2016-04-24, 22:18
Medlem
bigpetes avatar
Den 22 november 1992 exploderade en bomb inne på Obs! Stormarknad i Arlöv; butiken i Burlövs Centrum som senare bytte namn till Coop Forum.

Bomben var laddad med bland annat småspik. Två män skadades lindrigt i explosionen, och Obs! förlorade ca en miljon kronor i utebliven försäljning.

Jag var inte mer än 11 år gammal vid tillfället så jag minns inte så mycket om det hela förutom att jag hade tänkt cykla till Burlövs Centrum den dagen men inte fick för min morsa. Hon sade att hon hade en känsla av att något dåligt skulle hända. Lite kusligt, hehe!

I alla fall, jag minns att fallet togs upp på Efterlyst. Information om det hela är dock väldigt knapphändig och jag har inte hittat mer än vad jag nämnt i det här inlägget. Jag hittar inte heller avsnittet av Efterlyst där fallet togs upp.

Är det någon som har ytterligare information de kan dela med sig av? Hittade man någon gärningsman?
Citera
2016-04-25, 12:12
Medlem
Troians avatar
Det skedde den 21 november, 1992. Tror inte någon greps. Något år senare skedde även ett liknande attentat mot IKEA i Malmö.
Senast redigerad av Troian 2016-04-25 kl. 12:16.
Citera
2023-03-09, 00:29
Medlem
Lyssnade precis på hela podden Motiv - Att skapa ett monster där de menar att Ulf O. skulle vara oskyldig till morden på Helén och Jannica. Intressant podd, men svårt att avgöra om det bara är livliga fantasier eller om de faktiskt är en stor rättsskandal på spåren.

Det fick mig i alla fall att googla lite på saken och hittade Ulfs sista bloggmeddelande (tillika självmordsbrev) och i den så menar Ulf att denna bomb var riktad mot honom. Han vet inte riktigt varför, men misstänker att det ska ha att göra med en narkotikahärva han skulle ha hjälpt polisen med.

Låter väldigt likt en förföljelsemani-historia, men jag blir ändå nyfiken på om någon vet mer om bomben?

Bloggen: https://ulfolsson.blogspot.com/

Hittade även denna artikel, men lyckas inte skapa konto, så jag kommer inte åt texten: https://www.dn.se/arkiv/inrikes/smaspik-i-burlovsbomb/
Citera
2023-03-09, 07:20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exile2596
Lyssnade precis på hela podden Motiv - Att skapa ett monster där de menar att Ulf O. skulle vara oskyldig till morden på Helén och Jannica. Intressant podd, men svårt att avgöra om det bara är livliga fantasier eller om de faktiskt är en stor rättsskandal på spåren.

Det fick mig i alla fall att googla lite på saken och hittade Ulfs sista bloggmeddelande (tillika självmordsbrev) och i den så menar Ulf att denna bomb var riktad mot honom. Han vet inte riktigt varför, men misstänker att det ska ha att göra med en narkotikahärva han skulle ha hjälpt polisen med.

Låter väldigt likt en förföljelsemani-historia, men jag blir ändå nyfiken på om någon vet mer om bomben?

Bloggen: https://ulfolsson.blogspot.com/

Hittade även denna artikel, men lyckas inte skapa konto, så jag kommer inte åt texten: https://www.dn.se/arkiv/inrikes/smaspik-i-burlovsbomb/
Utdrag ur notisen:
Citat:
Den bomb som exploderade i ett köpcentrum i Burlöv utanför Malmö i lördags innehöll småspik. Bomben utlöstes med fjärrutlösning inne på varuhuset.
[…]
Polisen har vissa misstankar men vill inte närmare uttala sig om mot vem de riktar sig.
- Men våra misstankar gäller definitivt inte personalen, säger kriminalkommissarie Sten Dahlkvist i Malmö.
[…]
Vid explosionen på lördagseftermiddagen skadades två personer och fick föras till lasarettet med lättare splitterskador. 4 000 kunder befann sig i OBS-varuhuset när den hemmagjorda bomben exploderade.
Citera
2023-03-09, 11:40
Medlem
Tack! Förutom att jag tycker det känns lite långsökt att följa efter nån och spränga en bomb på ett slumpmässigt och offentligt ställe för att skrämmas så är det inget som styrker eller motsäger Ulfs påstående vad jag kan komma på.

Nån som sitter inne på mer info?
Citera
2023-03-11, 02:21
Medlem
Jag tror det var Ulf Olsson själv som gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in