2016-04-30, 20:15
Medlem
Megatrons avatar
Jag har ett gult kabelskyddsrör som kommer upp under huset (plintgrund). Ur den kommer kabeln som går vidare upp i golvet och in i elskåpet som sitter inomhus. Men röret ligger öppet, även om den inte ligger direkt på marken.

Frågan är hur man tätar ändarna på röret på mest professionella sätt!? Tips någon?
Citera
2016-04-30, 20:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Jag har ett gult kabelskyddsrör som kommer upp under huset (plintgrund). Ur den kommer kabeln som går vidare upp i golvet och in i elskåpet som sitter inomhus. Men röret ligger öppet, även om den inte ligger direkt på marken.

Frågan är hur man tätar ändarna på röret på mest professionella sätt!? Tips någon?
Varför vill du täta där? Ser inget direkt behov av det.
U
Om du ändå vill göra det, så tryck in en tuss isolering runt kabeln och täta med valfri fogmassa/silicon.
Citera
2016-04-30, 20:32
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron

"Krymp-tape" (vet inte det exaka namnet) skulle jag säga... som typ krympslang men tjockare sen lindar den runt röret och ut över kabeln som du ska täta emot, värmer och det skapar en vattentätt avslut. Vet att det var så vi skarvade en elledning mellan 2 fastigheter som grävdes av. Detta gjordes då av min far som är certifierad elektriker.
Citera
2016-04-30, 21:59
Medlem
garm76s avatar
Du ska inte täta röret. Det fungerar bara som ett skydd för elkabeln eller läggs utan kabel för senare kabeldragning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in