2016-05-04, 21:36
Medlem
IAmZooms avatar
Kan någon förklara för mig vad finansieringsränta är? Jag har precis köpt detta certifikat https://certificates.vontobel.com/SE/SV/Product/DE000VS0GP81?ReturnUrl=%2FSE%2FSV%2FHem&FromPath=H ome-- som har 3% i finansieringsränta. Vad innebär det för mig?
Citera
2016-05-04, 23:02
Medlem
leksakstomtens avatar
haha, du skämtar?

Du köper ett finansiellt certifikat och har ingen aning om vad du köper?

Sälj skiten direkt, man skall inte hålla i tändstickor man inte vet vad de är gjorda utav.

Har 8-17 års erfarenhet utav detta, jag HADE svarat dig om du hade frågat inför ett eventuellt köp men jesus, du köper något du inte ens vet vad det är för något?
Gör om och gör rätt, är extremt säker att det finns ett dokument på 40 sidor som förklarar vad du håller i för värdepapper.
Köp en bok och googla i ett år innan du köper något.

När jag var 18 var jag okunnig och brände 50lax på en dag, nu med flera år utav kunskap kan jag kan jag tjäna 200 K på 2 dagar, gör om gör rätt
Citera
2016-05-04, 23:17
Medlem
IAmZooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leksakstomten
haha, du skämtar?

Du köper ett finansiellt certifikat och har ingen aning om vad du köper?

Sälj skiten direkt, man skall inte hålla i tändstickor man inte vet vad de är gjorda utav.

Har 8-17 års erfarenhet utav detta, jag HADE svarat dig om du hade frågat inför ett eventuellt köp men jesus, du köper något du inte ens vet vad det är för något?
Gör om och gör rätt, är extremt säker att det finns ett dokument på 40 sidor som förklarar vad du håller i för värdepapper.
Köp en bok och googla i ett år innan du köper något.

När jag var 18 var jag okunnig och brände 50lax på en dag, nu med flera år utav kunskap kan jag kan jag tjäna 200 K på 2 dagar, gör om gör rätt

Ehm, okej. Har faktiskt tjänat runt 20k på en månad med ingångskapital på endast 8k genom att handla med olja. Jag vet i stort sett hur det funkar minus detaljen om finansieringsränta, men visst fortsätt att vara dryg du.
Citera
2016-05-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmZoom
Kan någon förklara för mig vad finansieringsränta är? Jag har precis köpt detta certifikat https://certificates.vontobel.com/SE/SV/Product/DE000VS0GP81?ReturnUrl=%2FSE%2FSV%2FHem&FromPath=H ome-- som har 3% i finansieringsränta. Vad innebär det för mig?

Finansieringsräntan är den avgift som emmittenten tar ut för att köpa den underliggande tillgången som ditt certifikat följer. Den tas ut på årsbasis och avräknas från kursen på ditt certifikat varje natt som du håller din position.
Citera
2016-05-04, 23:48
Medlem
Citat:
Jag vet i stort sett hur det funkar minus detaljen om finansieringsränta

Haha, "detaljen". Jag skulle hävda att finansieringen är hela grunden som ett certifikat vilar på. Förstår du inte finansieringsräntan har du inte förstått hur ett hävstångscertifikat fungerar.

Jag har skrivit det miljoner gånger förut: Köp inte skit du inte vet hur det fungerar.
Citera
2016-05-05, 00:01
Medlem
IAmZooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Haha, "detaljen". Jag skulle hävda att finansieringen är hela grunden som ett certifikat vilar på. Förstår du inte finansieringsräntan har du inte förstått hur ett hävstångscertifikat fungerar.

Jag har skrivit det miljoner gånger förut: Köp inte skit du inte vet hur det fungerar.

Hävstångscertifikat fungerar på så sätt att t.ex x10 certifikat om tillgången ökar 1% så ökar värdet på certifikatet 10% och samma sak gäller när den går ner. Detta stämmer alltså inte?
Citera
2016-05-05, 00:07
Medlem
leksakstomtens avatar
Citat:
Hävstångscertifikat fungerar på så sätt att t.ex x10 certifikat om tillgången ökar 1% så ökar värdet på certifikatet 10% och samma sak gäller när den går ner. Detta stämmer alltså inte?

Han sa inte att den egenskapen inte stämde, det du nämnder är ETT utav FLERTALET egenskaper certifikatet du äger har. Förstår du ens effekten utav volatiliteten i den underliggandetillgångens ( olja) påverkan på ditt värdepapper?

Det känns som att du köpt en bil och det enda du kan är " ja min bil är blå, och jag tror den går på bensin" sedan missar du en hel hög med saker.
Citera
2016-05-05, 00:13
Medlem
Citat:
Och hur tror du att du kan få den effekten? För att du har belåning i certifikatet. Du har tagit ett lån motsvarande 9 gånger din kontantinsats. Självklart lånar du inte dessa pengar gratis, utan betalar ränta.
Citera
2016-05-05, 00:19
Medlem
IAmZooms avatar
Citat:
Han sa inte att den egenskapen inte stämde, det du nämnder är ETT utav FLERTALET egenskaper certifikatet du äger har. Förstår du ens effekten utav volatiliteten i den underliggandetillgångens ( olja) påverkan på ditt värdepapper?

Det känns som att du köpt en bil och det enda du kan är " ja min bil är blå, och jag tror den går på bensin" sedan missar du en hel hög med saker.

Vad skulle vara så svårt att förstå med volatiliteten? Att jag kan öka mitt kapital rejält men även förlora hela investeringen snabbt? Något du vill lägga till?
Citera
2016-05-05, 12:21
Medlem
leksakstomtens avatar
åter igen, du har ingen koll alls.

Läs allt på denna sida
sedan läser du det igen
sedan kan du få fråga.
Citera
2016-05-05, 13:35
Medlem
IAmZooms avatar
Citat:
åter igen, du har ingen koll alls.

Läs allt på denna sida
sedan läser du det igen
sedan kan du få fråga.

Du verkar inte ha någon koll heller, annars hade du inte varit en äcklig dryg fitta och förklarat istället.
Citera
2016-05-05, 14:57
Medlem
leksakstomtens avatar
Citat:
Du verkar inte ha någon koll heller, annars hade du inte varit en äcklig dryg fitta och förklarat istället.
Förlåt mig, glömde lägga in länken jag hänvisade till http://www.nasdaqomxnordic.com/utbildning
läs igen där och du kan lära dig en massa som är bra om du vill få insikt i vad du köpt för något : )

det är för din egen skull : )

kan bjuda på ett enkelt svar ang vollan, sedan har du säkerhetsbarriärern att tänka på samt likvider i din portfölj samt hur många motparter du har att ställa din framtida säljorder mot samt spreaden

men kort om vollan : ( resten får du läsa själv. )
Priset på Bullcertifikatet är i princip helt kopplat till priset på den underliggande varan som nämnt ovan. Stiger underliggande med 2% stiger Bullcertifikatet med 4% - givet att det har en hävstång på 2. Ett Bearcertifikat med hävstång 2 på samma underliggande kommer samtidigt att falla med 4%. Värderingen är således relativt enkel och positionen liknar i stor utsträckning en belånad aktie. Notera också att certifikaten ofta har en administrationsavgift som påverkar priset på dasglig basis. Om avgiften t.ex är 0,8% på årsbasis kommer priset att sjunka med 0,8/365 varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in