2016-04-21, 19:14
Medlem
Råkade köra mot röt ljus idag. Klantigt, men det hände!

Ingen polis såg det.

Dock en nitisk jävel bakom mig som troligtvis tagit en bild eller liknande när det hände.
Sen körde han upp bredvid, tog ett foto på mig och därefter pekade mot rödljuset.

Kan jag åka på detta?? Få böter? Indraget körkort? Gör polisen något åt detta om de får in en anmälan?

Dessutom, får han lov att fotografera in i bilen???
Citera
2016-04-21, 21:05
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen - för ämnen som saknar eget forum --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2016-04-21, 21:25
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskanz

Ingen polis såg det.

Dock en nitisk jävel bakom mig som troligtvis tagit en bild eller liknande när det hände.
Sen körde han upp bredvid, tog ett foto på mig och därefter pekade mot rödljuset.

Kan jag åka på detta?? Få böter? Indraget körkort? Gör polisen något åt detta om de får in en anmälan?

Wow haha vilken psykopat !

Kanske polisen skulle bry sig om han filmade hela i incidenten. Men bara foto ?! Näe det tror jag inte håller.

Har du prövotid på körkortet kan dom rycka det vid rödkörning . Annars böter

Klart han får fota dig när du är ute i det fria .
Citera
2016-04-21, 21:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Ingen polis såg det.

Jag körde också mot rött ljus idag. Jag var på ett kundmöte, satt i andra tankar och körde lätt och elegant mot rött. Trefilig väg i innerstadsmiljö, alla filer med en egen ljussignal. Jag stod stilla och hade rött i min fil men körde helt plötsligt iväg...mot rött...

Jag hade självklart blivit stoppad om någon polis varit närvarande men borde nog kunna prata mig ur det i så fall.

Nej, du behöver inte vara orolig med tanke på att du fotograferades.
Citera
2016-04-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Wow haha vilken psykopat !

Kanske polisen skulle bry sig om han filmade hela i incidenten. Men bara foto ?! Näe det tror jag inte håller.

Har du prövotid på körkortet kan dom rycka det vid rödkörning . Annars böter

Klart han får fota dig när du är ute i det fria .

Lämnas det in en anmälan till polisen måste de agera, om de sedan anser utredningsunderlaget vara tillfyllest för att gå vidare är en annan sak, men kombinationen med ett påstående om att någon kört mot rött och bild på denna, men ingen bild på gärningen är tämligen svag.
Inget hinder att fotografera som även tidigare nämnts, dessutom, om så hade varit så gäller fri bevisrätt i Sverige, alltså bevisningen kan användas även om den tillkommit på olagligt sätt.

Körkortsingripande sker på exakt samma sätt och samma grunder om du har prövotid eller om den tiden passerats, det är hanteringen vid återerhållande av körkort som skiljer.
Citera
2016-04-21, 23:33
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Ingen polis såg det.

Borde inte den som fotade ha kört mot rött eller brutit grovt mot hastighetsbegränsningen för att komma ifatt?
Citera
2016-04-22, 02:25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Borde inte den som fotade ha kört mot rött eller brutit grovt mot hastighetsbegränsningen för att komma ifatt?
Vi hade ett liknande "fall" för några år sedan,med en bilist som åkt bakom en buss i "minst 70km/h" på 50-sträcka..

"Hur vet du det,då?" frågade chefen..

"Jag åkte bakom!" blev svaret..

"Då åkte ju du också förfort..." sa chefen.

Citera
2016-04-22, 10:27
Medlem
Provocative2.0s avatar
Egentligen offtopic men kan inte låta bli.
Har adaptiv farthållare samt är en aning handikappad för tillfället. Så jag låg på farthållaren i morse i Linköping. Bilen framför mig svängde vilket resulterade i att min bil bromsade.
I andra filen blir jag då omkörd.
Då det blev tomt framför mig så justerade jag hastigheten o tappade fokus framåt. När jag var klar så tittade jag i backspegeln o såg bilen som kört om mig stå vid tafikljuset.

Så rödljuskörning kan lätt hända om man glor på fel saker o kör på rutin.
Citera
2016-04-22, 10:53
Medlem
OldFashioneds avatar
Känns inte som om polisen kommer att lägga någon tid på detta om du inte mejade ner någon invandrare i farten.
Citera
2016-04-22, 13:17
Medlem
Missplacedgunks avatar
Det är ju mot lagen att tex smsa santidigt som man kör bil. Personen som tog kort samtidigt som den körde borde ju i princip inte haft sån stor koll på vägen då fotot togs.

"Idioten" tror sig göra något gott med att dokumentera personer som kör mot rött med att förmodligen bryta andra regler.

Du behöver nog inte oroa dig
Citera
2016-04-22, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Egentligen offtopic men kan inte låta bli.
Har adaptiv farthållare samt är en aning handikappad för tillfället. Så jag låg på farthållaren i morse i Linköping. Bilen framför mig svängde vilket resulterade i att min bil bromsade.
I andra filen blir jag då omkörd.
Då det blev tomt framför mig så justerade jag hastigheten o tappade fokus framåt. När jag var klar så tittade jag i backspegeln o såg bilen som kört om mig stå vid tafikljuset.

Så rödljuskörning kan lätt hända om man glor på fel saker o kör på rutin.

Ok, men då är det ju inte säkert det var rödljuskörning ändå. Om bilen framför svänger i korsningen på grönt och det slår om, så är det ju vanligtvis gult kanske 3 sekunder. Då ska man ju stanna om man kan - men köra mot gult är ju ingen katastrof (det gör ju folk hela tiden för dom inte ids vänta). Hann det slå om till rött var det ju rödljuskörning, men det är ju inte säkert.

Om bilen framför bromsade tidigt inför svängen och bilen bredvid bromsade för gult kan det ju hända du blir omkörd ändå. Det händer mig hela tiden att jag kör om bilen i filen bredvid under inbromsningen - speciellt sista 10-20 m fram till linjen när dom flesta "släpper av" i slutet (tycket det är skönare att bromsa lika mycket hela vägen - även om man förstås inte spar nån tid på det vid rödljus).
Senast redigerad av C20 2016-04-22 kl. 15:43.
Citera
2016-04-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
Det är ju mot lagen att tex smsa santidigt som man kör bil. Personen som tog kort samtidigt som den körde borde ju i princip inte haft sån stor koll på vägen då fotot togs.

"Idioten" tror sig göra något gott med att dokumentera personer som kör mot rött med att förmodligen bryta andra regler.

Du behöver nog inte oroa dig

Om en annan bilist, i detta fall den som ombesörjer fotodokumentationen, gör något felaktigt i trafiken gör det ju inte mer rätt för den som i detta fall är fotoobjekt. Att två gör fel innebär givetvis inte att det blir er rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in