• 2
  • 3
2016-04-27, 21:18
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
För det första citerade jag inte dig, men du verkar vara lika dum som alla andra som lånar pengar utan att kunna betala lånet eller vill amortera. Gratis pengar köp lägenhet. När bubblan spricker som den kommer göra inom en snar framtid sitter många på pottkanten och inte vet vad de ska göra.

Haha är du på riktigt eller? Du citerade inte mig, men det var mig du skrev om. ''Gratis pengar'' jo visst tjena, ett banklån är sällan gratis, men det är väl du för dum för att förstå. Och vadå inte kunna betala lånet? Tror du att en bank lånar ut pengar till en person som inte har råd?
Citera
2016-04-27, 21:26
Medlem
Xer0s avatar
Detta kommer bara leda till mer deflation pga. att mer pengar går till att betala bolån hos bankerna.

Vart skall dessa pengar till att betala tillbaka lån + räntor komma ifrån?
Det är pengar som inte finns idag.

Någon måste låna upp dessa pengar, och på så vis lösa de tidigare lånen.

Låna till att betala andras räntor + amorteringar, det är det som lägenhets och husspekulanter gjort tidigare och kommer att få göra ännu mer i framtiden. .

Man löser inte systemfel utan att ändra på systemet.
Senast redigerad av Xer0 2016-04-27 kl. 21:32.
Citera
2016-04-27, 21:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Detta kommer bara leda till mer deflation pga. att mer pengar går till att betala bolån hos bankerna.

Vart skall dessa pengar till att betala tillbaka lån + räntor komma ifrån?
Det är pengar som inte finns idag.

Då måste någon låna dom pengarna i så fall.

Låna till att betala andras räntor + amorteringar, det är det som lägenhets och husspekulanter gjort tidigare och kommer att få göra ännu mer i framtiden. .

Man löser inte systemfel utan att ändra på systemet.

Eh, självklart skall de som belånat sig betala av i en vettig takt - procentsatserna är ändå ganska snälla och att betrakta som som minimum.

Att skylla på deflation funkar inte, ordningen måste återställas. Både riksbank och regering har insett det om än lite sent och efter ett otal påstötningar från EU.
Citera
2016-04-27, 21:38
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Eh, självklart skall de som belånat sig betala av i en vettig takt - procentsatserna är ändå ganska snälla och att betrakta som som minimum.

Att skylla på deflation funkar inte, ordningen måste återställas. Både riksbank och regering har insett det om än lite sent och efter ett otal påstötningar från EU.

Det som behövs för att det skall gå att betala av lånen är ett starkt inflöde av kapital till landet.

Jag vet inte vart bankerna har lånat, men jag antar att en hel del är utomlands, och en annan stor del är inlånade pengar som man tidigare lånat ut, som hamnar på konton och utgör kapitaltäckning för nya lån. På det viset lånas samma pengar ut flera gånger om. Och det fungerar så länge folk inte börjar ta ut sina pengar ur banken.

Pengar till alla räntor som skall betalas finns inte.
Citera
2016-04-27, 21:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det som behövs för att det skall gå att betala av lånen är ett starkt inflöde av kapital till landet.

Jag vet inte vart bankerna har lånat, men jag antar att en hel del är utomlands, och en annan stor del är inlånade pengar som man tidigare lånat ut, som hamnar på konton och utgör kapitaltäckning för nya lån. På det viset lånas samma pengar ut flera gånger om. Och det fungerar så länge folk inte börjar ta ut sina pengar ur banken.

Pengar till alla räntor som skall betalas finns inte.

Klart det finns, däremot blir det färre thailandsresor, bilbyten och platt-tv inköp i framtiden, helt säkert.
Citera
2016-04-27, 21:40
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Haha är du på riktigt eller? Du citerade inte mig, men det var mig du skrev om. ''Gratis pengar'' jo visst tjena, ett banklån är sällan gratis, men det är väl du för dum för att förstå. Och vadå inte kunna betala lånet? Tror du att en bank lånar ut pengar till en person som inte har råd?
En bank lånar ut pengar till folk som inte har råd titta hur det ser ut i Sverige, USA, Spanien etc Sverige har inte direkt drabbats men händer det något hur går det då? Hur gick det i USA och Spanien för de som lånat? Ett kassabiträde och en telefonförsäljare har inte råd med ett lån på 7 miljoner men de får låna till villan.
Citera
2016-04-27, 21:48
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Klart det finns, däremot blir det färre thailandsresor, bilbyten och platt-tv inköp i framtiden, helt säkert.

Ja, en möjlighet är ju att minska konsumtionen av importvaror och på så vis öka på bytesbalansen.
Citera
2016-04-27, 21:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja, en möjlighet är ju att minska konsumtionen av importvaror och på så vis öka på bytesbalansen.

Inte bara möjlighet - det är dithän de värst belånade kommer hänvisas. Lyckligtvis är det stora flertalet låntagare inte så hårt skuldsatta. Det hela är mestadels ett storstadsfenomen.
Citera
2016-04-27, 22:10
Medlem
gladdes avatar
@TS
Skandiabanken nischar sig i dagsläget som den enda banken som ej tillämpar ammorteringskrav ännu. Dvs att de inför det nya ammorteringskravet först den 1/6.
Citera
2016-04-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Du ska amortera 2% på ditt bolån ner till 70% belåning och 1% ner till 50%. Ditt topplån är inte ett bolån så den amortering som avtals där är helt separat från din amortering på den delen av dina lån som består av bolån. Så ja, du kommer behöva amortera på båda lånen samtidigt.

Sluta påstå saker som inte stämmer. Ett topplån är en del av ett bostadslån. https://sv.wikipedia.org/wiki/Toppl%C3%A5n
Du tänker på privatlån till kontantinsatsen.
Citera
2016-04-27, 22:52
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
En bank lånar ut pengar till folk som inte har råd titta hur det ser ut i Sverige, USA, Spanien etc Sverige har inte direkt drabbats men händer det något hur går det då? Hur gick det i USA och Spanien för de som lånat? Ett kassabiträde och en telefonförsäljare har inte råd med ett lån på 7 miljoner men de får låna till villan.
Tro mig, vem som helst får inte låna pengar av en bank. För ett år sedan var jag och kollade ifall det var möjligt för mig, men det var det inte på grund av för låg inkomst.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in