2016-04-26, 21:00
Medlem
Alla som jag läser om verkar ha börjat på typ 1970-talet eller tidigare. Finns det någon som började så sent som under 1990 talet. Och gjort sig en rejäl förmögenhet?

Tänker då inte på folk som startat företag och börsnoterat dem. Heller inte investmentbolag med folk på styrelseposter etc.

Utan jag tänker på typ Svenssons. Som gått från näst intill ingenting till en hel hög med pengar. Typ $50 miljoner.
Citera
2016-04-26, 22:34
Medlem
Tänker du logiskt är det rätt uppenbart. Hur har de stora investerarna byggt sina förmögenheter? Jo, med ränta på ränta effekten. Någon från 90-talet har inte varit inne många år i marknaden och därför inte hunnit bygga upp ett jättekapital över tid. Kollar du på en graf ser du hur snabbt portföljen exploderar efter ett antal år, dit har inga under 30 hunnit för de är fortfarande i det tidigare skedet av grafen.

Sen kan det säkert finnas någon som i ungdomen la allt på fpc, men det är inte riktigt något att se upp till.
Senast redigerad av IdkIdk 2016-04-26 kl. 22:37.
Citera
2016-04-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdkIdk
Sen kan det säkert finnas någon som i ungdomen la allt på fpc, men det är inte riktigt något att se upp till.
Visserligen. Men det borde ju finnas raketer som folk hoppat på. Någon som typ hoppat på 4-5 tåg efter varandra och tre av dessa blev riktiga raketer. Typ Priceline Group i USA. Bolaget förlorade massvis med pengar i början av 2000-talet. Och ingen trodde på dom i princip. Sedan upp ifrån askan. Och $1.2 är nu idag, $1,333.95

Om man bara ska köra på trygg och stabil tillväxt. Vilket man bör göra egentligen. Typ 11% per år.

Då anser jag att det är mycket mer värdefullt att slänga bränsle på elden. Genom att starta företag, driva det i 5-10 år. Och sedan sälja av det för en större(förhoppningsvis) summa pengar.

Sedan efter det. Kan man fokusera all sin kraft på att investera rätt. Låter det klokt?

Jag menar. Hoppar du in på börsen med 1 miljon sek. Okej. Det kanske är 2 miljoner efter 5 år.

Men säg att du istället startar ett företag där du skapar värde. Driver det i fem år och sedan gör du en vinst efter försäljning på 20 miljoner efter skatt. Visst, det går inte med en pizzeria eller EN korvkiosk.

Men går du denna väg. Då har du fått 20 miljoner på 5 år. Vad det skulle ta din 1 miljon på börsen kanske 30 år.

Klart, vill man jobba så lite som möjligt. Då är väl börsen bäst. Men ska man leva på direktavkastningen så krävs det troligtvis att man börjar med några miljoner.

Så, min första fråga lyder. Hur har ni fått lös pengar till att investera på börsen?? Är det genom företagande, arv, gåva, jobb/kneg etc. ??

Och min andra fråga lyder därmed. Hur ser er plan ut för er som vill bli rik från börsen, för det kommer bli väldigt svårt, om ni inte redan har några miljoner att investera.

Eller är planen 15 år i framtiden. Är det då du ska ha tillräckligt mycket pengar för att leva på direktavkastningen???

Här är en bra artikel som jag rekommenderar. Det kallas "pengar systemet".
http://www.fastlaneentrepreneurs.com/2012/how-to-never-work-another-day-in-your-life-the-money-system-portfolio/
Senast redigerad av Maxjohan1983 2016-04-27 kl. 00:25.
Citera
2016-04-27, 00:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Eller är planen 15 år i framtiden. Är det då du ska ha tillräckligt mycket pengar för att leva på direktavkastningen???
Det är i alla fall en plan.

En bättre plan än att förbli fattig, till och med.
Citera
2016-04-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
En bättre plan än att förbli fattig, till och med.
Varför är det bättre?
Okej. Du menar att börjar man inte någon gång så förblir man fattig? Är det de du syftar på?
Senast redigerad av Maxjohan1983 2016-04-27 kl. 00:31.
Citera
2016-04-27, 05:25
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Varför är det bättre?
Okej. Du menar att börjar man inte någon gång så förblir man fattig? Är det de du syftar på?

om chansen ökar att du lyckas ju längre du sparar så bör ju människor med större tålamod lyckas i större grad än människor som vill bli rik nu. Sedan om det innebär att dem med tålamod kanske kan gå i pension några år tidigare än vad dem Annars hade kunnat gjort, bo lite finare än vad dem annars kunna gjort, resa lite bättre å längre än vad dem annars kunnat gjort. Så bör det ju vara värt det om man inte upplever sig göra förstora uppoffringar nu när man bygger upp för det bättre livet om som förhoppningsvis kommer komma
Citera
2016-04-27, 05:56
Medlem
Citat:
Visserligen. Men det borde ju finnas raketer som folk hoppat på. Någon som typ hoppat på 4-5 tåg efter varandra och tre av dessa blev riktiga raketer. Typ Priceline Group i USA. Bolaget förlorade massvis med pengar i början av 2000-talet. Och ingen trodde på dom i princip. Sedan upp ifrån askan. Och $1.2 är nu idag, $1,333.95

Om man bara ska köra på trygg och stabil tillväxt. Vilket man bör göra egentligen. Typ 11% per år.

Då anser jag att det är mycket mer värdefullt att slänga bränsle på elden. Genom att starta företag, driva det i 5-10 år. Och sedan sälja av det för en större(förhoppningsvis) summa pengar.

Sedan efter det. Kan man fokusera all sin kraft på att investera rätt. Låter det klokt?

Jag menar. Hoppar du in på börsen med 1 miljon sek. Okej. Det kanske är 2 miljoner efter 5 år.

Men säg att du istället startar ett företag där du skapar värde. Driver det i fem år och sedan gör du en vinst efter försäljning på 20 miljoner efter skatt. Visst, det går inte med en pizzeria eller EN korvkiosk.

Men går du denna väg. Då har du fått 20 miljoner på 5 år. Vad det skulle ta din 1 miljon på börsen kanske 30 år.

Klart, vill man jobba så lite som möjligt. Då är väl börsen bäst. Men ska man leva på direktavkastningen så krävs det troligtvis att man börjar med några miljoner.

Så, min första fråga lyder. Hur har ni fått lös pengar till att investera på börsen?? Är det genom företagande, arv, gåva, jobb/kneg etc. ??

Och min andra fråga lyder därmed. Hur ser er plan ut för er som vill bli rik från börsen, för det kommer bli väldigt svårt, om ni inte redan har några miljoner att investera.

Här är en bra artikel som jag rekommenderar. Det kallas "pengar systemet".
http://www.fastlaneentrepreneurs.com/2012/how-to-never-work-another-day-in-your-life-the-money-system-portfolio/
Att tro att man gör 20miljoner i vinst på 5år är en aning naivt, det kanske är 1/100 småföretag som lyckas med den bedriften,resten får gneta 12h dag*7dar i veckan.

Om du istället investerar miljonen på börsen har du efter 15år 7 338 878:- vilket genererar 30 578 i utdelningar i månaden, detta kan ALLA göra. Starta upp bolag som förvandlar 1miljon till 20 på 5år är det ett fåtal i världen som lyckas med.
Citera
2016-04-27, 09:16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Varför är det bättre?
Jag anser att det är bättre att vara rik än fattig.

Alla kanske inte håller med.
Citat:
Ja.

De där 15 åren går oavsett om du sparar eller inte.

Om du har ett sätt att bli rik på bara några år så grattis till dig, men jag vågar slå vad om en öl om att ditt sätt inte funkar.
Citera
2016-04-27, 09:18
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Alexander Vik - IT-bubblan.

Finns några som blankade MBS/CDOs under finanskrisen.
Citera
2016-04-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Att tro att man gör 20miljoner i vinst på 5år är en aning naivt, det kanske är 1/100 småföretag som lyckas med den bedriften,resten får gneta 12h dag*7dar i veckan.

Om du istället investerar miljonen på börsen har du efter 15år 7 338 878:- vilket genererar 30 578 i utdelningar i månaden, detta kan ALLA göra. Starta upp bolag som förvandlar 1miljon till 20 på 5år är det ett fåtal i världen som lyckas med.

lite naivt sagt att ALLA kan investera en miljon på börsen, där är du helt ute och cyklar.
Citera
2016-04-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Visserligen var mitt exempel angående företagande. Väldigt positivt. Men det kan man väl säga om ditt exempel med? Down jones index låg 7500. År 2002. Nu ligger det kring 18,000. Det är alltså inte ens 3x.

Så jag förstår inte hur en vanlig Svensson ska få 7x pengarna på 15 år. Men angående utdelning så har du väl rätt. Bara att investera i någon eller några av bankerna. De ger väl 5%+ eller mer. Och jag tror inte de kommer sluta tjäna pengar på lång tid framåt.
Citera
2016-04-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Alexander Vik - IT-bubblan.

Finns några som blankade MBS/CDOs under finanskrisen.
Önskar jag hade mage till att blanka. Visst tjänade Vik rejält med deg. Men han var väl också VD för företaget. Jag tänkte mer på doldisar som bara investerar utan någon involvering i företagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in