Citat:
Ursprungligen postat av
carol043
Förutom Johan Vilde är det väl ingen ”professionell” porr som görs i Sverige längre. Synd tycker jag.
Det blomstrade väl på nittiotalet och sedan blev det gradvis sämre fram tills typ 2013 då de verkade sluta helt. Mike Beck och Erik Fischer var väl de stora producenterna på slutet. Gratisstreamingsajterna gjorde att folk slutade betala för porr och i synnerhet DVDs.
Problemet för Sverige ut en porrsynvinkel är litet land med hög levnadsstandard och utbildning. Detta gör att få tjejer söker sig till porren som levebröd och det är svårt att leva ett normalt liv när många känner igen en på gatan.
Det fanns ju aldrig några stora pengar att tjäna på svensk porr, visst fick de bättre betalt än socialbidrag som kankse var alternativet för många av dem men förmögna blev de inte, sen lockades de og in i en värld de trodde var annan än den var.
Att få betalt för att ha sex låter trevligt, men det är nog sällan så trevligt som det ser ut.
Efter att internet kom så fanns inte de ekonomiska förutsättningarna för en professionell bransch kvar, att som svenskt bolag flytta över produktionen till internet och ha de ekonomiska muskler att konkurrera med amerikansk porr fanns inte.
Finns knappt någon europeisk porr kvar, åtminstone inte i välbärgade länder. Öst och fattiga länder blomstrar lite då det finns brudar där som är villiga att ta emot den betalning som erbjuds.
Tyvärr må jag säga, för även om jag inte var någon stor konsument av svensk porr så fanns det en charm med den, jag hade nog gärna sett att den kommit tillbaka.