2016-05-01, 21:12
Medlem
QkNNs avatar
Jag vet inte hur jag ska kunna säga nej..

Låt mig beskriva..

En tjej jag gick i skolan med och som var min vän då (jag vill tro att hon fortfrande är det, eller hon är kanske det, men det var jättelänge sen vi umgicks, typ 13-14 år sedan) vill låna pengar av mig.

Hon har barn och är ensam, hon vet inte vem pappan är. Jag har lånat ut pengar till henne flera gånger, men hon betalar inte till baka. Det är inga jättesummor, men tror det är uppe i 3000 nu, jag vill ju såklart hjälpa henne.. men jag tycker att det börjar bli lite tråkigt att hon bara hör av sig när hon vill ha pengar.

Vad ska jag göra?
Citera
2016-05-01, 21:14
Medlem
Kapa kontakten, uppenbart att hon utnyttjar dig.
Citera
2016-05-01, 21:16
Medlem
Katzyns avatar
Nej, hon är såklart inte din vän nu. Hade hon varit det hade hon åtminstone hört av sig av fler skäl (till exempel för att höra hur det är med dig) och inte bara för att få pengar.

Ska hon ha pengarna för att hon inte kan betala hyra eller mat, anmäl henne till soc, kanske hennes barn behöver hjälp.
Citera
2016-05-01, 21:16
Medlem
franges avatar
Säg nej till henne?
Citera
2016-05-01, 21:17
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN

Låt mig beskriva..

En tjej jag gick i skolan med och som var min vän då (jag vill tro att hon fortfrande är det, eller hon är kanske det, men det var jättelänge sen vi umgicks, typ 13-14 år sedan) vill låna pengar av mig.

Hon har barn och är ensam, hon vet inte vem pappan är. Jag har lånat ut pengar till henne flera gånger, men hon betalar inte till baka. Det är inga jättesummor, men tror det är uppe i 3000 nu, jag vill ju såklart hjälpa henne.. men jag tycker att det börjar bli lite tråkigt att hon bara hör av sig när hon vill ha pengar.

Vad ska jag göra?

Naturligtvis ska du inte låta dig utnyttjas hur som helst. Om ni inte har någon relation, kontaktar hon ju dig bara i det syftet? Hur ser hennes övriga skuldsituation ut, kan du inte hjälpa henne på andra sätt?
Citera
2016-05-01, 21:18
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mchumuburu
Kapa kontakten, uppenbart att hon utnyttjar dig.
Ja det börjar kännas så.. det är ju också så att det är ganska hög skatt i sverige och mycket av den går ju till att hjälpa ensamma kvinnor med barn.
Citera
2016-05-01, 21:18
Medlem
Citat:

Låt mig beskriva..

Vad ska jag göra?

Du har besvarat dig själv ganska bra där tycker jag. När det tryter funderar hon kring vilka vägar hon kan gå och med tanke på att du är alldeles för snäll så är det inget dumt val att gå till dig, när du gjort ditt bryr hon sig inte längre.

Du blir utnyttjad, inget annat. Du ska inte ge pengar till sådana människor. Vill du vara godhjärtad så finns det massor med organisationer som behöver dina slantar bättre än en girig och egoistisk tjej.
Citera
2016-05-01, 21:21
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Naturligtvis ska du inte låta dig utnyttjas hur som helst. Om ni inte har någon relation, kontaktar hon ju dig bara i det syftet? Hur ser hennes övriga skuldsituation ut, kan du inte hjälpa henne på andra sätt?
Jag vet inte hur den ser ut. Hon säger att hon inte vill låna av någon bank.. jag tycker hela hennes svar på det var lite suspekt. Det känns som att det är nått skummt med allt..
Citera
2016-05-01, 21:22
Medlem
Skulle säga nej, eller kanske erbjuda hjälpa henne leta jobb, eller säga att du skulle kunna ge henne pengar i fall hon kom över och städa ditt hus eller kratta löv eller liknande.
Eller så erbjuder du henne köpa en påse med mat. I fall hon tackar nej eller blir arg så vet du ju att hon utnyttjar dig. Sen skulle jag kanske till och med se till och kontakta socialen, i fall ungen inte får det hen behöver.
Men troligtvis så ser hon dig som en lättlurad idiot som hon kan utnyttja, och eftersom du är en sån' enkelt manipulerad tvättsvamp kommer hon forsätta ta dina pengar för att köpa cigg och trisslotter för.
Citera
2016-05-01, 21:24
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Jag vet inte hur den ser ut. Hon säger att hon inte vill låna av någon bank.. jag tycker hela hennes svar på det var lite suspekt. Det känns som att det är nått skummt med allt..

Då är hon utan tvivel svårt skuldsatt och att ge henne pengar är som att kasta dem i sjön. Nej, alla fordringsägare är brända för hennes del och då kommer hon till dig som en sista utväg.

Varför kan hon inte ta hand om sin ekonomi? Är hon arbetslös, hälsoproblem, annat?
Citera
2016-05-01, 21:31
Medlem
ColaKexs avatar
Självklart ska du inte låna ut pengar till en person som inte betalar tillbaka. Spelar ingen roll hur besvärlig hennes situation är, du får säga åt henne att söka andra alternativ. Låt henne inte utnyttja din godhet.
Citera
2016-05-01, 21:32
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Skulle säga nej, eller kanske erbjuda hjälpa henne leta jobb, eller säga att du skulle kunna ge henne pengar i fall hon kom över och städa ditt hus eller kratta löv eller liknande.
Eller så erbjuder du henne köpa en påse med mat. I fall hon tackar nej eller blir arg så vet du ju att hon utnyttjar dig. Sen skulle jag kanske till och med se till och kontakta socialen, i fall ungen inte får det hen behöver.
Men troligtvis så ser hon dig som en lättlurad idiot som hon kan utnyttja, och eftersom du är en sån' enkelt manipulerad tvättsvamp kommer hon forsätta ta dina pengar för att köpa cigg och trisslotter för.

Det är det jag menade med att hjälpa på andra sätt. Hjälpa henne att komma ur sin situation vore ett bättre alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in