du gör fullt utslag med styret är inte själva problemet, det är ett symptom på fel linje som du gjort lite innan och nu behöver rädda med en svårare manöver.

-när du kommer till stoppen sätter du ner foten så långt fram du kan, mot framhjulet, fram med benhelvetet bara. detta ger några decimeter vid återstart att verkligen smyga igång med balans för du har en fot i marken

jag själv var katastrofalt nervös inför uppkörningen, jag gjorde det 8 oktober, hade jag missat hade jag fått vänta till våren. nervositeten hör till, kanalisera den till bränsle för motivera dig att träna och förbereda dig så mycket du bara kan.
Senast redigerad av crl84 2017-05-08 kl. 09:39.
Citera
2017-05-08, 11:12
Medlem
Citat:

Några erfarenheter?

Manöverproven är ju den pissiga biten i uppkörningen, speciellt lågfarten.

Jag köpte ju en hoj att köra upp med och hade turen att kunna nöta alla manöverprov på en "avställd" landsvägssträcka. Det är OK (såklart upp till förarprövaren) att sätta ner foten någon gång om helheten ser bra ut. Jag tror jag höll 3-5 kmh och det var inga problem med den farten. Man får även stötta med bakbromsen om det går för fort. Uppkörningsytan i Göteborg lutar nämligen lite.

Men som tidigare skrivits, ha blicken högt och öva öva öva. Helst med egen hoj eller likadan som trafikskolan tillhandahåller. Eller så hyr du skolans hoj över helgen.
Citera
2017-05-08, 15:07
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:

Några erfarenheter?

Jag fick veta att maxhastigheten på krypen är 6km/h men när jag sen skulle köra upp så klagade inte uppkörningskontrollanten på att jag låg på 7-8km/h, men försök att hålla nere farten, man ska hålla gångfart. Lycka till och kör försiktigt.

Min uppkörningskontrollant var väldigt snäll och lugn, det underlättar att ha en person som förstår att man är nervös för att man verkligen vill ha kortet, fick köra om högfarten en gång då jag missade på något moment där, tror det var att jag tog höger istället för vänster i ren nervositet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in