2016-04-28, 01:55
Medlem
Jag är just nu utomlands och har betalat mycket med mitt bankkort.

Alla gångerna jag har betalat med kortet har jag känt mig säker eftersom jag använde chippet, jag körde alltså in chippet i maskinen och knappade in min pin kod.

För en stund sedan gick jag ner till receptionen och köpte 2 drickor.

Denna gången betalade jag inte som dom andra gångerna.

Utan han drog mitt kort flera gånger, men det verkade inte gå? Till sist la han in kortet i maskinen och jag fick knappa in min pin kod, alltså så som jag gjort dom alla andra gångerna när jag handlat.

Nu är jag inne på min bank och jag ser att jag betalade drickorna för 20:- men jag nojjar nu och tänker hela tiden på varför han drog mitt kort så många gånger.

Nu vill jag veta om han på något sätt kan dra ifrån mig pengarna så? Genom att dra kortet som han gjorde? Eftersom jag fortfarande har mina pengar kvar så är det lugnt, men kan dem rensas vid ett senare tillfälle?

Tycker ni jag ska spärra kortet? Eller är jag säker?
Senast redigerad av butterfly9797 2016-04-28 kl. 02:01.
Citera
2016-04-28, 02:02
Medlem
Realisten73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797

Alla gångerna jag har betalat med kortet har jag känt mig säker eftersom jag använde chippet, jag körde alltså in chippet i maskinen och knappade in min pin kod.

Utan han drog mitt kort flera gånger, men det verkade inte gå? Till sist la han in kortet i maskinen och jag fick knappa in min pin kod, alltså så som jag gjort dom alla andra gångerna när jag handlat.

Nu är jag inne på min bank och jag ser att jag betalade drickorna för 20:- men jag nojjar nu och tänker hela tiden på varför han drog mitt kort så många gånger.

Nu vill jag veta om han på något sätt kan dra ifrån mig pengarna så? Genom att dra kortet som han gjorde? Eftersom jag fortfarande har mina pengar kvar så är det lugnt, men kan dem rensas vid ett senare tillfälle?

Begärde du inte att få kvitto?!
Citera
2016-04-28, 06:02
Medlem
Crashs avatar
Äh sluta noja, var nog bara maskinen som krånglade. Banken ersätter om du blir lurad
Citera
2016-04-28, 07:07
Medlem
Fenjal888s avatar
Du nojar nog bara (antagligen), låter som maskinen krånglade och inget annat.
Citera
2016-04-28, 07:23
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Se alltid till att inte ha mer pengar på ditt kort än vad du med lätthet kan avvara.
Om du är så här paranoid, varför har du med ditt kort utomlands?
Jag hade i så fall tagit ut kontanter och betalat överallt med dem.

Du vet att varje gång du betalar i en Svensk butik kan de om de vill lägga på mer kostnader på ditt kort i efterhand, om de vill? Det är rutin för vad restauranger gör om man skrivit på kvittot att man vill ge dricks.

Ta det lugnt, inget kommer hända.
Senast redigerad av Hitokiri-Battosai 2016-04-28 kl. 07:44.
Citera
2016-04-28, 07:25
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797

SPÄRRA KORTET PÅ EN GÅNG!!!!!!1!!
Citera
2016-04-28, 18:35
Medlem
Isnatts avatar
När jag försöker 'dra' kortet i skåran så brukar maskinen alltid upptäcka att kortet har chip och strår det p displayen att 'kortet har chip' och då måste jag sätta i det för att kunna betala med kortet.
Citera
2016-04-28, 21:04
Medlem
Fenjal888s avatar
Är det ovanligare med chip utomlands? För i Sverige "drar" man ju aldrig korten längre, däremot används magnetremsan flitigt när man är på semester.
Citera
2016-04-28, 21:49
Medlem
Enydrions avatar
Antar att de inte kan kopiera chipet, så de kopierar magnetremsan och utomlands finns det automater som tar kort med endast magnetremsa?

Så egentligen skulle man kunna skrapa bort magnetremsan eller avmagnetisera den, så skulle man kunna vara ganska säker mot att bli bestulen, sen ska man väl skrapa bort den där extra koden tre siffror eller vad det är och lära sig / skriva upp nån annanstans...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in