2016-05-02, 15:11
Medlem
Panzs avatar
Består lån av en räntedel och en amorteringsdel? Kan man säga att dessa två beror av varandra?
Citera
2016-05-02, 15:33
Medlem
Rick.Jamess avatar
Oh my fukkkin god.

Haha, du skämtar väl med mig nu? eller hur gammal är du egentligen.

Men visst, för att svara på din:

Om du lånar 100 tkr till en ränta om 10 %. Så betalar du 10 tkr / år, och om du nu skulle amortera ned din skuld så betalar du ju självfallet mindre i ränta (givet samma räntesats), ex:

0.10 x 90 000 = 9000 kr (du har amorterat ned din skuld till 90 tkr och betalar nu 10 % av denna skuld).

Men som sagt, så hoppas jag verkligen att du nu skämtar med mig.
Citera
2016-05-02, 16:03
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panz
Består lån av en räntedel och en amorteringsdel? Kan man säga att dessa två beror av varandra?

Ett lån består av de pengar du lånar, en skuld. Däremot består en lånebetalning oftast av en amorteringsdel och en räntedel. Räntan är kostnaden för lånet och amorteringen minskar din skuld. Varför jag säger oftast är för att det förekommer amorteringsfria lån.

Ovan skribent har förklarat det hela bra. Jag hoppas att du inte sitter med några egna lån.
Citera
2016-05-02, 16:06
Medlem
Panzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.James
Oh my fukkkin god.

Haha, du skämtar väl med mig nu? eller hur gammal är du egentligen.

Men visst, för att svara på din:

Om du lånar 100 tkr till en ränta om 10 %. Så betalar du 10 tkr / år, och om du nu skulle amortera ned din skuld så betalar du ju självfallet mindre i ränta (givet samma räntesats), ex:

0.10 x 90 000 = 9000 kr (du har amorterat ned din skuld till 90 tkr och betalar nu 10 % av denna skuld).

Men som sagt, så hoppas jag verkligen att du nu skämtar med mig.

Nja, något skämt var det inte direkt. Men man kan väl säga att frågan var en aning retorisk.
Citera
2016-05-02, 16:11
Medlem
Rick.Jamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panz
Nja, något skämt var det inte direkt. Men man kan väl säga att frågan var en aning retorisk.

Aja, i vilket fall så var det underhållande läsning. Hoppas du blivit lite klokare nu. Hört att man kan få massa bra lån på Elgiganten och dylikt, kanske borde kolla in det?
Kreditkort är också väldigt bra, ingen amortering ens och super bra ränta
Citera
2016-05-02, 16:13
Medlem
Panzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Ett lån består av de pengar du lånar, en skuld. Däremot består en lånebetalning oftast av en amorteringsdel och en räntedel. Räntan är kostnaden för lånet och amorteringen minskar din skuld. Varför jag säger oftast är för att det förekommer amorteringsfria lån.

Ovan skribent har förklarat det hela bra. Jag hoppas att du inte sitter med några egna lån.

Tack så mycket.
Citera
2016-05-02, 16:15
Medlem
Panzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.James
Aja, i vilket fall så var det underhållande läsning. Hoppas du blivit lite klokare nu. Hört att man kan få massa bra lån på Elgiganten och dylikt, kanske borde kolla in det?
Kreditkort är också väldigt bra, ingen amortering ens och super bra ränta

Tack så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in