2016-04-19, 18:34
Bannlyst
Hej!
Jag har frågor till er som bor eller har bott på hotell.

1. Behövde ni lämna nyckeln i receptionen varje gång ni gick ut?

2. Om ja, varför?
Citera
2016-04-19, 18:37
Medlem
Blefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Hej!

2. Om ja, varför?

Lämnade in nyckeln en enda gång och de va efter en månads vistelse på hotellet
Citera
2016-04-19, 18:38
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Hej!

2. Om ja, varför?
Nej, men om jag gjorde det för att slippa släpa omkring på den (det var typ ett hålkort så det var lite otympligt) hade de säkert tagit den.
Citera
2016-04-19, 18:41
Medlem
För att den var otymplig och för att hotellet hade gjort den så då dem är pisströtta på att behöva göra nya nycklar stup i kvarten
Citera
2016-04-19, 18:44
Avslutad
på charterhotell med reception gör väl de flesta detta. Det är ju standard på många semesterorter, men inte i hotell i större städer..

Kan ju vara bra att göra om hotellgästerna super bort nycklarna ofta.
Citera
2016-04-19, 18:45
Medlem
Det är olika beroende på vilket hotell och även hur länge jag tänkt vara ute.

Av säkerhets- och bekvämlighetsskäl är det bra med hotell där man kan lämna in nyckeln när man är ute. Det är helt enkelt gött veta att man inte tappar bort den.

Men det är också ofta jag har med mig nyckeln när jag går ut. Speciellt om det bara är en kortare sväng eller om jag går flera ggr under dagen, för då känns det helt enkelt onödigt att springa till receptionen.

Man kan märka skillnaden på hur hotellen vill att vi gäster behandlar nyckeln. Om den är stor och otymplig (riktig nyckel med nyckelring) är det ett tecken på att de vill man lämnar in den. Om det däremot är ett litet smidigt kort som kanske även används i hissen, nä. Då spelar det ingen roll. Dessutom är det lätt att få ett nytt kort om man tappar kortet eftersom hotellet printar ut den till just dig och kan spärra kortnyckeln snabbt och smidigt om den tappas bort. Ett vettigt hotell har även tidsbegränsat kortet så att det inte går att använda samma kort dagen efter när du checkat ut.
Citera
2016-04-19, 19:10
Medlem
ekkelones avatar
Lämnade bara in nyckeln när jag skulle ut och dricka alkoholhaltiga drycker.
Citera
2016-04-19, 19:21
Medlem
Germanofils avatar
Har aldrig stött på detta fenomen. Varför skulle man lämna in nyckeln?
Citera
2016-04-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Har aldrig stött på detta fenomen. Varför skulle man lämna in nyckeln?

1) för att inte riskera att tappa den.

2) för att hotellet har gjort den medvetet otymplig för att gäster inte ska vilja konka omkring på en nyckel på halvkilot. Och därmed slippa att hotellgäster blir av med hotellets nycklar och allt besvär det för med sig.

Nyckelkort är förstås den moderna lösningen på orsak 2 medan orsak 1 fortfarande kan förekomma med kort -att man som gäst är rädd att tappa bort sitt kort.
Citera
2016-04-19, 19:54
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det är olika beroende på vilket hotell och även hur länge jag tänkt vara ute.

Av säkerhets- och bekvämlighetsskäl är det bra med hotell där man kan lämna in nyckeln när man är ute. Det är helt enkelt gött veta att man inte tappar bort den.

Men det är också ofta jag har med mig nyckeln när jag går ut. Speciellt om det bara är en kortare sväng eller om jag går flera ggr under dagen, för då känns det helt enkelt onödigt att springa till receptionen.

Man kan märka skillnaden på hur hotellen vill att vi gäster behandlar nyckeln. Om den är stor och otymplig (riktig nyckel med nyckelring) är det ett tecken på att de vill man lämnar in den. Om det däremot är ett litet smidigt kort som kanske även används i hissen, nä. Då spelar det ingen roll. Dessutom är det lätt att få ett nytt kort om man tappar kortet eftersom hotellet printar ut den till just dig och kan spärra kortnyckeln snabbt och smidigt om den tappas bort. Ett vettigt hotell har även tidsbegränsat kortet så att det inte går att använda samma kort dagen efter när du checkat ut.

Bra sammanfattning.
Om det är ett enklare hotell som fortfarande har exempelvis "vanliga" nycklar till rummen så fattar man ju vilket besvär det är att koda om låset om en nyckel är på vift, därför är de ofta försedda med något slags tyngd för att vara otympliga i en byxficka. Magnetkort, hålkort etc är bara att behålla, mer jobb att lämna dem ifrån sig varje gång man ska ut, såvida man inte räknar med kraftig alkoholkonsumtion.
Hotellpersonalen vill nog gärna att man behåller dem också, ett djävla spring i repan annars.
Citera
2016-04-19, 20:08
Medlem
Jag har aldrig lämnat in nyckeln. Var det inte mer förr man gjorde så?

Nyckeln hänger bakom disken där det finns en rad fack som posten ligger i?

Har aldrig fått post på ett hotell heller.
Citera
2016-04-19, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Bra sammanfattning.
Om det är ett enklare hotell som fortfarande har exempelvis "vanliga" nycklar till rummen så fattar man ju vilket besvär det är att koda om låset om en nyckel är på vift, därför är de ofta försedda med något slags tyngd för att vara otympliga i en byxficka. Magnetkort, hålkort etc är bara att behålla, mer jobb att lämna dem ifrån sig varje gång man ska ut, såvida man inte räknar med kraftig alkoholkonsumtion.
Hotellpersonalen vill nog gärna att man behåller dem också, ett djävla spring i repan annars.

Jag har en ganska otymplig nyckel. en vanlig med nyckelbricka alltså. Det börjar gå mej på nerverna
att behöva lämna in nyckeln varje gång eftersom jag springer in och ut ca 10 ggr per dag då jag jobbar på "hotellrummet". Dricker inte alkohol och har alltid skött mej. Vill bara jobba och är ofta lite stressad. Kan också tillägga att det här har pågått under 1,5 års tid. (Jag har en deal där jag betalar hyran månatligt till ett lägre pris.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in