Citat:
Är i liknande läge som TS och har sneglat lite på bl a street triple, cb650f och z800. Har panelen några kommentarer om dessa?
Street triple verkar vinna alla tester och vara något av en måttstock. Är den en bra nybörjarhoj?
Något jag har snöat in mig på är annars A2-hojar, närmare bestämt KTM Duke 390 och RC390. De är väldigt prisvärda, man kan få en väldigt ny hoj för lite pengar (=mindre krångel, fräscht utseende osv). Dessutom är försäkring och delar osv billigare vad jag förstår. För under 40' får man en hoj som är något eller några år gammal.
Det är ganska lätta hojar (139kg torrvikt) och vi pratar ändå om nästan 400cc och 44hk. (0-100 avverkas på 5.5s vid en snabb googling..) En Z800 väger 229(!) kg som jämförelse. Jag är väldigt nyfiken på dessa hojar då de sägs vara välbalanserade och roliga att köra. Gillar utseendet också såklart... Är det dumt att köpa en A2-hoj?
http://www.bike.se/test/mc-test/ktm-390duke
Street triple verkar vinna alla tester och vara något av en måttstock. Är den en bra nybörjarhoj?
Något jag har snöat in mig på är annars A2-hojar, närmare bestämt KTM Duke 390 och RC390. De är väldigt prisvärda, man kan få en väldigt ny hoj för lite pengar (=mindre krångel, fräscht utseende osv). Dessutom är försäkring och delar osv billigare vad jag förstår. För under 40' får man en hoj som är något eller några år gammal.
Det är ganska lätta hojar (139kg torrvikt) och vi pratar ändå om nästan 400cc och 44hk. (0-100 avverkas på 5.5s vid en snabb googling..) En Z800 väger 229(!) kg som jämförelse. Jag är väldigt nyfiken på dessa hojar då de sägs vara välbalanserade och roliga att köra. Gillar utseendet också såklart... Är det dumt att köpa en A2-hoj?
http://www.bike.se/test/mc-test/ktm-390duke
Om du har åldern inne att ta tungt A-kort skulle jag satsa på en tung hoj till att börja med just för att få full behörighet. Jag har två hojar, en urgammal offroad och en nyare HD. Offroaden är i många fall roligare men det är som sagt en A2-cykel.
En Honda Hornet 600 är utmärkt att lära sig på samt att köra upp på. Z800 har jag inte så bra koll på annat än att den går att köra upp på (en i min grupp körde upp på en sådan). Z750 som är föregångaren är klart mer svårmanövrerad i lågfart.
Sen finns Kawa ER6 såklart, går att få till härligt ljud i med rätt system och även den lätthanterlig. Populär tjejhoj.
CB650F du hänvisade till är mycket lik Hornet så köp en sån vetja :-)