Har gått igenom termodynamiken och man måste inte spara varmvattnet, har man en stor reservoar med konstant vattentemperatur så funkar det lika bra. Jag gissar dom har byggt in en värmeaccumulator för att göra systemet mobilt, men känns dumt ändå då det blir extra komplicerat.
Prestanda verkar vara sisådär. Informationen är väldigt sparsam men dom verkar ha en modul stor som en dubbel kontinenter som rymmer 750kWh. Motsvarande energilagring med Li-jon batterier hade blivit ca 3,7 ton om batterierna klarar lagra 200Wh/kg, det borde motsvara ca 2 kubikmeter batterier med plats för ventilation.
Nja, jag är skeptisk, luftlagring blir nog bara kommersiell om man kan lagra i stora bergrum, där volymen inte spelar så stor roll.
Dom verkar lagra vid 200bar som jag förstått och tankarna är inte små, ca 2kubikmeter, jädrar i mig vad det lär smälla om en sån tank brister.
Daniella Fong heter hon som driver projektet. Hon verkar ha lyckat övertyga en hel del investerare och är väldigt medial med många TEDx presentationer. Skicklig på att få uppmärksamhet.
https://www.youtube.com/watch?v=-QNwGuqh9O0