• 1
  • 2
2016-05-04, 12:30
Medlem
Det har rapporterats ganska flitigt om laddare frn Apple som brjat brinna, bde utan och med mobilen inkopplad. Verka glla senare modeller, typ frn Iphone 5S och framt.

Har sjlv knt hur djvla varma de kan bli s jag litar inte ett skit p "kvalitetsladdare", hnder skert oftare med kopiorna men nt fel r det utan tvekan p de senare frn Iphone.
Citera
2016-05-04, 15:31
Medlem
Scatizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocken.Bruse
Bara en dum frga frn en som inte r s kunnig inom el och elektronik... det r vl ingen strre skillnad p en batteriladdare och vilken ntdel som helst som sitter i vra elektriska apparater. Allt ifrn TV, stereo till kaffebryggare. Alla matas ju med 230 Volt vxelstrm och sedan sitter det en transformator inom dessa som omvandlar spnningen till rtt strmstyrka... vanligtvis till likstrm. Men dessa kontakter oavsett om den gr till TVn, stereon eller kaffebryggaren lter vi ju vara pluggade i ntkontakten dygnet runt ret runt.

Enl mig r det vl sjlva batteriet oavsett om det r ett NiMH batteri, nyare Litiumjon eller gammalt NiCd som r den svaga punkten. Rtta mig om jag har fel. Frutsatt naturligtvis att det inte R FEL p sjlva ntdelen.

Du har helt rtt. De flesta vet dock inte om detta fr att dom r okunniga och det r vanligare frekommande att en del mobilladdare har brjat brinna. Detta har oftast att gra med att mobilladdare av dlig kvalitet kps. Som jag skrev innan ocks att det har ingen betydelse fr kabeln i sig om telefonen sitter p laddning eller ej, kabeln matas fortfarande med 230V, med andra ord r risken allts lika stor att kabeln brjar brinna ven om inte telefonen laddas.
Citera
2016-05-04, 15:38
Medlem
GalFisks avatar
Apple har idiotdesignat laddkablar med skarp, hrd kant mot kabeln och dlig strck/bjavlastning. Microsoft fick terkalla ntkablar till Surface nr de frskte efterapa Apples design. Vi anvndare r inte heller s snlla p vra kablar, vldesignade eller ej.

En laddare kan leverera ett par ampere vid 5 volt, och nr kabeln r s sliten inuti att en av de smala trdarna i ledaren kommer t den andra, kan den ltt bli rdgldande utan att laddaren ndvndigtvis uppfattar att ngot r fel.

Sjlva adaptern kan ta eld om den r dligt tillverkad, men min uppfattning r att det oftast r kabeln som brjar brinna nra en av kontakterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in