2016-04-29, 12:29
Medlem
Hejsan Flashback!

Hade länge funderat på att börja lära mig lite om aktiehandel och sparande inom detta. Efter jag hade läst en stund om aktier så bestämde jag mig för att investera en femhundring till att börja med, så jag kan förlora den och lära mig något. Jag investerade 500kr i 3 olika bolag. Efter jag gjort detta bevakar jag dessa 3 kurser över några dagar och dom går upp och ner såklart. Sammanlagt har mitt värde på dessa 3 aktier sjunkit 7kr över 3 dagar (storsummor jag vet).

Men nu till det jag inte förstår: Jag hade ca 13kr kvar på saldot hos Avanza och nu står det att saldot ligger på -194kr. Dessutom står det under rubriken "Fördelning på alla konton" att jag har en skuld på 28,3%.

Är detta bara nån slags bugg eller har jag missat något?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2016-04-29, 12:39
Medlem
Det är förmodligen courtage (dvs. avgiften för att handla bland annat aktier) som har dragits från ditt konto. Skulle råda dig att välja en billigare courtageklass så kan du handla för nästan ingen avgift alls: https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/oversikt.html
Citera
2016-04-29, 13:05
Medlem
Japp, där tror jag du hittade boven i dramat. Det var bara till att sälja av det jag kunde eftersom att mina småsummor jag investerat inte skulle täcka courtageavgiften på långa vägar.

Man lär sig något varje dag, tack för hjälpen!
Citera
2016-04-29, 13:26
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klotisnot
Japp, där tror jag du hittade boven i dramat. Det var bara till att sälja av det jag kunde eftersom att mina småsummor jag investerat inte skulle täcka courtageavgiften på långa vägar.

Man lär sig något varje dag, tack för hjälpen!

Grattis, nu när du sålde av får du betala ett courtage till...

Byt till Avanza Mini så har du rörligt courtage med minimicourtage 1 kr, vilket verkar vara lämpligt för dig.
Citera
2016-04-29, 13:36
Medlem
Jag vet men det jag sålde aktierna för kommer att täcka dem avgifterna. Okej, hur bytar jag courtageklass?
Citera
2016-04-29, 13:56
Bannlyst
Citat:
Jag vet men det jag sålde aktierna för kommer att täcka dem avgifterna. Okej, hur bytar jag courtageklass?
Googla "avanza courtageklass"

Förresten, Aktietorget kostar alltid 19kr minst.
Citera
2016-04-29, 14:02
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Klicka på profil, väl profil i listan till vänster, välj courtageklasser, välj courtageklass.

Stockholmsbörsen och First north är fn 1kr. Andra som tex aktietorget, som nämnt ovan har fn 19kr.
Citera
2016-05-01, 12:41
Bannlyst
Du hade tydligen inte läst tillräckligt om detta hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in