2025-05-07, 20:10
Medlem
DVikings avatar
Mot, Hennessy och Louis Vuitton r knappast lyx numera. Oinsatt ngslig medelklass och babbar/rappare kanske tar dessa verprissatta standardprodukter fr att kpa sig en upplevd klassresa.

Inget strre fel p grejerna men heller ingen lyx. De har vl frvisso annat i portfljen
Citera
2025-05-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du r debatt sugen men p ett personligt plan vilket blir helt konstigt och fel fr mig. Jag frstr att du inte kan s mycket om bolaget eller branschen, och inte kan eller vill frst nr kunskap delas till dig. Jag frstr det.

Nu var det ju iofs du som valde att interagera med mig, inte tvrtom. S jag frstr inte hur det kan knnas konstigt och fel?

Man kommer ingenstans med plattityder och spelad verlgsenhet nr man diskuterar olika aktie-case. FB r som alla vet svagt dr, kvantitet fre kvalitet och ingen ignorefunktion.

Du kanske vet vldigt mycket mer om bolaget n jag, men du vljer att inte visa det? Du fr grna versa mig med din kunskap, tvrtemot vad du sger s r det den enda anledningen till att diskutera p aktieforum ht fr mig.
Om det r ngot du anser att jag har missat hr s fr du grna uppmrksamma mig om det igen och grna kvantifiera istllet fr att komma med plattityder.
Citera
2025-05-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nu var det ju iofs du som valde att interagera med mig, inte tvrtom. S jag frstr inte hur det kan knnas konstigt och fel?

Man kommer ingenstans med plattityder och spelad verlgsenhet nr man diskuterar olika aktie-case. FB r som alla vet svagt dr, kvantitet fre kvalitet och ingen ignorefunktion.

Du kanske vet vldigt mycket mer om bolaget n jag, men du vljer att inte visa det? Du fr grna versa mig med din kunskap, tvrtemot vad du sger s r det den enda anledningen till att diskutera p aktieforum ht fr mig.
Om det r ngot du anser att jag har missat hr s fr du grna uppmrksamma mig om det igen och grna kvantifiera istllet fr att komma med plattityder.
Jag har inte tid med dig och ditt dravel men kom igen nr du blivit lite torr bakom ronen och brjar visa lite hvlighet och respekt. ven om allt som du inte gillar att hra r plattityder s r en god ton ngot man kommer lngt med hr i livet.
Varfr ska jag mata dig med kunskap och information runt bolaget nr jag bara fr skit tillbaka? Du vet nog inte ens vad LVMH str fr? Men brja dr och googla fram det s kanske du p egen hand kan brja lra dig ngot sakta men skert. Adj d och lycka till!
Citera
2025-05-08, 17:10
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Du tnker helt galet, som att plasten och metallen i en iPhone r vrd $5 men iPhonen kostar $1000 nr den borde kosta $5.
Hr kan du lsa och lra dig https://www.amazon.com/How-Brands-Gr.../dp/0195573560

Men Apple r inget utprglat lyxbolag. Teknik r ocks en annan typ av konsumtionssegment. Det finns dock en risk att vi pratar frbi varandra hr

Vad som r en lyxvara r ganska svrgreppat, och i mikroekonomisk teori gr det att titta p saken utifrn olika perspektiv. Precis som frklarades kort i videon jag lnkade till tidigare r en lyxvara ngot som har en omvnd efterfrgekurva, dvs efterfrgan kar ju dyrare den blir. En lyxvara r inte samma sak som en Giffen-vara, som ven den kar i efterfrgan nr priset stiger.

Efterfrgan p IPhones skulle ka om priset sjnk. Skulle iPhones vara mindre eftertraktade p sikt ven om priset sjnk men teknikinnehllet frblev det samma, eller bttre. Hos en del konsumenter kanske, men gissningsvis inte hos det stora flertalet. Efterfrgan p Louis Vuitton-vskor skulle ocks ka om priset sjnk, men p sikt skulle efterfrgan sannolikt minska eftersom det finns likvrdiga vskor i ett lgre prissegment, och det "exklusiva" med att ga en LV-vska skulle frsvinna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Veblen_good
Citera
2025-05-08, 17:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Du tnker helt galet, som att plasten och metallen i en iPhone r vrd $5 men iPhonen kostar $1000 nr den borde kosta $5.
Hr kan du lsa och lra dig https://www.amazon.com/How-Brands-Gr.../dp/0195573560

Ja det r ju helt frvirrat att utg frn vad materialet i produkten r vrt.

LV hller hg kvalitet och deras varor prisstts p den fria marknaden och det har fungerat utmrkt hittills. Om materialet till vskan koatar 500 kr r inte s relevant.

Det man dock kan fundera p r varfr inte kineserna skapar egna lyxvarumrken utan skamlst gnar sig t att gr piratkopior av andras produkter.

En tredjedel av alla nya Rolexklockor exporteras till kina, varfr kper kineserna dessa Rolex fr dyra pengar om de r gjorda i Kina och gr att kpa fr 1000 kr?
Citera
2025-05-08, 18:00
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja det r ju helt frvirrat att utg frn vad materialet i produkten r vrt.

LV hller hg kvalitet och deras varor prisstts p den fria marknaden och det har fungerat utmrkt hittills. Om materialet till vskan koatar 500 kr r inte s relevant.

Det r det inte alls. Ngon gng borde konsumenter brja undra varfr de betalar hutlsa summor fr produkter som har samma kvalit som betydligt billigare saker. Jag sg en dokumentr tidigare som jag inte hittar fr tillfllet, men man fick beska en fabrik som tillverkar accessoarer till olika lyxvarumrken, typ Prada, Gucci, Chanel etc. Allting producerades i samma fabrik med i praktiken samma material. P frmiddagen gjordes prylar till D&G, vid lunchen var det till LV, p kvllen gjordes prylar till Chanel etc. Det sg verkligen inte srskilt exklusivt ut som man sger s.

Att det har fungerat utmrkt hittills betyder inte att det kommer gra det i framtiden.
Citera
2025-05-08, 18:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Det r det inte alls. Ngon gng borde konsumenter brja undra varfr de betalar hutlsa summor fr produkter som har samma kvalit som betydligt billigare saker. Jag sg en dokumentr tidigare som jag inte hittar fr tillfllet, men man fick beska en fabrik som tillverkar accessoarer till olika lyxvarumrken, typ Prada, Gucci, Chanel etc. Allting producerades i samma fabrik med i praktiken samma material. P frmiddagen gjordes prylar till D&G, vid lunchen var det till LV, p kvllen gjordes prylar till Chanel etc. Det sg verkligen inte srskilt exklusivt ut som man sger s.

Att det har fungerat utmrkt hittills betyder inte att det kommer gra det i framtiden.

Man vill visa fr sig sjlv och andra att man har rd att kpa riktigt dyra saker, det r ffngt men det r s mnga mnniskor r av naturen.

De allra flesta av oss avstr ju dock frn att kpa dessa dyra saker ven om vi har rd.
Citera
2025-05-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man vill visa fr sig sjlv och andra att man har rd att kpa riktigt dyra saker, det r ffngt men det r s mnga mnniskor r av naturen.

De allra flesta av oss avstr ju dock frn att kpa dessa dyra saker ven om vi har rd.
Louise Vuitton har egna verkstder och alla deras vskor r handgjorda.

https://en.louisvuitton.com/eng-nl/f...s-manufactured
Citera
2025-05-08, 18:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Louise Vuitton har egna verkstder och alla deras vskor r handgjorda.

https://en.louisvuitton.com/eng-nl/f...s-manufactured

Ja och de r dyra att tillverka men marginalerna r enorma nr de sljs.

Sedan s mste ju LV betala fr all marknadsfring som piratkopiorna ker snlskjuts p.

Tycker kppkineserna borde lansera egna lyxmrken istllet fr att tillverka piratkopior.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in