2016-05-03, 21:38
Medlem
Pfaltzs avatar
Vill köpa ny, enkel träkolsgrill med ställbara grillgaller och utan lock. Marknaden är översvämmad av klotgrillar med fasta galler. I princip alla jag känner äger en klotgrill, kanske mest för att det inte går att hitta något annat nuförtiden? Nästan ingen av dem använder locket för att reglera värmen, utan sliter hårt med grilltången för att inte bränna vid köttbitarna. Varför säljs det bara klotgrillar när så få använder dem på rätt sätt? Borde det inte finnas en marknad för vanliga, enkla, jävla grillar? Har letat runt, men hittar inte vad jag söker. Tips please. Krav:
  • Mellanstor till stor, utan lock
  • Ej grilltunna, platt botten
  • Lätt att flytta galler för hand, inga tramsiga vred och så
  • Bra och stabil kvalité, inget rangligt skräp
  • Enkel konstruktion, inga krusiduller som avställningsytor, korgar eller vingliga hjul

Är inte särskilt priskänslig om jag hittar rätt modell.

Och jo, jag har såklart en klotgrill också som används för helstekt kött och fisk, det den är gjord för. Känner dock att jag vill gå "back to basics" i de flesta fall.
Citera
2016-05-03, 21:44
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Klotgrill är ju kungligt , känner ingen som kör utan lock låter som rikspuckon .

Värmen regleras med lufttillströmning , annars kan du åka till rusta eller liknande dom har vad du eftersöker öppna med höjdjustering.
Citera
2016-05-03, 21:44
Medlem
Slints avatar
Nu vet jag inte om du tycker denna är för liten: https://www.byggmax.se/trädgård/grill/kolgrillar/kolgrill-box-p7040055

Bara googla på kolgrill, titta på bildsök och hitta en rektangulär grill. Besök sedan sidan och beställ.
Citera
2016-05-03, 21:48
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Nu vet jag inte om du tycker denna är för liten: https://www.byggmax.se/trädgård/grill/kolgrillar/kolgrill-box-p7040055

Bara googla på kolgrill, titta på bildsök och hitta en rektangulär grill. Besök sedan sidan och beställ.
Har kollat runt, jag lovar. Tackar för tipset, men den är för liten.
Citera
2016-05-03, 21:51
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Klotgrill är ju kungligt
Det ena utesluter inte det andra. Använder som sagt klotgrill också, men det är lite som att bara ha en kastrull i köket men ingen stekpanna.
Citera
2016-05-03, 21:53
Medlem
De flesta jag känner har gasolgrill modell "utomhuskök" och jag tycker det är skitfånigt. Verkligen töntstämpel. Klotgrill går bort för mig med. Klumpigt !
Jag har en mycket enkel grill, fyrkantig, inget lock, men ställbar höjd på gallret - för att jag vill ha just en sådan. Jag tror jag köpte den på ICA, eller någon bensinmack.
Den är vad du vill ha, minus att den är rätt billig och lite ranglig. Den är så billig att man bara slänger den och köper en ny när den blir ofräsch. Det är också skönt.
Så mitt tips är att kolla på Ö&B, Rusta, ICA eller någon mack. Ju enklare grill desto bättre.

Min bästa grill är ett halvt oljefat på ben, som jag eldar med rejält med ved och inte kol. Har haft många fina kvällar med scouterna med sådana grillar.

Ett extra tips är att du tar in gallret och kör i diskmaskin efter varje användning. Då håller det sig fräscht utan slit. Gallret förvarar jag bland kastruller i köket, inte i garaget på grillen.
Senast redigerad av snowlady 2016-05-03 kl. 21:55.
Citera
2016-05-03, 21:58
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Det ena utesluter inte det andra. Använder som sagt klotgrill också, men det är lite som att bara ha en kastrull i köket men ingen stekpanna.

Du tycker så ja men som sagt fanns tidigarepå rusta ställbar höjd en rund pris några hundra , håller en sommar
Citera
2016-05-03, 22:02
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
De flesta jag känner har gasolgrill modell "utomhuskök" och jag tycker det är skitfånigt. Verkligen töntstämpel. Jag har en mycket enkel grill, fyrkantig, inget lock, men ställbar höjd på gallret - för att jag vill ha just en sådan. Jag tror jag köpte den på ICA, eller någon bensinmack.
Den är vad du vill ha, minus att den är rätt billig och lite ranglig. Den är så billig att man bara slänger den och köper en ny när den blir ofräsch. Det är också skönt.
Så mitt tips är att kolla på Ö&B, Rusta, ICA eller någon mack. Ju enklare grill desto bättre.

Ett extra tips är att du tar in gallret och kör i diskmaskin efter varje användning. Då håller det sig fräscht utan slit. Gallret förvarar jag bland kastruller i köket, inte i garaget på grillen.
Exakt. Du tänker som jag, utomhuskök är lite larvigt. Inte "true" på nåt sätt. Förr hade Ö&B, Rusta och ICA sådana enkla grillar av hyfsad kvalitet. De höll något år, sen köpte man en ny. Men numera verkar det bara vara klotgrillar av låg kvalitet som gäller på de ställena. Min senaste, den som snart kollapsar, är ganska stor och bra. Den köpte jag på Jysk, men de har tagit bort den ur sortimentet.
Citera
2016-05-03, 22:08
Medlem
Slints avatar
Här: https://www.vidaxl.se/p/40714/kolgrill-med-tva-hjul-svart
70x50

Tog inte värst lång tid att googla.
Citera
2016-05-03, 22:09
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat: