2016-04-19, 23:09
Medlem
elpepes avatar
Vilka kryddor skulle ni flashbackare föreslå att jag kryddar en lammbog med innan jag binder ihop den för bräsering? Till detta blir det jordärtskockspuré och sås på skyn. Vill alltså ha något som gifter sig bra med detta alternativt ger köttet en god smak men det får inte ta över! Tack på förhand !
Citera
2016-04-19, 23:50
Medlem
christerys avatar
Rosmarin och vitlök, det är det vanligaste. Men jag har kört med enbär åxå... S&P såklart.

Men kanske du vill följa såsen lite i smakriktning, det är en smaksak... hehehe...

Bryter du av såsen med nåt, så kanske det är finurligare att lägga det direkt i köttet - skriver kanske lite oklart, men om du lägger med tex dragon/oregano eller vad du nu vill i såsen så kanske det är vettigare att ha med det tidigare tänker jag.

Finns lite klurigare saker som jag inte testat som äpple och sånt.

Det blir nog bra i alla fall, det brukar bli det om man bara smakar av lite emellanåt.
Senast redigerad av christery 2016-04-19 kl. 23:55.
Citera
2016-04-20, 03:01
Medlem
Rosmarin, salvia, rosepeppar, himalayasalt en dash vitlök
Citera
2016-04-20, 07:10
Medlem
St-Sixtuss avatar
Lamm är vårat favoritkött och jag har bjudit många gäster på middag som varit mycket nöjda med min kryddning.

Jag brukar göra en egen rubb som jag sätter ihop. Jag har inga exakta mått men det det ser ut ungefär så här.

Mortla ihop detta och börja med svartpeppar och fortsätt sedan med örterna och saltet sist.

Ca 1/2 msk Hel Svartpeppar
Ca 1/2 msk Rosmarin
Ca 1/2 msk Timjan
Ca 1/2 msk Mejram
Ca 1/2 msk Vitlökspulver
Ca 1 msk Flingsalt

Vill du ha lite hetta kan ni även tillsätta 1 kryddmått kajennpeppar.

Rubba köttet med blandningen och stek/grilla eller bräsera på låg värme.
Citera
2016-04-20, 11:26
Medlem
MeanMEs avatar
Tja,

Rosmarin, timjan, lagerblad, vitlök och koka i lite rödvin gör aldrig ont.
Lagerbladen hamnar utanför som du kanske förstår.
Citera
2016-04-20, 12:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tja,

Rosmarin, timjan, lagerblad, vitlök och koka i lite rödvin gör aldrig ont.
Lagerbladen hamnar utanför som du kanske förstår.
+1.

Dessutom skulle man kunna slänga i enbär. Svartpeppar och salt är ju självskrivna.

Personligen skulle jag byta ut jordärtskockspurén mot pressad potatis för att ge köttet en chans att "glänsa". Potatisen är ju avsevärt neutralare i smaken.

Som bas för min bräsering skulle jag köra på rostade rotsaker, tomatpuré och hela smålökar (tillsammans med de tidigare nämnda ingredienserna).

~Paul~
Citera
2016-05-04, 18:20
Medlem
elpepes avatar
Hej! Tack för alla trådsvar

Blev att jag kryddade med Rosmarin, vitlök, S&P. Bräserade länge för att ge bra yta, i med grönsaker i ett lite senare skede. Sedan hällde jag på tidigare gjord lammfond och vatten, lät det puttra på låg värme och försökte hålla temp på 60 i köttets mitt.

Efter två-tre timmars puttrande hällde jag av ca hälften av skyn som blivit, kokade ned det och smakade upp med rödvinsvinäger, brynt smör, S&P.

Blev relativt lyckat, blev något hög temp på lammet så köttet var inte sådär magiskt rosa som man hade hoppats på!

Men tack för alla tips, ska ge mig på det igen med lite annan kryddning mm tänkte jag. Blir att prova enbär,timjan mm..
Citera
2016-05-04, 19:36
Medlem
elpepes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elpepe
Hej! Tack för alla trådsvar

Blev att jag kryddade med Rosmarin, vitlök, S&P. Bräserade länge för att ge bra yta, i med grönsaker i ett lite senare skede. Sedan hällde jag på tidigare gjord lammfond och vatten, lät det puttra på låg värme och försökte hålla temp på 60 i köttets mitt.

Efter två-tre timmars puttrande hällde jag av ca hälften av skyn som blivit, kokade ned det och smakade upp med rödvinsvinäger, brynt smör, S&P.

Blev relativt lyckat, blev något hög temp på lammet så köttet var inte sådär magiskt rosa som man hade hoppats på!

Men tack för alla tips, ska ge mig på det igen med lite annan kryddning mm tänkte jag. Blir att prova enbär,timjan mm..

Brynte först*
Citera
2016-05-04, 19:56
Medlem
christerys avatar
Kul med återkoppling, händer lite för sällan. Men kul att du tog dig tid att skriva ett svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in