2005-11-22, 20:43
Bannlyst
Skall det i den berömda frasen som Julius Caesar yttrade - Vini, vidi, vici 'jag kom, jag såg, jag segrade' - vara vini eller veni?

Google gav följande:

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.fourwinds10.com/phb/666.htm ("People of the Lie: the Meaning of '666'")
Long ago a numbering system was established called the Roman Numeral System. In that system 666 is deciphered as VI VI VI. In the Latin language this refers directly to : Vini, Vidi, Vinci. These words have the distinct meaning of: "I came, I saw, I conquered". The Latin word "Vini", has been since re-spelled as "Veni". Thus, the abbreviation of Vini(Veni), Vidi, Vinci, is VI VI VI or 666.
samt

Citat:
Ursprungligen postat av http://prairiehome.forum.publicradio.org/article.pl?sid=04/06/01/239222
Is it "Vini" or "Veni"? It is the Latin root for "place" or "venue"

[...]

Veni - came (avenue)
Vidi - saw (Video)
Vici - conquered (victory)

[...]

"Veni is the correct word for "I came." The humor of your response to "vidi" is not lost on me, but what is its real translation?

Caesar wrote the sentence, "Veni, vidi, vici," in a dispatch to the Senate describing his "meeting" with Pharnaces II in 47 BC
Hur står det egentligen till?
Citera
2005-11-22, 23:00
Medlem
scitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceasar
Veni vedi vici
Även om jag mer tror att det är en efterhandskonstruktion.
venire - komma
vedere - se
vincere - vinna

Det där om VIVIVI låter ännu mer som en efterhandskonstruktion, nu när jag tagit mig tid att läsa igenom det. Det är inte troligt att "venire" ändrat form från det klassiska latinet (det som talades av Ceasar) för att sedan ändras tillbaka till "venire" (italienska), "venir" (spanska) och alla andra språk. Så det är enligt mig bluff och båg.
Citera
2005-11-23, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scitor
Även om jag mer tror att det är en efterhandskonstruktion.
venire - komma
vedere - se
vincere - vinna

Det där om VIVIVI låter ännu mer som en efterhandskonstruktion, nu när jag tagit mig tid att läsa igenom det. Det är inte troligt att "venire" ändrat form från det klassiska latinet (det som talades av Ceasar) för att sedan ändras tillbaka till "venire" (italienska), "venir" (spanska) och alla andra språk. Så det är enligt mig bluff och båg.
Det låter rimligt. I franskan är det venir som gäller. Kanske vill man utan att kunna latinet få samtliga tre verb att för regelbundenhets skull börja med vi- i hopp om att det vare rätt. Eller så kan det vara uttalet som förbryllar - i och e är två måttligt lika vokaler, då bägge är främre.

Därutöver kan sägas att veni-varianten resulterar i 523 000 träffar och vini- i endast 44 700. Till följd av det kommer Google också med sitt rättstavningsförslag: "Menade du: veni, vidi, vici".

Jag undrar just om Pojken med latinkunskaperna har något att tillägga.
Citera
2005-11-23, 00:43
Medlem
scitors avatar
Och faktiskt. Om nu den här 666-grejen skulle vara något att ha, så funkar det ju med VenI - VidI - VicI.
Citera
2005-11-23, 00:58
Bannlyst
Citat:
Och faktiskt. Om nu den här 666-grejen skulle vara något att ha, så funkar det ju med VenI - VidI - VicI.
Caesar med sin extraordinära simultankapacitet var djävulen i egen hög person.

Kuriosa - The Hives' album heter ju Veni, Vidi, Vicious:
Citat:
The album's title is a play on words uttered by Julius Caesar after conquering Asia Minor in 47 BC. Said Caesar: "Veni, vidi, vici." (In English: "I came, I saw, I conquered.")
Citera
2005-11-23, 01:08
Medlem
scitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Caesar med sin extraordinära simultankapacitet var djävulen i egen hög person.

Kuriosa - The Hives' album heter ju Veni, Vidi, Vicious:

Det råder inget tvivel om att det heter veni. Två års studerande av språket och jag har aldrig hört något liknande.
Citera
2005-11-23, 01:23
Bannlyst
Citat:
Det råder inget tvivel om att det heter veni. Två års studerande av språket och jag har aldrig hört något liknande.
Japp, då får man tacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in