Citat:
Ursprungligen postat av
LaScala
Då vrider jag det ett varv till då bara för att jag kan. Varför återvänder syrier från Danmark men inte från Sverige?
Härifrån har irakier återvänt. Men syrier stannar.
Varför försöker folk ta sej hit från Danmark via tågtunneln och under lastbilar.
Varför stannar de inte i Danmark?
Fattar du då vad den patetiska idioten funderar över?
Jag tror du och jag och alla andra patetiska idioter funderar ganska mycket över vad som gör att vissa människor kan stanna, leva och kämpa även i krigsdrabbade länder, och varför vissa andra människor inte kan det.
Varför vissa av de människor som anser sig inte kunna stanna, leva och kämpa i sina krigsdrabbade hemländer kan tänka sig att stanna på första bästa säkra plats, och varför vissa andra människor inte kan det.
Varför vissa människor som ursprungligen inte kunnat tänka sig att stanna, leva och kämpa i sina hemländer, fortsätter genom det ena säkra landet efter det andra, förkastandes allt mer förmånliga villkor, för att ta sig in i Sverige samtidigt som andra människor i liknande situation inte gör det.
Och slutligen funderar vi patetiska idioter väldigt mycket över hur det så självklart kan anses vara Sveriges ansvar att tillfredsställa dessa svårtillfredsställda människor som på sin väg hit förkastat möjlighet efter möjlighet till ett bättre, tryggare liv och samtidigt förpassat sig själva längre och längre bort från varje sammanhang där asylrätt kunde varit tillämpligt.
Ju längre från hemlandet de kommer, desto längre från allt asylskälsfarligt hamnar de. Ju närmare Sverige de kommer, desto tydligare blir det att de inte flyr
från något utan att de söker sig
till något.
Detta något kan knappast vara något annat än förmodat gynnsammare utfall i asyllotteriet för den med tveksamma asylskäl och bättre bidragsstandard. Vad skulle det annars vara? Goda utsikter på arbetsmarknaden? Vädret? Maten?
Och, självklart, även ett relativt fåtal bevisar att det är möjligt att återvända utan omedelbar fara för liv och lem. Det i sin tur påvisar att det inte varit odiskutabelt nödvändigt att ta sig hela vägen till Sverige för att rädda livhanken till att börja med. Den insikten ger lite större manövreringsutrymme än vad som funnits under lång tid nu.