2016-04-30, 22:41
Medlem
Behöver tips och råd ang mindre fjällvandring 2-4 dagar med fiske som prio,helst inte för långt upp ,låt oss säga upp till Åre med omnejd,är ifrån västkusten så därav!
Har inte jätte erfarenhet men har gjort några enstaka vandringar själv typ runt grövelsjön, för typ 10 år sedan och lite andra mindre på 2-3 dagar ,kiruna ,sälen mm
Är inte jättevältränad men har i grund och botten en bra grund (jägare på K3 då vi fick gå på en del vandring om vi säger som så) plankar på 1-2 mil om dagen om det vill sig väl,

kanske inte hjälper i dag men jag har ett jävla anamma om mer därtill,har hyffsad koll på det övriga och klarar mig själv några dagar utan civilisationen
kommer bära med mig ett 1 manstält+sovsäck och torrfoder för ca 3 dagar ,kläder för dito mm
men som sagt fiske är prio,men syftet är komma bort från allt i några dagar
Tips?
Citera
2016-04-30, 23:18
Medlem
Andersdamaans avatar
En trevlig dagstur får du om du traskar runt i Sonfjällets nationalpark/Härjedalen. Man hinner upp på fjället och ned igen på ca sex timmar och utsikten från toppen är väldigt vacker. Bra öringfiske har du i ån Voxnan som ringlar sig över myren vid foten av fjället. Har aldrig misslyckats med att få fisk där. Glöm inte fiskekortet bara, för det är rätt ofta som kontrollanten kommer traskande.
Citera
2016-04-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
En trevlig dagstur får du om du traskar runt i Sonfjällets nationalpark/Härjedalen. Man hinner upp på fjället och ned igen på ca sex timmar och utsikten från toppen är väldigt vacker. Bra öringfiske har du i ån Voxnan som ringlar sig över myren vid foten av fjället. Har aldrig misslyckats med att få fisk där. Glöm inte fiskekortet bara, för det är rätt ofta som kontrollanten kommer traskande.
Tack,låter bra,,,,
Citera
2016-05-01, 12:27
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Behöver tips och råd ang mindre fjällvandring 2-4 dagar med fiske som prio,helst inte för långt upp ,låt oss säga upp till Åre med omnejd,är ifrån västkusten så därav!
Har inte jätte erfarenhet men har gjort några enstaka vandringar själv typ runt grövelsjön, för typ 10 år sedan och lite andra mindre på 2-3 dagar ,kiruna ,sälen mm
Är inte jättevältränad men har i grund och botten en bra grund (jägare på K3 då vi fick gå på en del vandring om vi säger som så) plankar på 1-2 mil om dagen om det vill sig väl,

kanske inte hjälper i dag men jag har ett jävla anamma om mer därtill,har hyffsad koll på det övriga och klarar mig själv några dagar utan civilisationen
kommer bära med mig ett 1 manstält+sovsäck och torrfoder för ca 3 dagar ,kläder för dito mm
Tips?

Vad ska du fiska med?
Citera
2016-05-01, 16:13
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Tack,låter bra,,,,
Det är fint där, fjällen och fisket, men också björntätast i Sverige, så ha kameran redo
Citera
2016-05-02, 10:51
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Tack,låter bra,,,,
Mittemot Sonfjället så har du sedan det litet mindre fjället Skärsjövålen, döpt efter tjärnen Skärsjön. I den sjön så finns det både harr och röding. Bilvägen slutar halvvägs upp på fjället, sedan så får man traska någon timme.
Citera
2016-05-02, 11:10
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:

Tips?

Grövelsjön i nordligaste Dalarna är ett bra alternativ, en dag över Långfjället ner till stugorna vid Hävlingen.

Dag 1: vaknar på fjällstationen, gå till Hävlingsstugorna, framme på eftermiddagen, fiska

Dag2: fiska och gå lite i omgivningen, kanske en avstickare till Töfsingdalens nationalpark som ligger tätt inpå.

Dag 3: gå tillbaka till Grövelsjön, kvällsbusen till Mora och tåget hem

Markerad led, lättvandrat, cirka 16 km till Hävlingen. Tryggt, du träffar på folk.

Fjällkarta W51
Citera
2016-05-04, 20:59
Medlem
Tackar för tipsen, verkligen uppskattat
Blir nog Grövelsjön med omnejd (är väl Töfsingedalens nationalpark jag var och vandrade i för typ 10 år sedan,dåligt med fisk dock)
Kommer fiska med fluga och spinn beroende på läge och tillfälle
Ser fram emot det,,
hmmmm sista fråga hur är fisket i början på Juli?
Citera
2016-05-05, 00:54
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Blir nog Grövelsjön med omnejd (är väl Töfsingedalens nationalpark jag var och vandrade i för typ 10 år sedan,dåligt med fisk dock)
Ser fram emot det,,

Varför tar du det ända tipset du fått? Vad ska du fiska med? Grövelsjön är ju lite som Dalarna, tråkigt....
Citera
2016-05-05, 19:10
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ser fram emot det,,

Jag fiskar sällan, då inte på fjället, men det borde vara bra med tanke på myggen som fiskarna äter.

Kan du undvara 4 dagar? I så fall kan du gå vidare från Hävlingen till Rogen som lär ha bra Harrfiske. Avstånden är ungefärliga, gick där augusti 2003.
  • Dag 1. Grövelsjön - Hävlingen Fiske 16 km (stuga)
  • Dag 2. Hävlingen - Rogen Fiske 12 km (tält)
  • Dag 3. Rogen - Rogenstugan Fiske (stuga) 12 km
  • Dag 4. Rogenstugan - Käringsjövallen Fiske 15 km eller Käringsjön 7 km, skjuts eller taxi till Tännäs och vidare med buss.

Det är väldigt blockrik mark kring Rogen, med ett enmanstält ska det går att hitta en tältplats dag 2.

Ett annat alternativ är att ta dig till Tännäs, vidare till Käringsjövallen (ca en mil på leden från Rogenstugan), det går väg enda fram.
  • Dag 1. Käringsjövallen - Rogenstugan (stuga) 15km
  • Dag 2. Fiske
  • Dag 3. Rogenstugan - Käringsjön (tält) 7 km
  • Dag 4. Skjuts eller taxi eller 15 km vandring till Tännäs

Fjällkarta W51 och W59

http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/harjedalen/rogen/Pages/index.aspx

http://www.funasfjallen.se/sommar/wp-content/uploads/sites/2/2014/03/tur21.pdf

http://www.tannasfiskecentrum.se/
Citera
2016-05-05, 19:29
Medlem
Från västkusten är det ju kortare att åka till Norska fjäll t ex Hardangervidda

http://ut.no
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto