Citat:
Ursprungligen postat av
IdkIdk
Sen kan det säkert finnas någon som i ungdomen la allt på fpc, men det är inte riktigt något att se upp till.
Visserligen. Men det borde ju finnas raketer som folk hoppat på. Någon som typ hoppat på 4-5 tåg efter varandra och tre av dessa blev riktiga raketer. Typ Priceline Group i USA. Bolaget förlorade massvis med pengar i början av 2000-talet. Och ingen trodde på dom i princip. Sedan upp ifrån askan. Och $1.2 är nu idag, $1,333.95
Om man bara ska köra på trygg och stabil tillväxt. Vilket man bör göra egentligen. Typ 11% per år.
Då anser jag att det är mycket mer värdefullt att slänga bränsle på elden. Genom att starta företag, driva det i 5-10 år. Och sedan sälja av det för en större(förhoppningsvis) summa pengar.
Sedan efter det. Kan man fokusera all sin kraft på att investera rätt. Låter det klokt?
Jag menar. Hoppar du in på börsen med 1 miljon sek. Okej. Det kanske är 2 miljoner efter 5 år.
Men säg att du istället startar ett företag där du skapar värde. Driver det i fem år och sedan gör du en vinst efter försäljning på 20 miljoner efter skatt. Visst, det går inte med en pizzeria eller EN korvkiosk.
Men går du denna väg. Då har du fått 20 miljoner på 5 år. Vad det skulle ta din 1 miljon på börsen kanske 30 år.
Klart, vill man jobba så lite som möjligt. Då är väl börsen bäst. Men ska man leva på direktavkastningen så krävs det troligtvis att man börjar med några miljoner.
Så, min första fråga lyder. Hur har ni fått lös pengar till att investera på börsen?? Är det genom företagande, arv, gåva, jobb/kneg etc. ??
Och min andra fråga lyder därmed. Hur ser er plan ut för er som vill bli rik från börsen, för det kommer bli väldigt svårt, om ni inte redan har några miljoner att investera.
Eller är planen 15 år i framtiden. Är det då du ska ha tillräckligt mycket pengar för att leva på direktavkastningen???
Här är en bra artikel som jag rekommenderar. Det kallas "pengar systemet".
http://www.fastlaneentrepreneurs.com/2012/how-to-never-work-another-day-in-your-life-the-money-system-portfolio/