Citat:
Ursprungligen postat av Dennis cold
http://abcnews.go.com/Video/playerIndex?id=1302314
Det här är ett intressant ämne.
Låt oss vara realistiska. De flesta människor som var med i judeförföljelsen eller vilket folkmord/rasism/förnedringsgrej som helst är normala människor.
Vi vill gärna demonisera dessa och göra dem onda så att vi inte behöver se oss själva i dessa människor. Men de är totalt normala, utan några perversa böjelser eller extra blodtörst. Detta tills de hamnar i en situation där ens ansvar försvinner. Vad är det som händer i sådanna situationer egentligen? Finns det forskning i detta ämne(på nätet)?
Så frågar folk mig varför jag aldrig vill gå med i någon sorts grupp.
Nu är ju det ju inte alla grupper som fungerar på det sättet!
Jag tror den dominerande känslan hos folk som deltar i förföljelser och dyl är rädsla. Rädsla för att själv råka ut för samma sak, rädsla för att skilja sig från gruppen, rädsla för utanförskap. Människor i Tyskland under 2:VK levde ju i ständig skräck för att bli angivna för Gestapo om de inte visade sig trogna de tyska idealen. (Och de blev det ju också!)
I mindre extrema sammanhang är nog rädslan främst att bli utsatt för samma förnedring själv om man inte deltar.
Sedan tror jag också att det händer något med människors moral, när det som förut var förbjudet, plötsligt blir tillåtet. När människor ser att det är helt OK, jag t o m uppmuntras att spotta på judarna, krossa fönsterrutorna till deras butiker och råna dem, vägra servera dem på restauranger m m så börjar de uppfatta det som moraliskt riktigt. Särskilt om de hela tiden matas med information om hur vidriga judarna är, hur de har lurat och sugit ut det hederliga tyska folket, hur de har sänkt den annars storartade nationen etc ...
Även om en liten röst inom dem protesterar och tänker: Nej detta är orimligt! så är det lättare att inte lyssna på den rösten, och acceptera det andra säger. Jag misstänker att jag själv skulle ha varit nazist om jag varit ung i Tyskland på 30-talet.
mvh
Terrieterrie