2016-05-04, 10:23
Medlem
Hej !

Så dem senaste veckorna har jag tillbringat att göra rökbomber. Jag har prövat 3 reccept men 2 av dem fungerade inte. Jag vet att det finns många personer som letar efter reccept så jag bestämde mig att skriva upp ett par här. Så här kommer recceptet jag tycker är bäst och hur man gör det

Reccept :

Reccept (100g)

Blandning : Salpeter 60g | Socker 40g | Stearin 10g

Utförande : Jag tog en skål och blandade ihop Salpetern och Sockret jag hällde där efter ner det i en stekpanna som var nonstick (Det är bäst annars fastnar allt). Jag väntade tills Sockret hade blivit karameliserat och sedan hällde jag tillbaka blandningen i en ny skål. Jag tog sen ett omslagspapper till paket och började linda runt en toarulle så att jag fick en cylinder med diametern ungefär 3,5 cm. Jag tog sen ett en bit kartong och satte längst ner på toarullen observera att det är viktigt att du limmar fast kartongen med helst något som ett tunt lager Karlsons klister eller kontakt lim. Sedan häller du i mixen i din cylinder och använder något som du kan trycka ner din deg med (Jag sågade ut lite furu som hade diametern 3,5 cm) Sedan trycker du på din deg i ungefär 3 min sen vill du fylla på igen och göra samma sak tills du når toppen på din cylinder. För att tillsätta stearinet måste du först smälta ner det och sedan lägga det i en skål och sedan efter det frysa det tills det blir hårt. Sedan river du ner stearinet på ett rivjärn. Du vill att dina stearinflagor ska vara så små som möjligt. Sedan lägger du flagorna i smeten och rör runt. Sen trycker du med ditt verktyg på smeten igen så att den blir platt och fin. Sedan är du klar med det

Kommentarer : Jag tycker att detta recceptet är bra om du vill ha en vit och fyllig rök som brinner i lite mer än 2 min. Man kan kanske byta ut vissa saker i recceptet men jag har inte gjort så många rökbomber än. Om du vill kunna hålla i den så sätter du bara ett lager med aluminium folie runt och sedan tjepar du med ett lager Silvertejp och sedan ett lager med biltemas elektrotejp (Tror det heter något sådant inte helt säker). Pröva detta recceptet och se resultatet, Jag postar en video lite senare kanske vi får se.
Citera
2016-05-04, 11:03
Medlem
S Nubbens avatar
Klipp pingisboll i småbitar. Lägg i en tändsticksask. Tänd eld på bitarna. Stäng asken så elden kvävs. Så gjorde vi när jag var ung och dum.
Citera
2016-05-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Klipp pingisboll i småbitar. Lägg i en tändsticksask. Tänd eld på bitarna. Stäng asken så elden kvävs. Så gjorde vi när jag var ung och dum.
Har svårt att tro att det fungerar med dagens pingisbollar som inte längre är baserade på celluloid!?
Citera
2016-05-04, 14:45
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Har svårt att tro att det fungerar med dagens pingisbollar som inte längre är baserade på celluloid!?
Bra pingisbollar är väl fortfarande baserade på celluloid? Det var de iaf. senast jag gjorde hemgjord NC-lack, vilket visserligen är kanske 6-7 år sen.
Citera
2016-05-04, 15:46
Medlem
Vet faktiskt inte men jag har hört av flera besvikna personer att de inte brinner som förr.
Citera
2016-05-05, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Vet faktiskt inte men jag har hört av flera besvikna personer att de inte brinner som förr.
Det kanske är lågnitrerad NC i dagens pingisbollar? Jag gjorde en gång bomullskrut av för svaga syror, som jag sen löste upp i aceton. Det brann jättedåligt, men det måste ju ändå ha blivit nitrerat eftersom det gick att lösa upp. Har också hört att Karlssons Klister är NC, men det måste ju också vara lågnitrerad NC, eftersom torkat lim brinner rätt dåligt.
Citera
2016-05-09, 14:14
Medlem
YP4XQs avatar
Blev såld på det här med att göra rökbomber så beställde just lite Kaliumnitrat, KNO3 och har en fundering - är stubin ett måste eller kan man antända med annat brännbart?
Gjort sånt här själv när jag var liten med hjälp av Salpeter från ICA, socker samt krut och stubin från smällare. Tror jag kan ha haft i lite svavel också från tändstickor?

Jag är lite orolig också för att Kaliumnitratet ska sätta fyr medans man smälter ner det... hur varmt kan man ha det på en platta som går till 9? 6-7?
Citera
2016-05-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Blev såld på det här med att göra rökbomber så beställde just lite Kaliumnitrat, KNO3 och har en fundering - är stubin ett måste eller kan man antända med annat brännbart?
Gjort sånt här själv när jag var liten med hjälp av Salpeter från ICA, socker samt krut och stubin från smällare. Tror jag kan ha haft i lite svavel också från tändstickor?

Jag är lite orolig också för att Kaliumnitratet ska sätta fyr medans man smälter ner det... hur varmt kan man ha det på en platta som går till 9? 6-7?

Nja det är inget måste, alltid skönt och pålitligt med stubin men med en tändare med lång "hals" så är det bara att fjutta på. Krut och tändstickor behöver man inte blanda ner, det kommer bara öka brinnhastigheten vilken man inte vill på en rökbomb (oftast).

Svårt att säga hur din spis funkar (utomhusspis hoppas jag) men tar man det lugnt och stegar sig upp lär man sig rätt snart hur mycket värme det behövs. Annars kan man göra på det säkrare sättet genom att smälta sockret, ta av pannan från spisen och blanda i ditt KNO3.
Citera
2016-05-10, 19:48
Medlem
Citat:

Jag är inte speciellt rädd när jag smälter det men jag brukar använda en Non-stickpanna och jag kör på 9:an i 2 min och sedan resten av tiden på 7.an
Citera
2016-05-10, 22:16
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:

Det är inte svavel i tändstickor. Spisplattors värmesteg är inte universella, det skiljer mellan tillverkare ålder och kvalitet.

Ja du kan tända det med lite tålamod utan stubin, men stubin är billigt så jag ser ingen anledning att låta bli.
Citera
2016-05-10, 23:25
Medlem
Zinkit (Zn/S i viktsproportionerna 4:1) är en klassisk rökutvecklare; tänds bäst med magnesiumband eller liknande...
(Röken är inte jättenyttig att inandas, så håll dig utomhus!)
Citera
2016-05-11, 10:35
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixius
Nja det är inget måste, alltid skönt och pålitligt med stubin men med en tändare med lång "hals" så är det bara att fjutta på. Krut och tändstickor behöver man inte blanda ner, det kommer bara öka brinnhastigheten vilken man inte vill på en rökbomb (oftast).

Svårt att säga hur din spis funkar (utomhusspis hoppas jag) men tar man det lugnt och stegar sig upp lär man sig rätt snart hur mycket värme det behövs. Annars kan man göra på det säkrare sättet genom att smälta sockret, ta av pannan från spisen och blanda i ditt KNO3.

Jao precis som du säger.. det skall väl brinna långsamt som jag förstår det så att det blir mer rök och mindre eld, alltså bort med syre från pjäsen.
Beställde lite stubin också även om jag skall försöka göra egna med hjälp av socker och KN03 och bomullstråd.

Har ingen kontrollerad värme utomhus hmm.... ska försöka smälta ner kritor(vax) för att få färg och sedan blanda ner resten där i. Måste det verkligen smälta ihop eller kan det fortfarande vara lite krisalliserat, det brinner la ändå då kornen är små och har mycket kontaktyta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in