2016-05-05, 15:17
Medlem
ace_secs avatar
unvis.it/http://www.expressen.se/gt/lagenhet-forstord--efter-brandattentat/

En ung kvinna utsattes på torsdagseftermiddagen för ett brandattentat i Borås.
Kvinnan fördes rökskadad till sjukhus - efter att hon skräckslagen lyckats fly ut ur den brinnande lägenheten. Hon sprang genom den brinnande hallen. Skadeläget är oklart. Vi har inlett en förundersökning om mordbrand, säger Fredrik Zetterlund, inre befäl vid Boråspolisen.

Citat:
Larmet om den anlagda branden kom klockan 13.06. Räddningstjänsten skickade in rökdykare för att försöka släcka eldsvådan. Någon har kastat in en brinnande vätska genom brevinkastet. Lägenheten är helt utbränd, säger Lennart Larsson, inre befäl vid räddningstjänsten i Borås. I lägenheten befann sig en ung kvinna som med nöd och näppe lyckades ta sig ut.

– Det har brunnit på insidan av dörren och i hallen. I lägenheten fanns en ensam kvinna. Hon lyckades fly ut. Hon var initialt talbar men fördes till sjukhus med rökskador. Skadeläget är oklart, säger Fredrik Zetterlund, inre befäl vid Boråspolisen.

Klockan 13.30 var branden släckt. Lägenheten är helt utbränd, det föreligger ingen spridningsrisk. Vid 14.30-tiden var polisen på väg till den brandhärjade lägenheten. En förundersökning om mordbrand har inletts. Polisen har inte fått några uppgifter om att kvinnan ska vara livshotande skadad. Den misstänkt anlagda branden kunde ha fått långt mycket värre konsekvenser, enligt inre befäl Fredrik Zetterlund. – När vi pratar om bränder i lägenhetsbyggnader är det alltid jätteallvarligt. Hon har haft tur som lyckades ta sig ut utan allvarliga brännskador.

Vet ni om attentatet var riktat mot kvinnan personligen?
– Det får förhören utvisa. Vi har i nuläget ingen gripen.

Vad fasen är detta tro? "pojkstreck" eller svartsjuk pojkvän? Eller bara sinnessjuk granne?
Senast redigerad av ace_sec 2016-05-05 kl. 15:22.
Citera
2016-05-05, 17:50
Medlem
http://www.bt.se/boras/lagenhet-totalforstord-i-brand-3/

fullständigt vansinnigt, och absolut ingen hänsyn till vad som skulle kunnat hänt med övriga boende, av GM,
Citera
2016-05-05, 21:04
Medlem
Mandelbrots avatar
En man på adressen tycks finnas med i lexbase men det behöver inte alls ha något samband.

Edit. Nu talar bt om möjlig hotbild mot kvinnan.
Citat:
En kvinna tvingades fly rakt igenom en brinnande lägenhetshall på Druvefors efter att någon ska ha slängt in brännbar vätska och tänt på.
Enligt uppgift till BT kan det ha funnits en hotbild mot offret.
http://www.bt.se/boras/lagenhet-totalforstord-i-brand-3/
Senast redigerad av Mandelbrot 2016-05-05 kl. 21:26.
Citera
2016-05-05, 21:37
Medlem
Det bor en 24- och en 26-årig kvinna på adressen, på olika våningsplan. Den yngre är skriven ensam, den äldre med sin syster och någon man.

Tippar på förbannad och störd expojkvän. Glad att det gick såpass bra som det ändå gjorde, fyfan vilken mardröm att försöka fly från en brinnande lägenhet!

Edit: Hör nu att BT säger "tredje våningen" i sitt inslag. Gissar att det betyder att det är tjejen i lgh 1201.
Senast redigerad av plastgaffel 2016-05-05 kl. 21:40.
Citera
2016-05-05, 21:38
Medlem
Stig-Britts avatar
Hört:

Kvinnan hade lånat ut lägenheten till någon man över en helg. Efter att kvinnan var tillbaka i lägenheten kladdar någon "pedofil" på dörren. Kvinnan torkar bort. Detta sker flera gånger. Tydligen har mannen som lånat lägenheten haft sex med en minderårig tjej.

Vet ej mer än så.
Citera
2016-05-05, 21:45
Medlem
Enligt tjejen på tredje våningens fb-konto har hon varit bortrest en del helger på sistone så lägenheten kan säkert ha varit utlånad då. Men att döma av hennes fb-profil i övrigt verkar det vara en stabil tjej, pluggar på högskolan och jobbar extra, ingen värsting precis. Men sämre umgänge kan man ju förstås ha ändå...
Citera
2016-05-05, 23:46
Medlem
Men om de finns en hotbild så måste de ju rimligtvis finnas ett motiv?

Tur att tjejjen hann ut iaf och att resten av husets hyresgäster klara sig oskadda.

Den som gör en sådan här grej bara måste åka dit,bara en tidsfråga innan Polisen nystat fram eventuell MGM.

Fegt o tända på o springa som en råtta men tur va väl att de skedde under dag då folk e vakna.
Citera
2016-05-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hört:

Kvinnan hade lånat ut lägenheten till någon man över en helg. Efter att kvinnan var tillbaka i lägenheten kladdar någon "pedofil" på dörren. Kvinnan torkar bort. Detta sker flera gånger. Tydligen har mannen som lånat lägenheten haft sex med en minderårig tjej.

Vet ej mer än så.

Vet man vem mannen är?
Citera
2016-05-06, 16:17
Medlem
Troians avatar
BO skriver på Facebook:

Citat:
Jag vill bara säga att jag mår så bra som man kan efter omständigheterna tack vare alla fantastiska människor jag har runt omkring mig! Jag vill även tacka alla som hör av sig på alla sätt & vis men jag orkar tyvärr inte prata med alla personligen just nu, hoppas att ni förstår!

För övrigt känns det där med utlånad lägenhet och att det stod "Pedofil" på dörren som väldigt långsökt...

Edit: Fast, hon var i och för sig bortrest helgen 23-24 april.
Citera
2016-05-06, 17:42
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsterhav
Vet man vem mannen är?

En bekant/vän till kvinnan enligt vad som sagts till mig. Hon har pratat med honom om detta men han förnekade att han tog dit någon över huvud taget när hon var bortrest.

Återigen har jag hört detta på omvägar så jag vet inte alls hur mycket som är sant. Jag och kvinnan har en gemensam vän. Jag kommer inte från samma stad som kvinnan.
Citera
2016-05-06, 17:59
Medlem
Om vi nu säger att det skulle stämma att lånaren pedofilat sig i hennes lägenhet och senare förnekat det när hon frågat varför någon klottrar på hennes dörr. Varför ett brandattentat mot henne?
Skulle det hjälpa mot...något?
Citera
2016-05-06, 18:02
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Om vi nu säger att det skulle stämma att lånaren pedofilat sig i hennes lägenhet och senare förnekat det när hon frågat varför någon klottrar på hennes dörr. Varför ett brandattentat mot henne?
Skulle det hjälpa mot...något?

Attentatsmannen trodde att lägenheten var peddokillens?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in