• 2
  • 3
2016-10-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Statsmakterna (typ FRA med flera) har rimligen kluster med några tusen bladservrar, vilket motsvarar en kapacitet på kanske 10000-100000 hemdatorer. Paradoxen uppkommer då du kan låta din ensamma hemdator tugga på samma jobb i åratal om så behövs, eftersom varje dator inte kostar så mycket. Statsmakterna har dock bara ett fåtal kluster och en mängd uppdrag från olika myndigheter, vilket innebär att varje jobb knappast kan få mer än några minuter på ett kluster. Och då vinner hemdatorn. Åtminstone om du inte är ledare för en terrororganisation och Obama spenderar miljarder på att sätta dit just dig.

1. De har specialbyggd hårdvara, inte generiska CPU:er
2. Jag syftade på att du inte knäcker GSM med en laptop på rimlig tid, inte att du inte kan göra det om du låter den stå och tuffa till solen slocknar.
Citera
2016-10-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
1. De har specialbyggd hårdvara, inte generiska CPU:er
2. Jag syftade på att du inte knäcker GSM med en laptop på rimlig tid, inte att du inte kan göra det om du låter den stå och tuffa till solen slocknar.
Det är påstående 1 jag undrar om du har belägg för. Om du har referenser eller om det bara är rykten?

Den längsta kända faktoriserade nyckeln är väl fortfarande RSA-768? Vilken jag har för mig knäcktes efter lång tids körning på nätverk av vanliga universitetsdatorer. Om det hade funnits mer lämpliga processorer så hade väl sådana använts istället, inte minst av asiatiska hårdvarutillverkare som gärna vill framstå som bättre än amerikanarna?

Eller föreställer du dig att underrättelsetjänster har större kompetens på att utveckla processorer än företag som Intel och lyckas göra detta i hemlighet nedgrävda i någon jordkällare i Nevada-öknen?
Citera
2016-10-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Notera att basstationen inte behöver autentisera sig, det finns alltså ingen möjlighet för telefonen att försäkra sig om att den talar med en "riktig" basstation.

1) Det låter för mig som att detta var ett av de större problemen - som ju också avhjälptes med 3G. Rätt eller fel?

rätt, det var en designmiss i gsm

Citat:
Har man inga planer på att utveckla GSM-nätet, även om det säkerligen stängs ner om ett antal år, för att avhjälpa sådana brister fram tills dess? Borde väl räcka med ny mjukvara i bassstationerna, samt att nya telefoner som säljs har stöd för detta GSM-protokoll 1.1 eller vad vi ska kalla det.

gsm har uppdaterats genom åren, men idag tror jag inte att någon operatör satsar på gsm längre. för dåliga hastigheter på uppkopplingen

Citat:
Sen har jag lite svårt att tolka Realiserads mening om LTE. Säkerheten blev väl inte sämre, den blev bättre antar jag?

allt är bättre i lte, förutom möjligen att krypteringen skalas av vid basstationen så man skulle kunna tänka sig att det finns en attackvektor där. har dock inte läst någonstans att det skulle vara något problem i praktiken

Citat:
Om jag sätter mina superdatorer på att få fram något vettigt ur informationen, skulle det gå (med GSM, 3G respektive LTE) eller anses det "omöjligt" att knäcka med dagens datorkraft?

som sagt, krypteringen i gsm kan knäckas i realtid med en persondator. se https://cryptome.org/gsm-crack-bbk.pdf

de kryptografiska algoritmerna i 3g och lte-näten går normalt sett inte att knäcka i praktiken

en annan viktig sak är också att försöka få bort det osäkra ss7 protokollet. det håller på att ersättas med diameter om jag förstår det rätt. lästips: http://sidtechnical.github.io/blog/t...eterVsSS7.html

ursäkta att jag skriver konstigt, har en fraktur i armbågen
Senast redigerad av Realiserad 2016-10-28 kl. 19:28.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in